VW Tiguan Allspace - forbudt for voksne
Motors vurdering
VW Tiguan Allspace
- Motor
- Udsyn
- Bagagerum
- Plads på 3. række
- Ikke dansk tale
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter - 4 cylindre
-
CO2 udledning147 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment340 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.673 kg
-
Maks. påhængsvægt2.500 kg
-
Bagagerum700 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / /
-
MålL:470 cm B:210 cm H:167 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 5,40 kr./km
Av, av, av! Sådan omtrent lød det, hver gang vi lokkede en voksen om på tredje sæderække i den ellers store Tiguan Allspace. Adgangen er besværlig, og pladsforholdene meget trange.
Til gengæld gik det ret ubesværet, da vi bad en noget mere smidig og mindre teenager om at tage plads. Han var glad, og de to ekstra sæder kan derfor snildt bruges i ny og næ til familiens yngste.
Det er dog på række et og to, at Tiguan Allspace for alvor imponerer.
I forhold til den normale Tiguan er denne Allspace forlænget hele 21,5 cm. Halvdelen er placeret mellem akslerne, og det har gjort det nødvendigt at gøre bagdørene ekstra brede. Det giver en noget bedre indstigning til række to og gør det muligt at komme ind på række tre, men pas på nabobilen på en trang p-plads.
Er tredje række ikke i brug, kan sæderne let foldes enkeltvist ned i gulvet, og så får man i bytte et enormt bagagerum, der med sine 700 liter må kunne tilfredsstille de fleste. Med alle sæder i brug er bagagerummet på 230 liter, hvilket er nok til et par store sportstasker.
Komfortabel bil
Det er dog på række et og to, at Tiguan Allspace for alvor imponerer. På anden række kan sæderne køres frem og tilbage, og ryglænets hældning kan justeres, så man kan få en blunder på længere ture. Det er godt!
Også ved forsæderne er der godt udsyn og god komfort. Og for føreren er det rart, at både rat og sæde kan finjusteres til en god kørestilling. Som altid i en VW er førerpladsen gennemtænkt. Ikke så opmuntrende i sit design, men alt sidder, hvor det bør, og alt er let at betjene.
Den store skærm i midten er flot integreret og meget tydelig i sin fremtoning. Et bakkamera til 10.000 kr. og Apple CarPlay til 4.000 kr. øger udbyttet af skærmen betydeligt. Sidstnævnte kan være et godt alternativ til det fabriksmonterede navigationsanlæg til 13.500 kr. Det taler nemlig ikke dansk, men benytter du i stedet en dansktalende kort-app fra sin telefon, får du et bedre resultat til færre penge.
Firehjulstræk og DSG-gear
Vores testbil havde en toliters dieselmotor med 150 hk, et selvskiftende DSG-gear med syv trin samt firehjulstræk. Den kombination fungerer forbløffende godt sammen, og vi var mildest talt overrasket over, så smidigt og lækkert motoren og gearkassen arbejdede sammen.
En udgave med samme motor og gear, men uden firehjulstræk fås 56.000 kr. billigere, og den kan være værd at gå efter, hvis man ikke har behovet for træk på alle hjul.
Denne udgave må trække op til 2.500 kg, og har man planer om det, er det uden tvivl værd at gå efter firehjulstræk.
Se flere VW Tiguan Allspace-modeller på biler.dk