Toyota RAV4 - offroader med grønne ambitioner
Motors vurdering
Toyota RAV4
- Plads
- Rækkevidde på el
- Firehjulstræk
- Ladetid
- Gearstang
- Ladestik
Fabriksdata
-
Motor2.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning22 g/km
-
Effekt306 hk
-
Moment227 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)6,0 sek.
-
Køreklar vægt1.910 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum520 liter
-
Akselafstand269 cm
-
Officiel rækkevidde75 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti maks. 100.000 km. Batteri/hybridkomponenter: 5 år
-
MålL:460 cm B:186 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,10 kr./km
- Målt rækkevidde 71 km
Vi kørte 71 km på el alene, da vi testede rækkevidden ved blandet kørsel for den nye plugin-hybrid-udgave af Toyota RAV4. Det er et flot resultat, der bringer bilen op blandt de plugin-hybrider, som kan køre længst på en opladning.
Og for at gøre resultatet endnu flottere kan vi tilføje, at RAV4 Plugin Hybrid endda er udstyret med to kraftige elmotorer på 182 hk fortil og 54 hk bagtil. Det betyder, at man ikke savner kræfter, mens man kører på el, som man faktisk kan opleve i andre plugin-hybrider, hvor elmotorerne er meget svagere.
Der er dermed god mulighed for at bruge bilen som en elbil i en ret stor del af tiden, hvis man vel at mærke husker at lade den op hver dag. På den måde kan den store firehjulstrækker langt hen ad vejen betragtes som en grøn bil.
Flere køreprogrammer
Som udgangspunkt starter bilen altid op i det, Toyota kalder EV-mode, hvor bilen kører som en elbil så længe, der er strøm på batteriet. Herefter vil den anvende benzinmotoren på samme måde som i en mere almindelig hybridbil.
Man kan dog selv vælge et andet køreprogram, der tillader, at benzinmotoren startes, hvis man træder så hårdt på speederen, at elmotorerne ikke er tilstrækkelig stærke til at løse opgaven. I så fald arbejder benzinmotoren med sine op til 185 hk, der kan suppleres med elmotorernes effekt på op til i alt de maksimale 306 hk. Så bliver bilen lynhurtig, hvilket accelerationstiden på bare seks sekunder op til 100 km/t. afslører.
Man kan også vælge et særligt Trail-køreprogram, hvor firehjulstrækket prioriteres med en særlig form for elektronisk spærredifferentiale, som sikrer, at kræfterne hele tiden overføres til de hjul, der har bedst fast i underlaget. Det er tiltænkt kørsel i terræn eller kørsel med anhænger. Denne udgave af RAV4 må trække op til 1.500 kg.
Flot kabineindretning
RAV4 er en ganske stor SUV, og det mærker man i særdeleshed, når man sidder ved forsæderne, hvor der er god plads, og hvor der er blevet plads til en ordentlig midterkonsol med kopholdere, opbevaringsrum og plads til telefonen, der kan oplades trådløst.
Udstyret er righoldigt, og der er ikke meget, man må kigge forgæves efter. Selv materialekvaliteten er på et flot, højt niveau, og man nyder opholdet i kabinen, uanset om man er fører eller passager.
Læs også: Komplet oversigt over alle Motors test af plugin-hybrider
Også bagsædepladsen er glimrende, og man sidder godt i bagsædet, der endda kan justeres i ryglænshældningen. Der er desuden separate friskluftdyser og godt udsyn hele vejen rundt.
Bagagerummet rummer op til 520 liter, og under gulvet er der et separat rum til ladekabler og lignende.
Affjedring til den bløde side
På landevejen har RAV4 hele tiden komforten i højsædet. Den er god til at opfange ujævnheder i vejen, og kørsel hen over vejbump er en fornøjelse. Det er næsten for meget af det gode, når man kører stærkt gennem sving, hvor krængningen er lige i overkanten. Men på den anden side forventer man ikke sportslige egenskaber af en så stor og høj bil, og det får man så heller ikke.
Mellem forsæderne er en traditionel mekanisk gearstang, der kræver, at man flytter den ret langt for at skifte mellem D og P. Det havde pyntet med en elektronisk udgave.
Med eldrift er støjniveauet lavt, mens man med benzinmotoren i drift må døje med en lidt brummende, men tydelig motorlyd. Støjniveauet er slet ikke så højt som i den almindelige hybrid-udgave af RAV4, og det er rart.
Man kan løbende følge med i, hvilke motorer der her og nu er i drift på et stort display, men det er en gåde, at det er lovligt at vise en så omfattende grafik under kørslen. Sådanne oplysninger tjener intet formål andet end at stjæle førerens opmærksomhed.
Langsom opladning
Litium-ion-batteriet i RAV4 Plugin Hybrid er på hele 18 kWh, hvoraf de ca. 15 kan bruges, når man kun kører på el. De sidste kilowatt-timer er reserveret til den efterfølgende hybriddrift.
Fabrikstallet siger op til 75 km kørsel på el alene ved blandet kørsel, og det er ikke helt skævt. Ved udelukkende bykørsel er rækkevidden endda opgivet til 98 km. Dette ender op i en teoretisk benzinøkonomi, der tillader præcis 100 km pr. liter benzin. Det kan faktisk godt nås, men man skal ikke køre mange flere km end dem, der foregår på el, før antallet af km pr. liter falder drastisk.
Når batteriet er helt fladt, skal man ifølge vores målinger ikke regne med at køre meget mere end 18 km pr. liter, hvilket heller ikke er dårligt for denne biltype.
Bilen kan oplades med strøm fra en enkelt fase, og i Danmark er den slags begrænset til 3,7 kW. Dermed tager det knap fem timer at lade bilen helt op. Her havde det været rart, hvis Toyota havde installeret en lader, der kunne trække på flere faser, så det f.eks. kunne give mening at lade bilen op, mens man køber ind. Men det kan det desværre ikke rigtigt i RAV4, da en halv times opladning kun giver, hvad der svarer til ca. otte km kørsel.
Prisen er en joker
Men bortset fra det, er der tale om en yderst vellykket bil med kun få minusser og masser af plusser i testarket.
Prisen er nok bilens største udfordring. Den hidtidige pris på ca. 460.000 kr. betød, at alle biler i Danmark blev revet væk. Nu er en ny sending på vej, men den kommer først efter nytår. Og hvad prisen bliver på det tidspunkt, afhænger af regeringens planer for registreringsafgift på denne biltype.
Noget kunne desværre tyde på, at afgiften kommer til at stige, selvom bilen rent faktisk tager et skridt i retning af den grønne omstilling, som alle ønsker skal ske hurtigst muligt.