VW Golf – den bløde mellemvare
Motors vurdering
VW Golf
- Stærk elmotor
- Varme i kabinen
- Rækkevidde på strøm
- Bagagerum
- Skærmbetjening
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.4 liter – 4 cyl. + elmotor
-
CO2 udledning21 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment350 Nm
-
Topfart220 km/t.
-
Acc. (0-100)7,4 sek.
-
Køreklar vægt1.613 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum273 liter
-
Akselafstand263 cm
-
Officiel rækkevidde71 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:428 cm B:179 cm H:148 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,30 kr./km
- Målt rækkevidde 51 km
Mange overvejer at skifte til en plugin-hybrid, hvor man har trygheden ved benzinmotoren og følelsen af at træde ind i en ny verden med elmotoren. VW har bygget Golf GTE siden 2015, og er en af pionererne på markedet.
De har lavet en ny GTE med hele 245 hk, men også denne mere familievenlige plugin-hybrid kaldet eHybrid Style. Den minder på mange måder om den oprindelige Golf GTE, idet den har samme maksimale ydelse på 204 hk, men selve elmotoren er blevet lidt kraftigere, så den nu har 110 hk, og det er rigeligt med kræfter til hverdagskørsel. Uanset om det er i byen eller på motorvejen.
Læs også: Komplet oversigt over Motors test af plugin-hybrider
Batteriet er vokset med 50 procent, så den officielle rækkevidde nu er 71 km. Vi kørte 51 km i Motors plugin-hybridtest, hvor vi kører 10 km motorvej, 10 km i byen og derefter på landevej til batteriet er tømt.
Det er fint, især da testen foregik ved blot plus 5 grader. Med tomt batteri kørte vi 16-17 km/l ved blandet kørsel igen ved lav temperatur. Ladetiden er cirka fire timer med en ladeboks (3,7 kW), men er det koldt, bliver ladetiden længere.
Er der plads nok i VW Golf eHybrid?
Det er fedest at køre eHybrid med strøm på batteriet, her er bilen ganske stille, og gearskift foregår glidende. De adaptive funktioner som fartpiloten og assistentsystemer fungerer også forbilledligt. Affjedringen er fokuseret på det komfortable, og her kan man godt mærke, at batteriet vejer til.
Værre er det, at batteriet optager plads under kabinen, og dermed flytter tanken og udstødningssystemet ned under bagagerummet, der skrumper fra 380 liter til sølle 273 liter. Det er ganske enkelte ikke stort nok til så stor en bil, især ikke fordi du samtidig bliver nødt til at opbevare dine ladekabler her, hvis du lader på offentlige standere.
Er pladsen et problem, kan du få en Skoda Octavia som stationcar med samme tekniske pakke til præcis samme pris på 320.000 kr. Den har et noget større bagagerum.
Hvordan virker skærmen i VW Golf eHybrid?
Med Golf har VW brudt med deres mangeårige løbende forfining af førerpladsen. Golf har fået samme betjening som elbilen ID.3, og det betyder, at du ikke har knapper til klimaanlæg og sædevarme, men skal bruge bilens trykskærm.
Ud over at den ofte er langsom til at starte, og du dermed må vente med at kunne skifte radiokanal eller aktivere sædevarmen, så kræver det lidt tilvænning, og nogle bilister vil ikke bryde sig om den digitale kabine. Så kør en god lang tur, før du køber en bil med dette system.
Det tager også mere opmærksomhed, fordi mange funktioner nu kræver to tryk i stedet for et. Det gælder f.eks. sædevarmen, og når man skal skifte mellem ren elektrisk kørsel og hybriddrift.
Selve menuopbygningen er heldigvis meget logisk, for Golfen er en teknisk avanceret bil med alskens indstillingsmuligheder.
Er VW Golf eHybrid bedre end VW Golf GTE?
Style-udstyret er standard på eHybrid, og her er en del tilvalg, man kan overveje. Du får generelt et meget højt udstyrsniveau med adaptiv fartpilot, klimaanlæg, sædevarme, blindvinkelalarm, travelassist og kø-kørselsassistent, trådløs mobilapps og LED-forlygter.
Men der er ikke bakkamera, der følger med i en DK-pakke, som også har parkeringsassistent og komplet nøglefri betjening, til 8.200 kr. Vælger du det, samt de fristende adaptive LED-forlygter, så du kan køre med langt lys uden at blænde modkørende, så ender du med en pris tæt på den sportslige Golf GTE, der har disse detaljer.
For blot 5.000 kr. mere, eller 345.000 kr. får du yderligere udstyr som progressivt styretøj, designdetaljer, sportsæder med blåt tern, 245 hk og en hurtigere 0-100 km/t tid. Det frister.
Er VW Golf eHybrid det bedste valg for dig?
Men selvom GTE giver sport for pengene, så er dens rækkevidde kortere, affjedringen er hårdere, og sæderne er ikke lige så komfortable. Så for mange vil en Golf eHybrid give god mening, før man tager det endelige skridt og køber en elbil.
Den er komfortabel, kan trække op til 1.500 kg på krogen, og har en velfungerende teknikpakke. Men VW-koncernen har lanceret hele fire biler med samme tekniske pakke, så er bagagerummet i Golfen for småt, så overvej Skoda Octavia Combi iV.
Og er du typen, som stadig vil have en knap til sædevarmen, så er Audis A3 40 TFSIe faldet markant i pris og byder på mere luksusfornemmelse i samme praktiske pakke som Golf eHybrid.