VW Amarok forfra
Biltest

VW Amarok – kæmpestor fritidsbil

Er du fristet af en stor ladbil som dagligt køretøj, er den enorme VW Amarok en mulighed. Motors testhold er faldet for dens rå styrke, men advarer alligevel om de enorme ydre mål, der til tider generer mere, end de gavner.
VW Amarok bagfra

Motors vurdering

VW Amarok

12,3 km/l
Diesel
357.367 kr.
  • Motor
  • Gearkasse
  • Indretning
  • Vendediameter
  • Mangler nødbremse
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    212 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    186 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    3.080 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.200 kg
  • Akselafstand
    310 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:532 cm B:195 cm H:183 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 5,40 kr./km
Luk

Der er virkelig rå kræfter i enorme mængder i ladbilen fra VW. Og når man først er kravlet op i bilen, føles den overraskende let at køre, størrelsen taget i betragtning.

Køreoplevelsen er rar og tryg, men når man nærmer sig en p-plads, begynder udfordringen.

Navnet er Amarok, og der er tale om en selvstændig pickup, der både fås som personbil på hvide plader og som varebil på gule plader eller papegøjeplader. Billigste personbil koster 584.000 kr., mens billigste varebil fås fra 315.000 kr. Denne version på papegøjeplader koster 358.000 kr. inkl. moms.

Læs også: Motors test af BMW X3 - potent familiebil

Der er tale om en udgave med en V6-dieselmotor, automatgear og firehjulstræk, og det hele er pakket ind i et pænt højt udstyrsniveau, som her hedder Highline.

VW Amarok kabine
Førerpladsen er indrettet meget som i en personbil. Der er gode fralægningspladser, og godt udsyn.

Kun plads til to

Som varebil er bilen udstyret med to separate forsæder og et skillerum bag forsædet. Åbner man bagdørene, får man adgang til et stort varerum med en flad vognbund. Det er rart at have et sådant rum, så bagage og evt. udstyr kan låses inde.

Man sidder glimrende i de store forsæder, og med en høj placering har man et fint udsyn over trafikken. Denne V6-dieselmotor er næstkraftigste udgave, og med 204 hk og en tilhørende velfungerende automatgearkasse med otte trin, har man hele tiden masser af kræfter til rådighed.

Find biler med firehjulstræk på FDM biler.dk

VW Amarok bagagerum
Den store bøjle bag førerhuset er ekstraudstyr til 13.000 kr. Den giver bilen et råt udseende, og er samtidig egnet for montering af evt. ekstra arbejdslygter på bilen.

Køreoplevelsen er rar og tryg, men når man nærmer sig en p-plads, begynder udfordringen. Den store Amarok er enorm at få bakset ind i en p-bås, og kørsel i et p-hus kræver ofte flere små ture frem og tilbage, før bilen er i bås.

Men kan man leve med dette, venter der sjove oplevelser på vejene og i terrænet, hvor Amarok er i sit es.

Avanceret firehjulstræk

Man kan købe Amarok i udgaver med baghjulstræk eller firehjulstræk. Det er sidstnævnte udgave, vi her har haft fat i, og det er en yderst vellykket en af slagsen.

VW Amarok bag førersæde
Bag forsæderne er et varerum med en flad bund. Der er adgang via en bagdør i begge side.

Firehjulstrækket er permanent, og man kører som udgangspunkt rundt med en fordeling af kræfterne, så 60 procent ledes til baghjulene, mens 40 procent overføres til vejen via forhjulene.

Fordelingen kan dog ændres til 50:50 enten pr. automatik, når behovet er til stede, eller ved tryk på en knap. Det sidste er praktisk, før man kører ud i løst underlag. Har man ofte behov for dette, kan man endda tilkøbe et differentialespær, der populært sagt låser de to baghjul sammen, når man aktiverer spær’et.

Vi savner nødbremsen

Det nyeste bidrag til sikkerheden i biler er den automatiske nødbremse. Den fås efterhånden til de fleste nye biler, men lige på dette punkt mærker man, at Amarok mest er tænkt som en varebil. Og netop denne vogntype savner ofte nødbremsen, og det er dårligt!

Men ellers er Amarok rimeligt udstyret på sikkerhedssiden. Vi finder således antiudskridningssystemet ESC, en multikollisionsbremse, der efter en kollision selv nedbremser bilen, og en indbygget trailerassistance, der modvirker svingninger i et vogntog. Det sidste er rart at have i tankerne, når man ved, at Amarok må trække 3.200 kg.

VW Amarok er en sjov bil at køre i en enkelt dag, men overvej det grundigt, hvis du påtænker den som en erstatning for en personbil. Hertil er den nok alligevel for stor og for klodset i dagligdagen.