VW Arteon – kom for sent til gallafesten
Motors vurdering
VW Arteon Shooting Brake
- Pladsforhold
- Design
- Kan trække 1.800 kg
- Pris
- Gammeldags gearvælger
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning167 g/km
-
Effekt190 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart233 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.664 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum565 liter
-
Akselafstand284 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:487 cm B:187 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,90 kr./km
Rammeløse ruder i dørene, fikse designdetaljer både for- og bag og en lav taglinje gør VW Arteon Shooting Brake til lidt af en arty farty udgave af Passat stationcar.
På en måde rammer den rigtigt. For det er ikke alle, der bare vil have en bil, der er så praktisk som muligt. Ellers havde vi alle sammen kørt rundt i en Berlingo.
Så stil – eller rettere designet – betyder noget, og her skiller den netop faceliftede Arteon sig ud med flotte linjer og avancerede lygter.
Men der er en pris at betale, og her tænkes ikke på, at adgangen er svær på grund af kombinationen af lavere taglinje og rammeløse ruder i dørene. Du skal nemlig betale godt 100.000 kr. ekstra for, at en Passat hedder Arteon. Det gør især i den testede version af modellen alt for dyr. Især fordi den ikke føles 100.000 kr. mere lækker eller eksklusiv.
Er VW Arteon for dyr?
Netop her er Arteon ramt af de nye bilafgifter, for hvor den ikke rigtig har flyttet sig, så er mange af de eksklusive biler blevet tilgængelige i dette prisleje.
Eksempelvis koster en Mercedes-Benz E-klasse med plugin-hybrid-teknologi 90.000 kr. mindre. Den er ganske vist ikke helt så veludrustet, men den er fortsat billigere at eje og har en stjerne i kølerhjelmen. Og der er flere eksempler.
Læg dertil en tørstig benzinmotor, der dog lever op til WLTP-målingen. Men da den kun er opgivet til at køre 13,5 km/l, og at Arteon får et højt værditab på grund af prisen, så bliver bilen uforholdsmæssigt dyr. Totaløkonomien lander på 5,90 kr. pr. km svarende til næsten 10.000 kr. om måneden!
VW Arteon er en blanding af nyt og gammelt
Selvom benzinmotoren ikke er trendy, så fungerer den godt i Arteon. Der er rigeligt med kræfter til at komme ud af starthullet, og så er den ganske stille.
Samspillet med automatgearet foregår, som det skal. De er godt afstemt, men selve gearvælgeren er stor og kluntet, og kan ikke automatisk gå i ”P”, når du standser motoren. Den blokerer også for den trådløse ladeplads til mobiltelefonen, der er trang og svær at få mobilen op af igen. Godt, at mobilen kommer ud af syne, skidt at mobilhylden er så svær at bruge.
Læs også: Motors test af VW Arteon
Opkoblingen til trykskærmen er i øvrigt trådløs med bluetooth – også hvis du vil bruge Android Auto og Apple CarPlay. Der er digitale instrumenter, som har flere visninger og mange tilpasningsmuligheder.
Og som noget nyt har klimaanlægget fået nye trykfølsomme knapper. Denne betjening virker mere moderne og samtidig mere intuitiv end den løsning, VW har valgt i bl.a. Golf og ID.3. Til gengæld skuffer den manuelle betjening af sæderne, her ville el-justering have været forventeligt.
Hvordan kører VW Arteon?
Testbilen havde en del hjulstøj fra de store dæk, men ellers er den største udfordring, at affjedringen føles for sportslig. Det er især på ujævnt underlag, at man mærker stødene slå igennem.
Når man kommer ud på motorvejen, er komforten bedre. Men i det hele taget anbefales en justerbar undervogn til 21.000 kr., hvilket til gengæld ikke gør regnestykket bedre.
Arteon fås også som rendyrket R-variant med firehjulstræk og 320 hk. Den kan noget for direktøren, der gerne vil have en underspillet power-stationcar. Men de nye afgifter dikterer plugin-hybrid i denne bilstørrelse, og her fås Arteon Shooting Brake som eHybrid til 520.000 kr. Så får du lidt flere kræfter, mulighed for at køre på strøm og en besparelse på 110.000 kr.!
Den upraktiske stationcar
Stationcarudgaven af Arteon har fået tilnavnet Shooting Brake, og det går hånd i hanke med ønsket om at snobbe lidt opad. Shooting Brake er en form for coupé-udgave af en stationcar, og selvom det kan gøre en stationcar mere sexet, så vil de fleste i dag have coupé-udgaver af SUV-modeller.
Bagagerummet er ikke helt på størrelse med Passats, men med 565 liter er der plads nok til de fleste familiers behov.
Dertil kommer, at der er overordentlig god benplads på bagsæderne. Det ændrer ikke på, at Arteon Shooting Brake er kommet for sent til festen og har ramt skævt på prisen.