
Motor mener: Det er modigt at lave en så dedikeret køremaskine til et eksklusivt publikum. Men den rammer hovedet på sømmet, og fanboys bliver badboys. Ond på den gode måde.
Det vigtigste først: Jo, en Ford Focus RS fungerer fint som hverdagsbil. Trods hårdt pumpet 2.3-liters motor med 350 hk, 0-100 km/t. på 4,7 sek. og en kæmpe hækvinge, er Focus RS relativ komfortabel i bytrafikken.
Selvom motoren kan brumme lidt under acceleration, som det skal på en sportslig model, kan du køre rundt til hverdag, uden bilen lyder som en rallybil.
Nyt på tredje generation af Focus RS er firehjulstræk, de tidligere modeller trak kun på forhjulene, og det er en god beslutning. For firehjulstrækket er ikke kun et spørgsmål om, at kunne overføre flere kræfter, det forandrer fundamentalt på måden, bilen kører på.
Drifting og Ken Block

Focus RS har fire køreprogrammer som standard: Normal, Sport, Track og Drifting. Det sidste kunne være en gimmick for at tilfredsstille YouTube-generationen, der vokset op med Ken Blocks Gymkhana (google det, hvis du ikke har hørt om Ken). Netop Ken Block har været med til udviklingen af Focus RS, der også skal sælges i USA.
Men netop drifting-indstillingen forvandler Focus RS. For selvom den er utrolig underholdende som standard, så trækker bilen generelt mere med baghjulene, samtidig med at bagenden bliver mere løs.
Læs også: Motors test af Ford Focus RS
Det er fy fy på offentlige veje, og derfor foregik denne del af testen på Circuit de Valencia. Her viste Focus RS sig som en schweizerkniv, hvor du som chauffør bestemmer, hvordan bilen skal køre. Du kan køre meget rene racerlinjer, så er bilen rolig og stringent. Men vælger du en mere aggressiv tilgang, kører den som en rallybil.

Det mest imponerende er bremserne, for selv efter en lille times ekstremt hård kørsel på banen, virkede de stadig til sidst. Det gør Focus RS endnu mere egnet som trackday-bil end forgængeren. Og det er her, køberne kommer fra.
Motor fra Mustang
Focus RS’ motor stammer fra Ford Mustang og er på 2.3-liter med en turbolader. Men Ford har peppet den op, så den yder 350 hk og 440 Nm. Det er ret voldsomt for en bil i mellemklassen. Eksempelvis har dens nærmeste konkurrent VW Golf R kun 300 hk.

Kræfterne overføres via en manuel gearkasse, og der findes ikke automatgear ved lanceringen. Ved at holde fast i den manuelle gearkasse giver Ford modellen karakter. Den er skabt som køremaskine, hvor bilen kræver noget af chaufføren, hvis alle kræfter skal udnyttes. Og når det lykkes, giver det stor køreglæde bag rattet.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes-Benz A250 Sport
Dog har de udviklet en elektronisk starthjælp, eller launchcontrol, hvor 70 procent af kræfterne sendes til baghjulene, og det skyder den ud af starthullerne. 0-100 km/t. klares på kun 4,7 sek. Det er ualmindelig hurtigt for en Power GTI. Og accelerationen er lige så imponerende op til små 200 km/t., hvilket var det hurtigste, vi kunne køre på racerbanen.
Focus RS og hverdagen

I modsætning til forgængeren findes Focus RS kun som femdørs. Og selvom dellæder Recarosæderne er større end almindelige Focus-sæder, er der rigeligt med plads til fire voksne i bilen.
Firehjulstrækket har dog betydet, at vognbunden er løftet, fordi der skal være plads til differentialet. Derfor er bagagerummet decimeret fra 385 liter til blot 260 liter. Det er umiddelbart den største hage ved Focus RS som hverdagsbil.
LÆS OGSÅ: Motors test af Seat Leon FR
Designet er voldsomt, men alt har en funktion. Hvor forgængeren havde meget brede skærme ved forhjulene, er de mindre markante i den nye generation. Årsagen er, at Ford kun vil have ændringer, som reelt forbedrede bilen, og ikke bare ændringer, der gør bilen mere aggressiv at se på.
Fra 570.000 kr.

Ford Focus RS er direkte konkurrent til biler som Audi RS3, VW Golf R og Mercedes-AMG A45. Den er 70.000 kr. billigere end den noget langsommere Golf, og 300-400.000 kr. billigere end de to andre.
Det sætter Focus RS i en særlig position. For selvom Ford-mærket knap er stærkt nok til en pris på 570.000 kr., så får du ekstremt meget sportsvogn for pengene. Og når først der kommer en attraktiv beskatningsværdi på bilen, og Ford offentliggør prisen på papegøjeplader, så skal der nok komme gang i salget.
For Fords badboy er en ekstrem bil, der rammer plet for en lille lukket skare af bilinteresserede. Og de heldige ejere bliver lykkelige.