Toyota Auris - kører på både el og benzin
Motors vurdering
Toyota Auris
- Forbrug/økonomi
- Komfortabel
- Delvist elbil
- Motor- og vindstøj
- Gearkasse
- Fralægningsplads
Fabriksdata
-
Motor1.8 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning109 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment142 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)10,9 sek.
-
Køreklar vægt1.410 kg
-
Maks. påhængsvægt385 kg
-
Bagagerum360 liter
-
Akselafstand260 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Maksimalt 100.000 km
-
MålL:433 cm B:176 cm H:148 cm
Motors tal
- Målt forbrug 23 km/l
- Beregnet økonomi 3,10 kr./km
Hybridteknikken fra Toyota har for alvor fået tag i danskerne, og nu sælges langt de fleste udgaver af Auris med netop denne teknik. Der er tale om en 1.8-liters benzinmotor uden turbo, der i stedet arbejder sammen med en elmotor og et trinløst automatgear. Strømmen til elmotoren kommer fra et batteri, der lades op, når man bremser, og når man kører ned ad bakke.
Alt i alt er ideen at få bilen til at køre længere på en liter benzin, og det gør den også i praksis, viste vores målinger.
Læs også: Motors test af den nyere Toyota Corolla
Vi kørte under vores standardiserede måling i snit 23 km pr. liter, hvilket faktisk er bedre end fabrikstallet baseret på den nye målenorm.
Bedst til bykørsel
Under en testrute Jylland rundt på både motorvej, landevej og bykørsel kørte vi dog kun 18 km pr. liter i snit, hvilket også er o.k., men alligevel noget under fabrikstallets 21,3 km pr. liter. Et resultat, der båder viser bilens styrke og svaghed, når det handler om forbrug.
Ved bykørsel nyder man den glidende kørsel, der endda i flere tilfælde foregår alene ved hjælp af elmotoren. Og her er benzinforbruget meget lavt, viste vores test, hvor vi nåede helt op på 28 km pr. liter.
På landevej går det også hæderligt, mens man på motorvej let lander i en køresituation, hvor motoren ofte kommer op i meget høje omdrejninger. Det koster på forbruget (vi nåede i snit kun 20 km/l), og det støjer. Man skal derfor lige vurdere, om man kan leve med dette, før man køber.
Men er man meget interesseret i økonomisk kørsel, får man ikke en meget bedre bil andre steder, hvis man altså ikke har alt for meget motorvejskørsel i sin dagligdag.
Lille bagagerum
Brugsværdien i Auris hører ikke til de bedste i klassen. Ved bagsædet er der kneben plads i både bredde og længde. Man glædes dog over et næsten fladt gulv, men med fravær af friskluftdyser til bagsædet, bliver det aldrig helt rart at sidde der i længere tid.
Bagagerummet er også blandt de allermindste i klassen, når man gennemgår det i praksis. Det rummer 360 liter, og på plussiden er en justerbar bund, der gør det muligt at skabe et lille rum under gulvet, der i højeste position også bliver plant med bagsædets ryglæn, når det er foldet forover. Trods et lille ekstra rum længst nede under gulvet, må pladsen alligevel samlet set beskrives som ret begrænset.
Ved forsæderne sidder man desværre ikke rigtig rart, hvis man ønsker en køreposition, hvor man så at sige bliver et med bilen. Trods det faktum, at Toyota kalder stolene for sportssæder, så sidder man nærmest oven på stolen i stedet for i stolen, og da sæderne ikke er trinløst justerbare, og da rattet kun kan justeres en smule i længden, bliver kørepositionen aldrig helt god.
Der er heller ikke megen fralægningsplads, og sammen med store, lidt klodsede kontakter, der er spredt over hele instrumentbordet, føles Auris ikke helt up to date.
Savner adaptiv fartpilot
Som standard har Toyota Auris Hybrid en nødbremse, der viste sig at kunne bremse ved hastigheder op til 45 km/t. Det er udmærket, men ikke helt så godt som i de nyeste udgaver af f.eks. Toyota Prius.
Der er ikke adaptiv fartpilot i Auris, og det kan ikke tilkøbes. Det trækker lidt ned i den samlede vurdering af bilen, da sådant udstyr i dag er blevet ganske almindeligt – enten som standard eller som ekstraudstyr.
Skærmen er til gengæld fin, og med sine syv tommer i den pæne afdeling. Desværre kan man ikke få Apple CarPlay til bilen, og da et indbygget navigationsanlæg koster hele 9.195 kr. ekstra, lander den samlede pris for bilen på et niveau, hvor der ikke er helt sammenhæng mellem pris og udbytte.
Ellers kan man glæde sig over bl.a. nøglefri adgang til bilen, tofarvet lakering samt LED-forlygter med automatisk op- og nedblænding.
Ny Auris på vej
Toyota er klart største udbyder af hybridbiler i denne klasse. Teknikken har vist sit værd, og på mange områder er der en fin gevinst at hente på brændstofforbruget. Men Auris er i sig selv ved at blive overhalet af konkurrenterne, og det gør det til en lidt speget sag at vælge Auris. For mens man på teknikken er med godt fremme i feltet, er resten af bilen ved at vise alderdomstegn.
En helt ny Auris er da også allerede vist for offentligheden, men den kommer først til Europa engang i 2019. Indtil da skal denne nuværende Auris holde salget oppe, og det kan blive en hård kamp.
Toyota Auris har dog et godt kort på hånden. Ved Motors seneste gruppetest af Auris og dens ni konkurrenter viste det sig, at netop Auris er billigste bil at eje i klassen, og det er en klar fordel. En stationcar koster beskedne 8.000 kr. ekstra.