Volvo XC60 – populær svensker
Motors vurdering
Volvo XC60
- Førerplads
- Plads
- Komfort
- Forbrug
- Adaptiv fartpilot er ikke standard
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning189 g/km
-
Effekt190 hk
-
Moment300 Nm
-
Topfart205 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.771 kg
-
Maks. påhængsvægt2.300 kg
-
Bagagerum505 liter
-
Akselafstand287 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:469 cm B:190 cm H:166 cm
Motors tal
- Målt forbrug 13 km/l
- Beregnet økonomi 5,80 kr./km
Hver eneste dag sidste år kunne fire danskere sætte sig bag rattet i en ny Volvo XC60. Det gør modellen til den suverænt mest solgte af sin slags i Danmark og mere end dobbelt så populær, som sine nærmeste konkurrenter.
Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus
Der er da også mange gode grunde til at se nærmere på bilen, der imponerer med både sin opbygning og sin funktion. Den version, vi her har testet, er udstyret med den foreløbig mindste benzinmotor med „bare“ 190 hestekræfter. Det er samme toliters motor med fire cylindre, som også anvendes i de mere kraftfulde udgaver – her er ydelsen blot dæmpet.
Kører fænomenalt
I denne udgave trækker bilen kun på forhjulene, og det sker via en ottetrins automatgearkasse magen til den, der sidder i de større udgaver. Og netop den kombination leverer en helt fænomenal køreoplevelse. Motoren trækker godt, og er tyst under alle forhold. Gearkassen skifter tilmed fint, og man behøver reelt ikke mere, end det man får her.
Læs også: Motors test af DS 7 - haute couture på hjul
På den negative side finder vi et ret højt forbrug. Fabrikken stiller beskedne 12 km pr. liter i udsigt, men det er til gengæld realistisk – faktisk kørte vi 13 km pr. liter under vores test af bilen. Et andet minus er de manglende skiftegreb bag rattet. De fås ikke, og det er et savn for dem, der gerne selv vil køre lidt sportsligt.
Man kan heldigvis bruge gearstangen til at skifte manuelt, hvis man indimellem ønsker det, men det fungerer ikke helt så godt som med skiftegreb bag rattet. Gearstangen er i øvrigt af den efterhånden lidt gammeldags type, hvor man selv skal huske at sætte den i „P“, når man stopper motoren.
Forstår ikke dansk
Førerpladsen er generelt vellykket, men den store lodrette skærm i midten kræver lidt tilvænning, før man kan betjene alt på en sikker måde under kørslen. Volvo har gjort systemet talestyret, men problemet er, at det ikke virker i Danmark, da en Volvo ikke forstår dansk. Der er dog dansk tekst på alle menuer.
Brugsværdien i en Volvo XC60 er god. Der er kommet umanerlig fin plads ved bagsædet, og ved forsæderne sidder man som altid virkelig godt i de velformede stole. De er dog som udgangspunkt manuelt justerbare, og vil man have andet, må man derfor opgradere til en sædepakke med eljustering, der fås fra ca. 15.000 kr. og opefter.
Læs også: Motors test af BMW X3 - potent familiebil
Bagagerummet rummer 505 liter, og det er rimeligt uden at være prangende. Et noget slasket vandret gardin trækker dog en smule ned i oplevelsen – her er der mange andre bilmærker, der tilbyder bedre løsninger.
Det kan dog ikke fjerne oplevelsen af, at Volvo XC60 er en yderst vellykket og behagelig bil.