VW Golf forfra
Biltest

VW Golf – den bløde mellemvare

Den halv-elektriske VW Golf kan være miljøvenlig elbil til hverdag og benzinsluger, når man skal på langtur. Men plads og betjening kan være et problem for nogle.
VW Golf set bagfra

Motors vurdering

VW Golf

Benzin/el
319.995 kr.
  • Stærk elmotor
  • Varme i kabinen
  • Rækkevidde på strøm
  • Bagagerum
  • Skærmbetjening
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    21 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.613 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    273 liter
  • Akselafstand
    263 cm
  • Officiel rækkevidde
    71 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:428 cm B:179 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 51 km

Sikkerhed

2019
Luk

Mange overvejer at skifte til en plugin-hybrid, hvor man har trygheden ved benzinmotoren og følelsen af at træde ind i en ny verden med elmotoren. VW har bygget Golf GTE siden 2015, og er en af pionererne på markedet.

De har lavet en ny GTE med hele 245 hk, men også denne mere familievenlige plugin-hybrid kaldet eHybrid Style. Den minder på mange måder om den oprindelige Golf GTE, idet den har samme maksimale ydelse på 204 hk, men selve elmotoren er blevet lidt kraftigere, så den nu har 110 hk, og det er rigeligt med kræfter til hverdagskørsel. Uanset om det er i byen eller på motorvejen.

Læs også: Komplet oversigt over Motors test af plugin-hybrider

Batteriet er vokset med 50 procent, så den officielle rækkevidde nu er 71 km. Vi kørte 51 km i Motors plugin-hybridtest, hvor vi kører 10 km motorvej, 10 km i byen og derefter på landevej til batteriet er tømt.

Det er fint, især da testen foregik ved blot plus 5 grader. Med tomt batteri kørte vi 16-17 km/l ved blandet kørsel igen ved lav temperatur. Ladetiden er cirka fire timer med en ladeboks (3,7 kW), men er det koldt, bliver ladetiden længere.

VW Golf kabine
Førerpladsen i 8. generation af Golf har et fåtal af knapper. Trykskærmen på 10 tommer er højt placeret og dermed let tilgængelig. Bemærk også, at instrumenterne er en digitalskærm, hvor du kan indstille, hvad der skal vises og hvordan.

Er der plads nok i VW Golf eHybrid?

Det er fedest at køre eHybrid med strøm på batteriet, her er bilen ganske stille, og gearskift foregår glidende. De adaptive funktioner som fartpiloten og assistentsystemer fungerer også forbilledligt. Affjedringen er fokuseret på det komfortable, og her kan man godt mærke, at batteriet vejer til.

Værre er det, at batteriet optager plads under kabinen, og dermed flytter tanken og udstødningssystemet ned under bagagerummet, der skrumper fra 380 liter til sølle 273 liter. Det er ganske enkelte ikke stort nok til så stor en bil, især ikke fordi du samtidig bliver nødt til at opbevare dine ladekabler her, hvis du lader på offentlige standere.

Er pladsen et problem, kan du få en Skoda Octavia som stationcar med samme tekniske pakke til præcis samme pris på 320.000 kr. Den har et noget større bagagerum.  

VW Golf skærm
Der er et utal af undermenuer i trykskærmen. Der er blandt andet indbygget navigation, der hjælper med at optimere din kørsel, så du strækker strømmen længst muligt. Der er også trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Hvordan virker skærmen i VW Golf eHybrid?

Med Golf har VW brudt med deres mangeårige løbende forfining af førerpladsen. Golf har fået samme betjening som elbilen ID.3, og det betyder, at du ikke har knapper til klimaanlæg og sædevarme, men skal bruge bilens trykskærm.

Ud over at den ofte er langsom til at starte, og du dermed må vente med at kunne skifte radiokanal eller aktivere sædevarmen, så kræver det lidt tilvænning, og nogle bilister vil ikke bryde sig om den digitale kabine. Så kør en god lang tur, før du køber en bil med dette system.

Det tager også mere opmærksomhed, fordi mange funktioner nu kræver to tryk i stedet for et. Det gælder f.eks. sædevarmen, og når man skal skifte mellem ren elektrisk kørsel og hybriddrift.

Selve menuopbygningen er heldigvis meget logisk, for Golfen er en teknisk avanceret bil med alskens indstillingsmuligheder.

VW Golf lader
Ladestikket sidder på venstre forskærm, og bilen kan lades med 1 fase/3.7 kW. Med et batteri på 13 kWh er ladetiden 4 timer.

Er VW Golf eHybrid bedre end VW Golf GTE?

Style-udstyret er standard på eHybrid, og her er en del tilvalg, man kan overveje. Du får generelt et meget højt udstyrsniveau med adaptiv fartpilot, klimaanlæg, sædevarme, blindvinkelalarm, travelassist og kø-kørselsassistent, trådløs mobilapps og LED-forlygter.

Men der er ikke bakkamera, der følger med i en DK-pakke, som også har parkeringsassistent og komplet nøglefri betjening, til 8.200 kr. Vælger du det, samt de fristende adaptive LED-forlygter, så du kan køre med langt lys uden at blænde modkørende, så ender du med en pris tæt på den sportslige Golf GTE, der har disse detaljer.

For blot 5.000 kr. mere, eller 345.000 kr. får du yderligere udstyr som progressivt styretøj, designdetaljer, sportsæder med blåt tern, 245 hk og en hurtigere 0-100 km/t tid. Det frister.  

VW Golf bagagerum
Der er ikke plads til mange rejsetasker i bagagerummet, og vores prøvetaske er blot en kabinekuffert. Irriterende at der ikke er et særskilt rum til kabler i motorrummet, så bagagerummet kun er til … ja bagage.

Er VW Golf eHybrid det bedste valg for dig?

Men selvom GTE giver sport for pengene, så er dens rækkevidde kortere, affjedringen er hårdere, og sæderne er ikke lige så komfortable. Så for mange vil en Golf eHybrid give god mening, før man tager det endelige skridt og køber en elbil.

Den er komfortabel, kan trække op til 1.500 kg på krogen, og har en velfungerende teknikpakke. Men VW-koncernen har lanceret hele fire biler med samme tekniske pakke, så er bagagerummet i Golfen for småt, så overvej Skoda Octavia Combi iV.

Og er du typen, som stadig vil have en knap til sædevarmen, så er Audis A3 40 TFSIe faldet markant i pris og byder på mere luksusfornemmelse i samme praktiske pakke som Golf eHybrid.

Overvejer du en plugin-hybrid? Læs FDMs tema om hverdagen med hybridbil

Plugin-tema