Volvo V90 plugin set forfra
Biltest

Volvo V90 - strøm på herregården

Volvo V90 er en kæmpe familiebil, og den fås nu også som plugin-hybrid, hvor du på kortere ture kan køre udelukkende på strøm. Lidt kuriøst er det, at modellen ligeledes er ekstrem hurtig. Men den kan køres på en miljøvenlig måde, hvis man vil.
Volvo V90 plugin set bagfra

Motors vurdering

Volvo V90

41,7 km/l
Benzin/el
894.006 kr.
  • Pladsforhold
  • Fartoverskud
  • Kan køre på strøm
  • Værditab
  • Venderadius
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    47 g/km
  • Effekt
    390 hk
  • Moment
    640 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.150 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    560 liter
  • Akselafstand
    294 cm
  • Officiel rækkevidde
    57 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:494 cm B:188 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 49 km

Sikkerhed

2017
Luk

49 km. Det er rækkevidden udelukkende på strøm, som vi opnåede to gange under vores test af plugin-hybrid-udgaven af „herregårdsvognen“ Volvo V90. Vi havde også en tur med lidt mere motorvejskørsel, hvor benzinmotoren blev aktiveret. Her kørte vi 71 km og havde et gennemsnitligt benzinforbrug på 33 km/l.

Det svarer til godt to liter benzin, hvor en tilsvarende benzinbil havde brugt godt fem liter. Hertil skal naturligvis lægges et fuldt opladt batteri, det er på 10 kWh og kan lades op tre timer under optimale omstændigheder.

Læs også: Komplet oversigt over Motors test af plugin-hybrider

Plugin-hybriden er en stille start på den elektriske fremtid, som venter de fleste bilister. Her får du oplevelsen af at køre ren elbil over kortere distancer, men du har samtidig den fleksibilitet, som benzinmotoren byder på i forhold til hurtigt at forlænge bilens rækkevidde.

Du får også muligheden for at trække 2.100 kg, og så har V90 T8 også kabinevarmer, så du kan komme ud til en varm bil om vinteren. Det koster dog lidt på rækkevidden.

Volvo V90 kabine
Volvos kabine er noget så skandinavisk som hyggelig. Der er flere farvekombinationer, men det hjælper med træ i kabinen.

Batteriet og bagsædet

Det koster lidt, når man har to drivlinjer i et karrosseri. For udover benzinmotor, gearkasse og tanken er der også et stort batteri til strømkørsel. Og batteriet stjæler lidt benplads på bagsædet, fordi kardantunnellen er lidt bredere end normalt.

Samtidig er fralægningspladsen ved gearvælgeren blevet dårligere end den almindelige V90. Samlet set er det dog en lille praktisk pris at betale for en ekstra drivlinje.

Læs også: Motors test af plugin-hybriden Mercedes-Benz E300de - dieselbil med el-hjælp

Udover lidt dårligere benplads foran den midterste plads på bagsædet, så er V90 generelt set et overflodshorn af benplads. Og man sidder også bedre på bagsædet end i den mindre V60-model. Bagagerummet er på 560 liter, selvom det er 110 liter mindre end i en Mercedes-Benz E-klasse stationcar, så er det stort nok til de fleste familiers behov.

Et praktisk minus ved V90-modellen er en stor venderadius, og den gælder også for plugin-hybrid-udgaven.

Volvo V90 skærm
Volvo kører med samme skærm i alle deres modeller, og menustrukturen er ikke helt intuitiv. Især ikke hvis du er på siderne med hjælpesystemer eller der, hvor du vælger apps. Dertil er det ærgerligt, at skærmen ikke er vandret, når du bruger bakkameraet.

Ekstrem hurtig og stille

Lidt overraskende holder Volvo fast i, at deres plugin-hybrider skal være hurtige modeller. V90 T8 accelerer til 100 km/t. på under 5 sekunder. Det føles ekstremt i så stor en familiebil. Det virker underligt, at de ikke i stedet har prioriteret endnu bedre rækkevidde eller brændstoføkonomi med benzinmotoren, når man tænker på Volvos nordiske værdier.

Men det er jo et frit valg, hvordan man vælger at køre sin plugin-hybrid. Og selvom pladsforholdene ikke er de bedste, så er det let at tilgive en vintermorgen, hvor du med strøm via hjemmeladeren har varmet både kabine, sæde og rat op, før du kører på arbejde. Luksus.