Volvo V90 plugin set fra siden
Biltest

Volvo V90 - mere fokus på fart end på miljø

Det praktiske, det dynamiske og det komfortable går hånd i hånd i plugin-udgaven af Volvo V90. Her er masser af plads, og bilen må have hele 2.100 kg på krogen. Men når batteriet er tomt, kører den store herregårdsvogn ikke langt på literen.
Volvo V90 bagfra

Motors vurdering

Volvo V90

59 km/l
Benzin/el
929.980 kr.
  • Plads
  • App-styring
  • Trækvægt
  • Lademulighed
  • Kardantunnel
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    66 g/km
  • Effekt
    390 hk
  • Moment
    640 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,3 sek.
  • Køreklar vægt
    2.019 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    560 liter
  • Akselafstand
    294 cm
  • Officiel rækkevidde
    57 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:494 cm B:188 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,45 kr./km
  • Målt rækkevidde 40 km

Sikkerhed

2017
Luk

Volvo har opgraderet hele sit modelprogram, så alle udgaver nu fås som plugin-hybrider. I de store modeller er teknikken som i denne V90 baseret på en separat elmotor ved baghjulene og en benzinmotor, der trækker på forhjulene.

Batterierne er placeret i „kardan-tunnelen“ på langs af bilen. På den måde kan bilen skifte mellem at være en baghjulstrukken elbil, en forhjulstrukken benzinbil eller en firehjulstrukken hybridbil.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Volvo V90. Læs test med flere køreindtryk og beskrivelser her 

er er elektrisk varmeapparat og benzindrevet fyr, så bilen kan opvarmes enten via elnettet, når den er koblet til alderen, eller via benzintanken, når den står frit. Det giver maksimal rækkevidde på el, og det hele styres fra en app.

Bagagerummet er stort, og under gulvet findes et lille rum til kabler.

Ikke langt på literen

Under testen kørte vi hele 40 km på el alene, hvilket er flot og matcher næsten de opgivne 47-57 km, som varierer alt afhængig af mængden af ekstraudstyr.

På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 12,9 km pr. liter. Det er ikke imponerende, og er det tal man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 38-59 km pr. liter i udsigt.

Læs også: Alle Motors test af plugin-hybrider

Batteriet er på 12 kWh, og det kan lades op på 3,2 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via én fase.

Bilen må trække en trailer på hele 2.100 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.