VW Polo – den bedste GTI
Motors vurdering
VW Polo
- Motor
- Udstyr
- Køreegenskaber
- Ikke pendlerbil
- Klimaanlæg ikke standard
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning134 g/km
-
Effekt200 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart237 km/t.
-
Acc. (0-100)6,7 sek.
-
Køreklar vægt1.480 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum351 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:405 cm B:175 cm H:146 cm
Motors tal
- Målt forbrug 18 km/l
- Beregnet økonomi 3,75 kr./km
Sjældent rammer en bil så rent! VW Polo GTI er ikke bare en bombe af en GTI, den blæser også alle konkurrenterne af banen – og ikke mindst landevejen.
Polo GTI imponerer fra start til slut. Den leverer på klassiske GTI-dyder som motor og køreegenskaber, men samtidig har den mange lækre detaljer både ind- og udvendigt.
Kendetegnet ved en GTI-model er fart. Og det besidder Polo GTI i rigelige mængder. Bilkortet siger 200 hk, 320 Nm og 6,7 sekunder til 100 km/t. Det er voldsomt i en bil, der koster under 300.000 kr. Og det er endda i en model med automatgear, hvor farten er besnærende tilgængelig. Her skal man huske at tage voksen-kasketten på, ellers stikker hastigheden af med en.
Læs også: Motors første tur i VW Up GTI
VIDEO: Se, hvorfor Polo GTI er så god
Men selv ved almindelig kørsel er der GTI-stemning i luften. Det skyldes især motoren, der går mod downsizing-strømmen og er på hele to liter med turbolader. Det giver en buldrende dyb basgang, allerede når motoren springer i gang. Motoren minder om den, som sidder i Golf GTI, men med et meget lettere karrosseri er Polo overrumplende kvik.
Automatgear – DSG – er eneste mulighed p.t., senere på året kommer en udgave med manuelt gear. Men besparelsen formodes blot at være 15.000 kr., så man skal være oldschool GTI-køber for ikke at gå med DSG-gearkassen. Skiftene er eksemplariske, og til hverdagen vil man sætte ekstra pris på, at den adaptive fartpilot fungerer helt ned til 0 km/t. og dermed kan bruges til køkørsel.
Fast affjedring
Det er dog ikke som pendlerbil, at Polo GTI har sin force. Den sportslige affjedring er nemlig temmelig fast, og det gør den ikke behagelig, hvis man kører dagen lang på vejene.
Fordelen ved den faste affjedring er, at du har styr på bilen. Vi lod testruten køre forbi FDM Sjællandsringen og slap alle hestene løs. Poloen kvitterede med voldsomme accelerationer og imponerende præcis indstyring i svingene.
Læs også: Opel skruer ned for Corsa-sport
Testbilen kører på 18”-fælge, der er et tilvalg til blot 6.000 kr. De giver bilen et utroligt bid i asfalten og gør den meget forudsigelig. Eneste minus på testblokken er, at bagenden ikke er løs som på en klassisk GTI.
Du kan ikke vippe bagenden ud ved at slippe speederen. Men det er i virkeligheden meget godt, for de fleste GTI-kunder vil formentlig foretrække forudsigeligheden frem for risiko for overstyring eller en tur i botanikken.
GTI, GTI, GTI …
Polo GTI putter ikke med modelbetegnelsen. Du finder GTI-logoer foran, på siderne, bagpå, på indstigningslisterne, på rattet og endda på den trykfølsomme skærm.
Men bilen lever op til alle emblemerne – og mere til. Du bliver vild med sportssæderne, der støtter godt i lænden og holder styr på popoen. Læderrattet er tykt, lækkert at holde om og kan styre alt fra den adaptive fartpilot til radioen.
Kabinen er lyst op med en del røde farver, der giver liv i en ellers sort kabine. Især det store røde instrumentpanel giver bilen kulør.
Pladsforholdene er imponerende, undertegnedes 186 cm sidder godt både foran og på bagsædet. Det er imponerende, hvor meget benplads bilen byder på, når man tænker på, at der kun er tale om en minibil.
Find din nye bil på FDM biler.dk
Polo GTI imponerer fra start til slut. Den leverer på klassiske GTI-dyder som motor og køreegenskaber, men samtidig har den mange lækre detaljer både ind- og udvendigt, der mere end retfærdiggør prisen på 279.000 kr.
Vi vil dog anbefale, at man tilvælger både DK- og LED-pakken, der passer godt til bilens udtryk og klasse. Det kan desuden undre, at Apple CarPlay/Android Auto ikke er standard.
Med alle disse tilvalg lander prisen på 303.000 kr. Det er dog små ridser lakken på en bil, der leverer gåsehud på føreren. Med andre ord: seks velfortjente stjerner.