VW Polo - seksstjernet minibil
Motors vurdering
VW Polo
- Køreegenskaber
- Motor
- Udstyr
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning101 g/km
-
Effekt95 hk
-
Moment175 Nm
-
Topfart187 km/t.
-
Acc. (0-100)10,8 sek.
-
Køreklar vægt1.145 kg
-
Maks. påhængsvægt1.100 kg
-
Bagagerum351 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:405 cm B:175 cm H:146 cm
Motors tal
- Målt forbrug 22 km/l
- Beregnet økonomi 2,55 kr./km
VW Polo var oprindeligt tænkt som et lille, simpelt og billigt køretøj til dem, der ikke havde behov for en stor familiebil.
Efter 14 mio. solgte Poloer er det nu historie, for sjette generation er blevet alt det, den oprindelige fra 1975 ikke var. Nu er den rummelig, den er fyldt med udstyr, den er ret avanceret opbygget, og så er den sjovt nok blevet en del billigere end før.
Det er uden tvivl et skridt væk fra det oprindelige koncept, men det er et kæmpe skridt i retning mod nutidens danske bilkøbere.
VIDEO: Tag med på test af VW Polo
Den nye Polo er bygget på en helt ny platform, og det kan både ses og mærkes. Bagagerummet er vokset med 25 procent, så det nu rummer 351 liter, og kabinen er vokset, så fire voksne nu let får plads i bilen. Der er fem pladser, men her er midterste bagsædeplads fortsat forbeholdt børn.
Masser af udstyr
Platformen giver også mulighed for nye løsninger. På sikkerhedsområdet er bilen opgraderet, så det udløser topkarakter ved sikkerhedstesten hos Euro NCAP.
Men også køredynamisk finder vi smarte løsninger, der bidrager til en overraskende god dynamik i bilen. Det er f.eks. den harmoniske undervogn, det velproportionerede styretøj og den vellykkede motor og gearkasse. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men vi er meget imponerede over den nye VW Polo.
Polo kommer i tre udstyrsniveauer, Trendline, Comfortline og Highline. Grundudgaven Trendline bør man se bort fra, for udbyttet ved at gå op i Comfortline er stort, og prisforskellen er lille. Her finder vi eksempelvis en adaptiv fartpilot, der selv holder farten og afstanden til forankørende biler. Den er en fornøjelse at køre med, og har man endnu ikke prøvet det, så pas på, for det er stærkt vanedannende!
På sikkerhedsområdet har alle udgaver en automatisk nødbremse, der kan bremse for både biler og fodgængere. Den er ikke så avanceret som den, vi finder i en VW Golf, men den bremser for stillestående forhindringer op til 40 km/t., og er der tale om kørsel hen mod langsomtkørende biler, virker den op til 80 km/t.
Udstyret omfatter desuden som standard varme i sæderne, aircondition samt en stor 8-tommers trykskærm, hvorfra man styrer radio, telefon og tripcomputer. Tilkøber man navigation og Apple CarPlay, er det også fra skærmen, det hele foregår.
På ekstraudstyrslisten finder man masser af udstyr, der kan gøre Polo endnu bedre. Det er f.eks. en DK-pakke med bl.a. klimaanlæg og regnsensor (10.000 kr.), en teknikpakke med digitalt instrumenthus, p-sensorer for og bag samt nøglefri adgang (12.500 kr.) eller navigationspakken (11.500 kr.). Der er også rig mulighed for at gøre bilen mere festlig, idet der kan bestilles farvede paneler til kabinen (1.800 kr.) eller tofarvet lakering (7.000 kr.).
En mester på autobahn
Den nye VW Polo kommer stort set samtidig med, at regeringen for tredje år i træk har valgt at sætte bilafgifterne ned i forbindelse med en finanslov. Det har kastet meget flotte priser af sig, og billigste Polo koster dermed blot 161.000 kr.
Det er dog i en motorversion, vi ikke finder interessant. Den er uden turbo og yder blot 75 hk. Næste motorstørrelse og næste udstyrsniveau bringer os frem til 1.0 TSI Comfortline med 95 hk til 189.000 kr., og det er den, vi peger på som bedste køb. Den version trækker imponerende godt, og selv ved meget høj motorvejsfart hører man intet til motoren.
Også retningsstabilitet og sidevindsfølsomhed er på niveauer, der udløser flotte karakterer. Det prøvede vi på den tyske autobahn, og det var en meget overbevisende oplevelse. Også på FDM Sjællandsringen udviste Polo sjældent fine egenskaber – der er ikke rigtig noget at komme efter på disse punkter.
Fabrikken stiller 22,2 km pr. liter i udsigt, og under vores benzinforbrugsmåling kørte vi i snit 22 km pr. liter, hvilket selvsagt er ret tilfredsstillende.
Gearskiftet er vellykket, men der er kun fem gear i denne udgave. Samme motor fås i en udgave med 115 hk og en sekstrins manuel gearkasse. Her er merprisen 17.000 kr., men så får man også Highline-udstyr med i købet. For omtrent samme merpris kan man bestille Polo med DSG-automatgearkassen med syv trin, og det vil vi hellere anbefale, at man bruger penge på. Så får man en bil, der næsten ikke kan blive bedre i denne klasse.
Købe eller privatlease?
Vi har beregnet, hvad det koster at holde denne testede udgave af VW Polo kørende, og vi lander på en årlig udgift på godt 50.000 kr. eller en km-udgift på ca. 2,55 kr. Det er overraskende lavt og skyldes mange forhold, hvor Polo hele tiden placerer sig i den økonomiske ende af skalaen.
Man står altså med en bil, der er yderst økonomisk på stort set alle parametre. Kun fabriksgarantien giver grund til løftede øjenbryn. Her får man kun to år med i købet, og det er for ringe. Man kan tilkøbe en garantilignende dækning på yderligere to år for 2.900 kr., og det er værd at overveje.
Vil man i stedet lease bilen privat, kan det gøres for 2.600 kr. pr. måned efter 15.000 kr. i udbetaling. Det er attraktivt, men helt så billigt som at købe bilen bliver det ikke. Men har man ikke lyst til eller mulighed for at lægge alle pengene på bordet, er det uden tvivl et godt alternativ til et billån.
Uanset hvad, får man fat i den bil, Motors testhold i øjeblikket betragter som den bedste blandt de traditionelle biler i minibilklassen!