VW e-Golf - det sidste stik
Motors vurdering
VW e-Golf
- Udstyr
- Letkørt
- Komfort
- Ladetid
- Rækkevidde
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
MotorElmotor (forhjulstræk)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment290 Nm
-
Topfart150 km/t.
-
Acc. (0-100)9,6 sek.
-
Køreklar vægt1.615 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum341 liter
-
Akselafstand263 cm
-
Officiel rækkevidde231 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:427 cm B:180 cm H:148 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,40 kr./km
- Målt rækkevidde 192 km
Den synger på sidste vers, da en ny generation af VW Golf dukker op næste år. Og så kommer der ingen e-Golf, da elbilerne fra Volkswagen herefter får sit eget navn – I.D. Men indtil da kan man få denne el-udgave af en af Europas mest solgte bilmodeller, og det er i sig selv noget, der taler for bilen.
Læs også: Motors tidligere test af VW e-Golf
For selvom benzinmotoren er skiftet ud med en elmotor, er bilens mange øvrige kvaliteter bevaret, og det mærker man positivt i hverdagen. Derudover er denne udgave særdeles veludstyret.
Ingen feriebil
Særligt med tanke på rækkevidden mærker man, at det er en ældre konstruktion. Vi nåede ikke engang 200 km’s motorvejskørsel på en opladning, og det er altså for lidt til hverdagen for de fleste.
Læs også: Komplet samling af alle Motors test af elbiler
På farten kan man lade fra 20 til 80 procent på 36 minutter, og det er udmærket, men det modsvarer kun godt 100 km’s kørsel.
VIDEO: Tag med på test af VW e-Golf
Og hjemme lader man almindeligvis kun med 3,7 kW, og det medfører en ladetid på 11 timer. Så VW e-Golf kræver mange, lange pauser, når man er på farten.
Køreindtrykket er særdeles positivt, og hører man til dem, der gerne vil have en elbil, men som helst ikke vil have, at alt andet skal være anderledes, er denne VW e-Golf et oplagt valg. Vidste man ikke bedre, ville man næppe bemærke, at det er en elbil man kører. Alt ligner og føles som i en almindelig VW Golf, og det er trygheden selv for de fleste.