Toyota RAV4 fra siden
Biltest

Toyota RAV4 – langt på strøm og på literen

Med firehjulstræk og mulighed for at trække 1.500 kg på krogen er Toyota RAV4 stor og praktisk i hverdagen. Den kører langt på både strøm og benzin. Desværre lader den langsomt, men det opvejes af bilens mange kvaliteter.
Toyota RAV4 set bagfra

Motors vurdering

Toyota RAV4

100 km/l
Benzin/el
479.990 kr.
  • Plads
  • Rækkevidde på el
  • Firehjulstræk
  • Ladetid
  • Ladestik
  • Gearstang
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    22 g/km
  • Effekt
    306 hk
  • Moment
    227 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.910 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Officiel rækkevidde
    75 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:460 cm B:186 cm H:169 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 66 km

Sikkerhed

2019
Luk

Toyota RAV4 blev lanceret, lige før afgifterne blev ændret, og det gav usikkerhed om priserne i lang tid. Nu er de på plads, og selvom bilen er blandt de dyreste i denne gruppetest, så er der fin sammenhæng mellem prisen, og det man får.

Det er nemlig en vellykket bil med et af de mest avancerede plugin-hybrid-systemer på markedet, og samtidig en høj brugsværdi med firehjulstræk, masser af plads, og så må den trække op til 1.500 kg.

Man kan få bilen i en billigere udgave med knap så meget udstyr til 420.000 kroner, men det er denne H3 Style til 480.000 kroner, der danner baggrund for denne test.

På landevejen har RAV4 hele tiden komforten i højsædet. Den er god til at opfange ujævnheder i vejen, og kørsel hen over vejbump er en fornøjelse.

Læs også: Motors tidligere test (2020) af Toyota RAV4 PHEV 

Det er næsten for meget af det gode, når man kører stærkt gennem sving, hvor krængningen er lige i overkanten. Men på den anden side forventer man ikke sportslige egenskaber af en så stor og høj bil, og det får man så heller ikke helt, selvom accelerationen fra nul til 100 km/t. på bare seks sekunder er forbavsende hurtig.

Mellem forsæderne er en traditionel mekanisk gearstang, der kræver, at man flytter den ret langt for at skifte mellem D og P. Det havde pyntet med en elektronisk udgave.

Bilen kan indstilles til at starte i eldrift, og så er støjniveauet lavt, mens man med benzinmotoren i drift må døje med en lidt brummende motorlyd. Men støjniveauet er slet ikke så højt som i den almindelige hybrid-udgave af RAV4, og det er rart.

Man kan kommunikere med bilen via app'en MyT, og dermed kan man bl.a. tænde for bilens varmeapparat, der er baseret på en varmepumpe, der ifølge Toyota er 2,5 gange mere effektiv end et elektrisk varmeapparat. Det gør det muligt at forvarme bilen selv ved temperaturer ned til minus 10 grader. Man oplever derfor kun sjældent, at benzinmotoren behøver at starte for at opvarme kabinen.

Toyota RAV4 er bygget til at kunne køre i terrænet, og er således godkendt til at køre gennem en halv meter vand. Frihøjden er på 18 cm.

Vores testbil havde ikke fået eftermonteret noget ekstraudstyr, men havde dog et aftageligt anhængertræk med 13-polet stik til 14.428 kroner inkl. montering.

 

Toyota RAV4 kabine
Førerpladsen er lækkert udformet med store drejegreb og ratbetjening af mange funktioner. Den store 9”-skærm er standard og indeholder bl.a. navigationsanlæg.

Hvor lang rækkevidde på el har Toyota RAV4?

Under testen kørte vi 66 km på el alene, hvilket er tæt på de opgivne 75 km, og vi har tidligere testet bilen om sommeren til 71 km.

På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til 17 km pr. liter, hvilket er det bedste blandt de senest 10 testede tilsvarende biler. Det er dette tal, man skal regne med, og ikke det helt teoretiske fabrikstal, der stiller 100 km pr. liter i udsigt.

Batteriet er på 18 kWh, og det tager ca. fem timer at lade det op, da den indbyggede lader kun kan trække strøm fra én fase og dermed maksimalt kan levere 3,7 kW.

Bilen må trække en trailer 1.500 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid

Læs temaet her