VW Golf Sportsvan forfra
Biltest

VW Golf Sportsvan - klassisk seniorbil

VW Golf Sportsvan er en forhøjet og forbedret VW Golf, og særligt ind- og udstigningen er gjort betydeligt lettere. Designet er dog noget bedaget.
VW Golf Sportsvan bagfra

Motors vurdering

VW Golf Sportsvan

19,6 km/l
Benzin
295.975 kr.
  • Plads
  • Indstigning
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    116 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    202 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.410 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    590 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:435 cm B:181 cm H:161 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,35 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Er du pjattet med en VW Golf, men træt af tanken om at stige ned i bilen, hver gang du skal afsted, så kan denne VW Golf Sportsvan være sagen.

Den er bygget over samme udgangspunkt som den almindelige Golf, men er noget højere. Det giver en god ind- og udstigning, og det giver et godt overblik over trafikken. Samtidig er siddepositionen mere som på en spisebordsstol, og det giver en rar kørestilling.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er 

Der er god plads i bilen, og ved forsæderne er der tænkt godt over gode fralægningspladser. Det gør det rart, når man skal køre langt i bilen.

Også ved bagsædet er komforten fin, og i modsætning til den almindelige Golf kan bagsædet længdeforskydes med op til 18 cm. Det giver en god fleksibilitet, og da ryglænets hældning samtidig kan justeres, kan man i den grad skabe sig en god siddeposition her.

VW Golf Sportsvan kabine
Førerpladsen er velindrettet i typisk VW-stil. Den store skærm i midten er flot integreret og let at betjene med en finger. Automatgear i form af dobbeltkoblingsgearkassen DSG er en fornøjelse at køre med i hverdagen. Det koster 18.000 kr.

Ny motor kører på to cylindre

Vi har prøvet udgaven med den nye generation af benzinmotor. Der er tale om en firecylindret sag på 1.5 liter, men med et avanceret styresystem, der kan åbne og lukke for aktiviteten på de to midterste cylindre, alt efter behov.

Det betyder, at man ved let belastning faktisk kun kører afsted med to aktive cylindre, og det sparer benzin. Man mærker ikke overgangen fra fire til to cylindre, men ændringen er tydelig på benzinregningen. Vi kørte således 18 km pr. liter under vores forbrugsmåling, og det er flot og tæt på fabrikstallets 19,6 km/l.

Det er bykørslen, der koster mest benzin, da der her er gang i alle cylindrene hele tiden. Men under vores landevejsetape, hvor en stor del foregår med bare to cylindre i drift, kørte vi faktisk 20 km pr. liter.

VW Golf Sportsvan bagsæde
Også ved bagsædet er der glimrende plads til både knæ og hoved. Bemærk de små klapborde. 

Flot sikkerhedsniveau

Euro NCAP har sikkerhedstestet Sportsvan tilbage ved dens oprindelige introduktion i 2014, og da opnåede bilen de maksimale fem stjerner. Siden er testens krav blevet strengere, men Sportsvan er heldigvis fulgt med den udvikling.

Den er således udstyret med den vigtige nødbremse i alle udgaver, og det er vel at mærke en god en af slagsen, der både reagerer på biler og fodgængere. Derudover er en adaptiv fartpilot standardudstyr, og den sørger for, at man hele tiden holder korrekt afstand til forankørende.

VW Golf Sportsvan fralægningsplads
Små detaljer gør hverdagen lettere i Sportsvan. 

På den måde får man i VW Sportsvan en sikker og praktisk bil, der også er ganske benzinøkonomisk. Skulle man finde et par kritiske bemærkninger, må de tilfalde bilens begrænsede garanti og dens meget konservative design. Sportsvan er velbygget, men den får ingen pris for spændende linjer, og man kan frygte for, at bilen på få år vil se ret gammel ud. Men det er naturligvis en smagssag.

Få FDMs nyhedsbreve