VW Polo forfra
Biltest

VW Polo - mini-Golf?

Den nye VW Polo kan nu leveres med udstyr, man før skulle op i de større biler for at få. Men kan den lille Polo i praksis måle sig med f.eks. storebror Golf?
VW Polo bagfra

Motors vurdering

VW Polo

20,8 km/l
Benzin
222.775 kr.
  • Motor
  • Førerplads
  • Komfort
  • Plads på bagsædet
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    110 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    175 Nm
  • Topfart
    196 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.135 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    280 liter
  • Akselafstand
    247 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:346 cm B:168 cm H:145 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 3,00 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Vi danskere må stadig tage til takke med væsentlig mindre biler end dem, vores naboer i både Tyskland og Sverige vælger. Forklaringen er ikke, at vi har mindre behov for plads og sikkerhed i bilerne, men derimod det faktum, at biler i Danmark er pålagt nogle af verdens højeste afgifter.

Så mens tyskerne og svenskerne vælger en VW Golf, så er danskerne helt nede at vælge den mindste VW Up, primært på grund af prisen. Noget tyder dog på, at danskerne er ved at søge opad i bilstørrelse, og i det lys er det yderst interessant, at VW Polo nu er dukket op i en fornyet udgave, der på papiret kan være et godt „dansk alternativ” til en VW Golf. Men kan den nye Polo i praksis gøre det ud for en større bil, eller er det bare ønsketænkning?

Læs også: Motors test af VW Polo (2018)

En af de oplagte fordele, man får, hvis man vælger en Polo frem for en Golf, er en generelt billigere bil. Som udgangspunkt er billigste udgave af Polo ca. 90.000 kr. billigere end billigste VW Golf. Prisforskellen varierer lidt, afhængigt af hvilken variant man sammenligner, men den lavere anskaffelsespris medfører i sig selv også lavere samlede omkostninger. De mindre udgifter fortsætter, når man ser på serviceudgifter, forsikring, brændstof og dæk, og dermed er der samlet set en ret stor forskel på at købe en VW Polo og en VW Golf.

Vi har beregnet, at det samlet set koster 3,00 kr. at køre en km i denne udgave af VW Polo og 3,45 kr. pr. km at køre i en sammenlignelig VW Golf. Det svarer til en merpris for Golfen på 800 kr. om måneden.

VW Polo kabine

Sikkerhedsudstyr i fokus

Den nye udgave af VW Polo er ikke meget forskellig at se på i forhold til forgængeren. Udvendigt er forlygternes form strammet op, så fronten har et mere identisk udseende med den større VW Golf, og bagtil er baglygternes design ændret en smule. Det er derfor under de synlige linjer, at vi ser de største forskelle.

Motorprogrammet er opdateret med nye motorer, og på udstyrslisten er der kommet nye muligheder, som øger både sikkerhed og komfort. Mest interessant er det nye Front Assist, som dels advarer, hvis man kører for tæt på forankørende, dels bremser bilen i sidste øjeblik, hvis man ikke selv gør noget. Det er et avanceret system, der er radarbaseret, og som i virkeligheden udgør halvdelen af det, vi kender fra en adaptiv fartpilot, der selv holder afstanden til forankørende ved kørsel på f.eks. motorvej. Netop derfor kan man tilkøbe dette udstyr for bare 5.000 kr., og så har man for alvor fået en bil, der udstyrsmæssigt overgår både konkurrenterne og de fleste udgaver af en VW Golf.

Af andre standardmonterede sikkerhedssystemer i bilen kan nævnes træthedsovervågning, som advarer, hvis kørslen tyder på, at man er ved at falde i søvn, en multikollisionsbremse, der nedbremser bilen efter et sammenstød, så uheldet ikke udvikler sig, og endelig forlygter med separate H7-paraboler for nær- og fjernlys.

VW Polo bagsæde
Bagsædepladsen er et af de punkter, hvor VW Polo føles markant mindre end en VW Golf. Til gengæld er pladsen overvældende sammenlignet med en VW Up. Der er tre pladser på bagsædet af en Polo.

Lille kabine

På forsæderne sidder man godt, og det er tydeligt at fornemme, at der er gjort en hel del for at forbedre kvaliteten af de materialer, man omgives af. Helt så vellykket som i en VW Golf er oplevelsen dog ikke, men Polo er gedigent opbygget, og funktionen af alt, man rører ved, er til topkarakter.

Vi havde dog gerne set en større trykfølsom skærm med indbygget navigationsanlæg, som vi f.eks. ser i Mazda 3 og flere franske modeller. Man kan tilkøbe en sådan, men det koster så også lige 25.000 kr. ekstra.

Pladsforholdene er gode ved forsædet, men særligt ved bagsædet mærker man, at det ikke er en Golf, vi har med at gøre. Kommer man fra den lille VW Up, bliver man overvældet af pladsen i Polo, men store passagerer har ikke tilstrækkeligt med plads til hoved og knæ. Er det en del af transportopgaven, så er Polo ikke sagen. Bagagerummet er med sine 280 liter tilstrækkeligt for de fleste, men også her vinder VW Golf markant med sine 380 liter.

VW Polo bagrude
Udsynet er glimrende skråt bagud takket være den ekstra lille rude bag bagdørene.

Gode motorer

Motorprogrammet omfatter en trecylindret 1.0-litersmotor med enten 60 eller 75 hk samt en 1.2-litersmotor med enten 90 eller 110 hk. Dieselprogrammet omfatter en 1.4-litersmotor med enten 75 eller 90 hk.

Vi har prøvet enlitersmotoren, og den kan langt hen ad vejen være et godt valg. Men kører man meget på motorvej eller med mange i bilen, møder man for ofte motorens grænser. Så er det langt mere interessant at køre i 1.2-litersudgaven med 110 hk. Den går forbløffende godt og trækker fint fra selv lave omdrejningstal, og sammen med en sekstrinsgearkasse bliver støjen aldrig generende. Den er samtidig økonomisk, og vi kørte næsten 17 km pr. liter under vores test. Merprisen op til dieselmotoren er 25.000 kr., og det er nok lige i overkanten, i forhold til hvad man får af mere motorkraft og bedre økonomi.

Samlet set peger vi derfor på netop denne testede udgave af Polo som bedste køb. Monteret med adaptiv fartpilot, en DK-pakke med stor radio, det indbyggede navigationsanlæg, bakkamera og metallak løber den samlede pris op i 265.000 kr. inklusive levering.

Det er dyrt, men så har man også en bil, der til enhver tid vil slå en VW Golf til samme pris, når det handler om samlet køreoplevelse, sikkerhed og komfort. Er det for vildt, er det godt at vide, at billigste Polo kan fås fra 144.000 kr. I så fald skal VW Polo dog mere ses som et godt alternativ til en VW Up end en VW Golf.

VW Polo skærm
VW Polo har bl.a. fået Front Assist, der bremser, hvis man ikke har set, at bilen foran holder stille.