VW Polo forfra
Fotograf:
Biltest

VW Polo – lækker, lille pendlerbil

VW Polo er klasseledende i forhold til plads og komfort, og det er med til at gøre modellen velegnet som pendlerbil. Især i denne kombination med dieselmotor og automatgear. Men du skal huske at sætte et par krydser.
VW Polo bagfra

Motors vurdering

VW Polo

19,6 km/l
Diesel
218.194 kr.
  • Komfort
  • Intuitiv betjening
  • Pladsforhold
  • Udstyrsniveau
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    134 g/km
  • Effekt
    95 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.303 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    351 liter
  • Akselafstand
    255 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:405 cm B:175 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

For to år siden kom syvende generation Polo på markedet og satte ny standard i klassen for rummelighed og storbilsfornemmelse. Du får samme oplevelse i Seat Ibiza, men i Polo er støjniveauet en tand lavere og kvalitetsfornemmelsen en tand højere.

Læs også: Motors stortest af VW Polo - seksstjernet minibil

I modsætning til konkurrenter som Peugeot og Citroën kører VW ikke med eksorbitante besparelser på udstyrsmodeller. Når det er gået højt, har de lanceret en kampagnemodel, hvor Apple CarPlay (2.600 kr.) er med i prisen kombineret med nedslag på godt 5.000 kr. i kontantprisen.

VW Polo kabine
Klassisk VW-indretning. Uanset hvilken VW-model du har, så vil du altid føle dig hjemme i en Polo. Det er en smart strategi i forhold til gensalg, men også resultatet af flere generationer finpudsning af, hvad der føles intuitivt i en bil.

Diesel + automatgear

Kampagnemodellen Connect fås kun med benzinmotor. Så er du pendlertypen, der har brug for en dieselmotor, er der ingen kampagner at læne sig op ad, så du må ty til listepriserne. Billigste dieselmodel koster lige over 200.000 kr., men for yderligere 16.500 kr. får du automatgear.

Hos VW hedder det DSG, og det skifter eminent under kørslen. Ved parkeringsmanøvrer er det ikke lige så godt som et traditionelt automatgear, men det påvirker ikke vores anbefaling af kombinationen af netop dieselmotor og DSG-gear.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Med blot 95 hk er dieselmotoren ikke en raket, men 1.6-liters motoren har et godt bundtræk og et behageligt støjniveau, når du pendler derudad. Affjedringen er komfortabel, især fordi VW holder fast i relativt små fælge, hvor du får tilsvarende større dæksider. Det er perfekt til en pendlerbil.

VW POlo skærmløsning
Bemærk app-knappen øverst til højre. Det er her, du får navigation ind i bilen på en billig måde. Det kræver dog, at du har en moderne smartphone fra Apple eller Android samt køber App-Connect til 2.600 kr.  

Automatiseret køreglæde

Adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende, er standard på alle Poloer med dieselmotor. I kombination med automatgearet virker systemet helt ned til stilstand. Det giver ikke bare en automatiseret køreglæde, men også en ekstra sikkerhed på hverdagsturen.

Udstyrsniveauet er – hmm – spøjst. For adaptiv fartpilot er ikke standard på mange minibiler, flere af dem kan det slet ikke fås til. Tilsvarende har Polo en virkelig god trykskærm på otte tommer, som fungerer godt med mobilapps.

Læs også: Motors test af minibilen Citroën C3 - hårdt slagtilbud

Derfor er det underligt, at App-Connect (Apple CarPlay og den uofficielle udgave af Android Auto) ikke er standard, og tilsvarende at klimaanlæg og p-sensorer er på listen over ekstraudstyr. Selv lændestøtte i forsæderne er et tilvalg.

VW-traditionen tro ligger det i pakker, men det gør at du skal foretage et par tilvalg, før bilen er ordenligt udstyret. Sæt de krydser, og du får en god pendlervogn.

VW Polo bagagerum på 351 liter
Bagagerumsgulvet kan indstilles i to højder: Meget plads eller plan lasteflade, når du lægger bagsæderyglænet ned. Der er plads til hele 351 liter i alt, hvilket gør Polo til klassens mest rummelige.

Rummelig minibil

Poloens store force er dens størrelse. Den er ganske enkelt utrolig rummelig for en minibil at være. Selv med en høj chauffør er der hæderlig benplads på bagsædet. Faktisk har Polo op til ti centimeter bedre benplads på bagsædet i forhold til konkurrenterne i miniklassen.

Læs også: Motors test af Toyota Yaris - hybrid minibil

Bagagerummet er på 351 liter, hvilket er større end nogle biler i den større mellemklasse. Så selvom Polo er blandt de dyreste minibiler, så gør størrelsen, indretningen, udstyrsmulighederne og komforten, at den fortsat er en af miniklassens bedste biler.