Volvo V90 - mere fokus på fart end på miljø
Motors vurdering
Volvo V90
- Plads
- App-styring
- Trækvægt
- Lademulighed
- Kardantunnel
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning66 g/km
-
Effekt390 hk
-
Moment640 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)5,3 sek.
-
Køreklar vægt2.019 kg
-
Maks. påhængsvægt2.100 kg
-
Bagagerum560 liter
-
Akselafstand294 cm
-
Officiel rækkevidde57 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:494 cm B:188 cm H:148 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 7,45 kr./km
- Målt rækkevidde 40 km
Volvo har opgraderet hele sit modelprogram, så alle udgaver nu fås som plugin-hybrider. I de store modeller er teknikken som i denne V90 baseret på en separat elmotor ved baghjulene og en benzinmotor, der trækker på forhjulene.
Batterierne er placeret i „kardan-tunnelen“ på langs af bilen. På den måde kan bilen skifte mellem at være en baghjulstrukken elbil, en forhjulstrukken benzinbil eller en firehjulstrukken hybridbil.
er er elektrisk varmeapparat og benzindrevet fyr, så bilen kan opvarmes enten via elnettet, når den er koblet til alderen, eller via benzintanken, når den står frit. Det giver maksimal rækkevidde på el, og det hele styres fra en app.
Bagagerummet er stort, og under gulvet findes et lille rum til kabler.
Ikke langt på literen
Under testen kørte vi hele 40 km på el alene, hvilket er flot og matcher næsten de opgivne 47-57 km, som varierer alt afhængig af mængden af ekstraudstyr.
På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 12,9 km pr. liter. Det er ikke imponerende, og er det tal man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 38-59 km pr. liter i udsigt.
Læs også: Alle Motors test af plugin-hybrider
Batteriet er på 12 kWh, og det kan lades op på 3,2 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via én fase.
Bilen må trække en trailer på hele 2.100 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.