VW e-Golf - helstøbt elbil
Motors vurdering
VW e-Golf
- Rækkevidde
- Pladsforhold
- Udstyrsmuligheder
- Pris
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
MotorEl
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment290 Nm
-
Topfart150 km/t.
-
Acc. (0-100)9,6 sek.
-
Køreklar vægt1.615 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum341 liter
-
Akselafstand263 cm
-
Officiel rækkevidde300 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:427 cm B:179 cm H:143 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,50 kr./km
- Målt rækkevidde 230 km
Trods et lavere udstyrsniveau er e-Golf dyrere end de to andre her i testen (Kia Soul og Hyundai Ioniq), og man mærker hurtigt hvorfor. Ud over at batteriet er større, og rækkevidden derfor er noget længere – især i forhold til Kia Soul – så virker e-Golf som den mest helstøbte bil på siderne her.
Det skyldes især køreegenskaberne, der er aldeles velafstemte, og e-Golf føles mere harmonisk end sin søstermodel Golf GTE, der er en opladningshybrid.
Læs også: Motor test af Kia Soul EV
Men selvom der er mere udstyr i Ioniq og Soul, så er det i e-Golf, du kan købe den mest avancerede teknik. Blandt andet en større og flottere trykfølsom skærm, digital instrumentering med mange indstillingsmuligheder og adaptive LED-forlygter.
Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq Electric
De sidste to muligheder er ekstraudstyr, og her skal du som Golf-køber sætte et par krydser. F.eks. er p-sensorer og bakkamera forunderligt nok ikke standard. Forunderligt, fordi merpriserne er beskedne pga. den relativt lave afgift på elbiler. Dermed skal du lægge godt 20.000 kr. til ekstraudstyr til VW e-Golf.
Føles bare som en bil
Det, der gør e-Golf til en vinder, er, at den bare er en bil. Du får alle fordelene ved at køre elbil og stort set ingen ulemper.
Bagagerummet er på 341 liter og dermed brugbart; samtidig stjæler batteripakken ikke plads i kabinen.
Eneste større minus er garantien, der skammeligt blot er på to år. Det er især iøjnefaldende på et så teknologisk avanceret produkt, især når Hyundai og Kia byder på mere ro for bilejeren.