VW Polo GTI i sving
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche, FDM
Biltest

VW Polo – den bedste GTI

Med GTI-udgaven af Polo har VW skabt den p.t. bedste GTI. For under 300.000 kr. får du 200 hk, lækre materialer i kabinen og en sitrende, seksstjernet køreoplevelse.
VW Polo set bagfra

Motors vurdering

VW Polo

16,9 km/l
Benzin
278.975 kr.
  • Motor
  • Udstyr
  • Køreegenskaber
  • Ikke pendlerbil
  • Klimaanlæg ikke standard
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    134 g/km
  • Effekt
    200 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    237 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.480 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    351 liter
  • Akselafstand
    255 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:405 cm B:175 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,75 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Sjældent rammer en bil så rent! VW Polo GTI er ikke bare en bombe af en GTI, den blæser også alle konkurrenterne af banen – og ikke mindst landevejen.

Polo GTI imponerer fra start til slut. Den leverer på klassiske GTI-dyder som motor og køreegenskaber, men samtidig har den mange lækre detaljer både ind- og udvendigt.

Kendetegnet ved en GTI-model er fart. Og det besidder Polo GTI i rigelige mængder. Bilkortet siger 200 hk, 320 Nm og 6,7 sekunder til 100 km/t. Det er voldsomt i en bil, der koster under 300.000 kr. Og det er endda i en model med automatgear, hvor farten er besnærende tilgængelig. Her skal man huske at tage voksen-kasketten på, ellers stikker hastigheden af med en.

Læs også: Motors første tur i VW Up GTI

VIDEO: Se, hvorfor Polo GTI er så god

 

Men selv ved almindelig kørsel er der GTI-stemning i luften. Det skyldes især motoren, der går mod downsizing-strømmen og er på hele to liter med turbolader. Det giver en buldrende dyb basgang, allerede når motoren springer i gang. Motoren minder om den, som sidder i Golf GTI, men med et meget lettere karrosseri er Polo overrumplende kvik.

Automatgear – DSG – er eneste mulighed p.t., senere på året kommer en udgave med manuelt gear. Men besparelsen formodes blot at være 15.000 kr., så man skal være oldschool GTI-køber for ikke at gå med DSG-gearkassen. Skiftene er eksemplariske, og til hverdagen vil man sætte ekstra pris på, at den adaptive fartpilot fungerer helt ned til 0 km/t. og dermed kan bruges til køkørsel.

VW Polo GTI kabine
Der er masser af farve i GTI-kabinen, og det liver op i en ellers sort kabine. Det samme gør sæderne med farvede tern, der støtter godt i svingene, og som kan justeres trinløst.

Fast affjedring

Det er dog ikke som pendlerbil, at Polo GTI har sin force. Den sportslige affjedring er nemlig temmelig fast, og det gør den ikke behagelig, hvis man kører dagen lang på vejene.

Fordelen ved den faste affjedring er, at du har styr på bilen. Vi lod testruten køre forbi FDM Sjællandsringen og slap alle hestene løs. Poloen kvitterede med voldsomme accelerationer og imponerende præcis indstyring i svingene.

Læs også: Opel skruer ned for Corsa-sport

Testbilen kører på 18”-fælge, der er et tilvalg til blot 6.000 kr. De giver bilen et utroligt bid i asfalten og gør den meget forudsigelig. Eneste minus på testblokken er, at bagenden ikke er løs som på en klassisk GTI.

Du kan ikke vippe bagenden ud ved at slippe speederen. Men det er i virkeligheden meget godt, for de fleste GTI-kunder vil formentlig foretrække forudsigeligheden frem for risiko for overstyring eller en tur i botanikken. 

VW Polo GTI fælge
Polo GTI er sænket 15 mm i forhold til den almindelige Polo. Affjedringen er markant mere fast i GTI-versionen, og kører du langt, kan det irritere at den reagerer på alle ujævnheder i asfalten. For blot 6.000 kr. kan du opgradere fra 17”- til 18”-fælge, og det bør du gøre for den beskedne merpris. Designet på Brescia-fælgene passer godt til GTI-detaljerne.

GTI, GTI, GTI …

Polo GTI putter ikke med modelbetegnelsen. Du finder GTI-logoer foran, på siderne, bagpå, på indstigningslisterne, på rattet og endda på den trykfølsomme skærm.

Men bilen lever op til alle emblemerne – og mere til. Du bliver vild med sportssæderne, der støtter godt i lænden og holder styr på popoen. Læderrattet er tykt, lækkert at holde om og kan styre alt fra den adaptive fartpilot til radioen.

Kabinen er lyst op med en del røde farver, der giver liv i en ellers sort kabine. Især det store røde instrumentpanel giver bilen kulør.

Pladsforholdene er imponerende, undertegnedes 186 cm sidder godt både foran og på bagsædet. Det er imponerende, hvor meget benplads bilen byder på, når man tænker på, at der kun er tale om en minibil.

Find din nye bil på FDM biler.dk

VW Polo GTI bagagerum
Som i andre Polo-modeller er bagagerummet på 351 liter, det vil sige mere plads end en Golf for ti år siden. Testbilen havde dog et reservehjul, der gør, at du ikke kan sænke bagagerumsbunden. Vælg lappekit i stedet.

Polo GTI imponerer fra start til slut. Den leverer på klassiske GTI-dyder som motor og køreegenskaber, men samtidig har den mange lækre detaljer både ind- og udvendigt, der mere end retfærdiggør prisen på 279.000 kr.

Vi vil dog anbefale, at man tilvælger både DK- og LED-pakken, der passer godt til bilens udtryk og klasse. Det kan desuden undre, at Apple CarPlay/Android Auto ikke er standard.

Med alle disse tilvalg lander prisen på 303.000 kr. Det er dog små ridser lakken på en bil, der leverer gåsehud på føreren. Med andre ord: seks velfortjente stjerner.