MONACO: GTI-emblemet strålede første gang i 1976 på en VW Golf. Nu, godt 40 år senere, introduceres en GTI-udgave af en af Danmarks mest solgte bilmodeller: VW Up. Og den skjuler det ikke. Up GTI er nærmest plastret ind i GTI-skilte, men den har også noget at have det i.
For ud over otte GTI-emblemer – den oprindelige GTI havde blot to – har den godt et ton lette Up en fin 1-liters turbomotor med 115 hk og endnu vigtigere et solidt bundtræk, der gør den rap i de første gear.
Paradedisciplinen til 100 km/t. fra stilstand klares på 8,8 sek., og dermed er den en smule hurtigere end den oprindelige Golf GTI.
Motor mener
Du får lækre sæder, lækkert rat og et væld af GTI-logoer for under 200.000 kr. En kvik lille bybil, der giver et smil på læben, men det er motoren og ikke køreegenskaberne, der trækker i mundvigene.
Mere GTI-tid
Men vigtigere er det, at Up GTI – ligesom ur-GTI’en - er sjov også ved lovlydige hastigheder. Det er ikke normalt for en GTI i dag.
For våbenkapløbet mellem bilfabrikkerne betyder, at en GTI i dag har mellem 200 og 350 hk, så du reelt kun accelererer i tiendedele af et sekund, før du rammer 80 km/t. mellem to sving.
Her er Up GTI langsommere, og derfor kan du i længere tid kan nyde accelerationen og lyden af den hårdtarbejdende motor. Dermed får du mere GTI-tid pr. kørt kilometer.
VIDEO: Kør med i Up GTI
Tøjklemmer i egerne
I gamle dage tunede man cykler med tøjklemmer, der ramte egerne og dermed gav et spektakel. VW har gjort noget lignende med Up GTI. Her lader de lyden gå langs med bl.a. bilens forreste stolper, og det forstærker motorlyden i kabinen.
Lyden er umiskendelig trecylindret, men tilsat en dyb brummen. Det gør oplevelsen mere rå, mere pågående og i enkelte tilfælde lidt belastende. For når du blot triller afsted på motorvejen, er motoren ganske tyst.
Men skal du accelerere kort, eller kommer der en bakke, så kommer røsten fra dybet frem. Prøv det, før du slår til hos forhandleren, for det er ikke en lyd, du kan slå fra.
En moderne GTI
Up GTI kører meget anderledes end ur-Golf GTI’en. Dels vejer den mere, dels har den større fælge. Men det er motoren, der gør den største forskel dynamisk set. For med en turbo, så kommer kræfterne mere pludseligt og helt fra bunden.
Det gør, at du ofte får en god GTI fornemmelse i andet gear. Men når du kører ud på landevejen, så kan du ikke styre speederen lige så præcist som i gamle dage. Dermed får du let hjulspind på vej ud af et snævert bjergsving, som der var mange af på vores testrute nord for Monaco.
Et klassisk GTI-trick er få bilen til at dreje mere ind i et sving ved at slippe speederen. Men i Up GTI påvirker speederslippet ikke bilens balance i et sving. Det får den til at føles mindre adræt i svingene.
Ros og ris til rattet
Der er også både ros og ris til rattet. For det første er selve rattet virkelig lækkert at holde om, og der er god føling med 17-tommer fælgenes kontakt med vejoverfladen. Det er et stort plus.
Men trods de store fælge, så virker styretøjet ikke præcist, og du kan ikke placere bilen nøjagtigt i svinget. Det er ærgerligt.
Komforten er overraskende god. Uanset om vi kørte på smalle bjergveje, motorvejen langs med Middelhavet eller rundt om F1-banen i Monaco, satte Up GTI ikke et hjul forkert. Det er en sjælden oplevelse, når en så lille bil har så store fælge.
GTI, GTI, GTI, GTI…
I kabinen er der også GTI-emblemer på rattet og gearknoppen. Men hvor rattet er lækkert udformet, så skuffer gearknoppen. Udover det lille logo er der ikke meget spræl over udformningen.
Sæderne er til gengæld piftet op med ternet mønster som GTI-udgaverne af VW Polo og Golf.
Lyden er umiskendelig trecylindret, men tilsat en dyb brummen.
Generelt er udstyrslisten pæn, dog virker det underligt, at klimaanlæg (4.200 kr.) ikke er standard. Det burde det være på en topmodel. Især når den endda har dørlister med GTI-logoet.
Fra 184.000 kr.
Pladsforholdene er som i de øvrige Up-modeller, og med et officielt forbrug på godt 20 km/l, er Up GTI i nogen udstrækning et fornuftig valg.
Forbeholdet må være på prisen, for selvom 184.000 kr. ikke er mange penge for en GTI, så er det mange penge for en Up. Og når den kommer til marts, kan du også vælge den med fem døre for yderligere 10.000 kr.
Men det er ikke alting, der skal gå op i fornuft. Og med en manuel gearkasse, et friskt optræk med en kælderdyb bas rungende fra motoren og masser af fede detaljer i kabinen er Up GTI et frisk pust til entusiaster.
Den byder ikke på en oldschool dynamisk køreoplevelse. Men ærlig talt er der langt mellem søndagsturene på landevejene, der i øvrigt er blevet voldsomt mere trafikerede siden 1976. I det lys giver Up GTI mere mening.