
Motor mener: Toyota Auris som stationcar havner lige i midten af feltet. Den slår ikke konkurrenterne af banen, men taber heller ikke på nogen punkter. Kun som hybrid giver den de andre baghjul.
Da Toyota Auris kom frem for seks år siden, var der til manges overraskelse ingen stationcar. Den kunne kun fås som femdørs. Men med anden generation Auris har Toyota taget sig sammen og har lavet en fornuftig familiebil.
Det er blevet en bil, der også vil være interessant som firmabil, især som hybrid, hvor man nu kan få en miljørigtig hverdagsbil med god plads i bagagerummet.
LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota Auris
Smart bagagerum i Toyota Auris

Basistallet for bagagerummet er 530 liter, hvilket er pænt og rigeligt for de fleste familier. Det er ikke helt så stort som eksempelvis Skoda Octavia med lidt over 600 liter, men til gengæld er læssehøjden lav, og når du skal have noget ind og ud af bagagerummet, er der ikke nogen kant op ved bagagerumskanten.
Toyota Auris har også et smart bagagerumsdækken, der kan løftes op langs c-stolperne, når bilen skal pakkes. Ryglænet kan lægges ned via håndtag inde i bagagerummet, og dermed har du en lasteflade på godt to meter.
En lille genistreg er bagagerumsnettet, der er standard. Det kan du bruge med alle siddepladser i brug, og når du lægger bagsæderne ned, kan du fastgøre det på bagsiden af ryglænet og oppe i taget. Dermed er du mere sikret, når du er på en ambitiøs Ikea-tur.
Længere end femdørs Auris
I forhold til hatchback-udgaven er stationcaren 28,5 cm længere. Men al den plads er kun kommet bagagerummet til gavn, på bagsædet er pladsforholdene de samme. Her kan voksne godt finde plads til benene, omend man sidder meget på ballen, og loftshøjden er ikke imponerende.

Der er plads til 1,88 cm voksen, men seneste generation teenagere i fuld udvokset tilstand vil sidde lidt klemt. Årsagen er, at Toyota har prøvet at give sin stationcar et mere spændende design, hvilket er lykkedes. Men det kræver, at taglinjen ikke er for høj, for at bilen skal se sportslig ud, og det koster på loftshøjden på bagsædet.
Ellers er kabinen, som man kender den fra den almindelige Toyota Auris, dog er udsynet markant bedre i stationcaren. Den har nemlig en stor bagerste siderude, og sammen med en meget smal c-stolpe er udsynet ganske enkelt blandt klassens bedste.
Minus turbo, plus hybrid
På motorsiden er Toyota på en gang meget traditionelle med benzinmotorer uden turboladere og meget avancerede med klassens eneste hybridbil.
I stationcaren kan du for første gang på en hybridbil få et anhængertræk, det kan dog højst trække 345 kg. Det vil langtfra tilfredsstille folk med campingvogn, men det er nok til at transportere cykler, krogbokse eller en lille trailer med haveaffald. Denne mulighed kommer senere på femdørsudgaven af Auris hybrid.
Hybridudgaven af stationcaren er opgivet til 27 km/l, og det kan opnås, hvis man kører meget på landevej. Ellers fås Auris med to benzinmotorer, basis 1.3-liters motoren samt den kraftigere 1.6-liters motor, der passer godt til bilen, og som med sekstrins gearkasse har et behageligt støjniveau selv ved motorvejshastigheder.

Dieselmotorerne er på 1.4- og 2.0-liter, begge har officielle forbrugstal lige over 20 km/l. Her er ingen super sparemodel med 27 km/l, som man ser hos konkurrenterne, men mere realistiske forbrugsopgivelser.
Velkørende og solid
Bag rattet virker Toyota Auris som en solid maskine. Fokus er på god komfort, og under præsentationen i udlandet virker den meget velkørende.
Der er meget stille i kabinen, og ujævnheder i vejen bliver absorberet meget blødt. Det er lige før, at den er for blødt affjedret bagtil. Uagtet denne observation er det en bil, som er meget nem at betjene. Især fordi styretøjet går meget let og er godt vægtet i forhold til langturskørsel.
Priserne starter ved 239.000 kr. for basismodellen, men som stationcar er basismotoren lige i underkanten. Dermed er de tre mest attraktive motorvarianter 1.6 benzin til 269.000 kr., 2-liters diesel til 296.000 kr. eller hybridudgaven til 317.000 kr. Alle priser her er i mellemste udstyrsniveau T2/H2. Her får du klimaanlæg, LED-lys foran, dobbeltgulv i bagagerummet, læderrat og Toyotas touch-system med bluetooth-forbindelse.

Man kan overveje den 10.000 kr. dyrere T2+/H2+ udstyrsvariant, hvor elruder bag, fartpilot og automatisk parallelparkeringsassistent er standard, ligesom navigation i touch-systemet kan overvejes. Husk at den dyreste version Go Plus også har tre års kortopdateringer og er bedste valg.
Er tre års garanti nok?
Toyotas købere har i mange år været de trofaste og tryghedssøgende bilister, og ser man på resultaterne fra Motors AutoIndex har de stadig gode værksteder, ligesom Toyota udfører mange tilbagekaldelser og er relativt kulante i forhold til konkurrenterne.
Men de holder fast i tre års garanti eller 100.000 km, dog fem års garanti på hybridkomponenter. Og spørgsmålet er, om det er nok i forhold til konkurrenter som Hyundai i30 med fem år og Kia Ceed, der har op til syv års garanti. Direkte adspurgt har Toyota ikke planer om at ændre sin politik p.t.
På den anden side er det mere, end du får i de to andre konkurrenter, som kommer i år: Skoda Octavia og VW Golf, der kun har to års garanti.
Og det er der, hvor Auris lander, midt i feltet. Den har ikke det største bagagerum, ikke den længste garanti, ikke den nyeste sikkerhedsteknologi som automatisk nødbremse.
Men det er en solid bil, der leverer smarte løsninger i bagagerummet, og som familien vil blive glad for både til dagligt og på ferieturen. Og tager du miljøbrillerne på, er det svært at komme uden om hybridmodellen, der er enestående på markedet.