VW e-Golf
Biltest

VW e-Golf - helstøbt elbil

I Motors test af tre elbiler kommer VW e-Golf på en andenplads - meget kort efter Hyundai Ioniq. Problemet er prisen, for ellers føles e-Golf som den mest helstøbte bil i testen.
e-Golf forfra

Motors vurdering

VW e-Golf

El
309.874 kr.
  • Rækkevidde
  • Pladsforhold
  • Udstyrsmuligheder
  • Pris
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    El
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    290 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.615 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    341 liter
  • Akselafstand
    263 cm
  • Officiel rækkevidde
    300 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:427 cm B:179 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km
  • Målt rækkevidde 230 km
Luk

Trods et lavere udstyrsniveau er e-Golf dyrere end de to andre her i testen (Kia Soul og Hyundai Ioniq), og man mærker hurtigt hvorfor. Ud over at batteriet er større, og rækkevidden derfor er noget længere – især i forhold til Kia Soul – så virker e-Golf som den mest helstøbte bil på siderne her.

Det skyldes især køreegenskaberne, der er aldeles velafstemte, og e-Golf føles mere harmonisk end sin søstermodel Golf GTE, der er en opladningshybrid.

Læs også: Motor test af Kia Soul EV

knap til fartpilot
Adaptiv fartpilot gør kørslen herligt afstressende.

Men selvom der er mere udstyr i Ioniq og Soul, så er det i e-Golf, du kan købe den mest avancerede teknik. Blandt andet en større og flottere trykfølsom skærm, digital instrumentering med mange indstillingsmuligheder og adaptive LED-forlygter.

Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq Electric

De sidste to muligheder er ekstraudstyr, og her skal du som Golf-køber sætte et par krydser. F.eks. er p-sensorer og bakkamera forunderligt nok ikke standard. Forunderligt, fordi merpriserne er beskedne pga. den relativt lave afgift på elbiler. Dermed skal du lægge godt 20.000 kr. til ekstraudstyr til VW e-Golf.

Føles bare som en bil

Det, der gør e-Golf til en vinder, er, at den bare er en bil. Du får alle fordelene ved at køre elbil og stort set ingen ulemper.

Bagagerummet er på 341 liter og dermed brugbart; samtidig stjæler batteripakken ikke plads i kabinen.

digitale instrumenter
Hyundai og Kia har også digital instrumentering, men ingen er lige så avanceret som e-Golfs løsning til 4.600 kr. 

Eneste større minus er garantien, der skammeligt blot er på to år. Det er især iøjnefaldende på et så teknologisk avanceret produkt, især når Hyundai og Kia byder på mere ro for bilejeren.