Citroën C4 Cactus - mindre Cactus, mere C4

Den stærkt fornyede C4 Cactus er på én gang blevet mindre unik og mere citroënsk. Det sjove design er væk, men der er virkelig skruet op for komfort. Og sikkerhed.

Citroën C4 Cactus forfra
Forpremiere

MARSEILLE Cactus eller ikke Cactus? Det er spørgsmålet, når man står over for den markant forandrede Citroën C4 Cactus. Bilen ligner bestemt ikke den ikoniske bil, der blev Årets Bil i Danmark 2015.

Navnet Cactus er degraderet fra at sidde på bagsmækken til kun at være et appendiks på hjørnestolperne. Helt symbolsk for forandringen.

Det store facelift af C4 Cactus går ud på at fusionere livsstilbilen Cactus, som har solgt moderat i sine fire år, med den almindelige C4, som udgår på grund af alder.

Læs også Motors test af Citroën C3 Aircross

Motor mener

Det sjove og unikke design er forsvunde, men Citroën C4 Cactus ser godt ud og genopliver Citroëns historiske komfort. Og sikkerheden er blevet anstændig. Biler skal ikke være ens. Hurra for det.

Tre markante ting er ændret: Designet er blevet langt mere mainstream, komforten er væsentlig forhøjet, og sikkerheden har fået et stort løft.

Plastic-pynten er fjernet

Designet først: Næsten alle Cactus’ egenartede kendetegn er forsvundet i processen med at forvandle den fra crossover til hatchback. De store plastpaneler er forsvundet eller skrumpet. Særlig synligt er, at de store Airbump på siderne er formindsket og placeret længst nede på dørsiderne. Fortil er de helt væk, og bagtil er de ændret til en mere konventionel kofanger.

Der er dog så meget sort plast tilbage, at bilen fortsat er fint beskyttet hele vejen rundt mod parkeringsridser. De markante tagskinner er ligeledes væk.

Skal du have ny bil? Tag guiden på FDM Biler.dk

Citroën C4 Cactus bagfra
Bagtil har Cactus fået de særlige ”3D”-baglygter fra andre nye Citroën-modeller.

Resultat: Nogle fans af bilen vil begræde kastrationen af hr. Cactus, men det nye design generer nok færre. Og hvis man glemmer, at bilen engang har været en stikkende Cactus, virker den fornyede C4 ganske flot og vellykket. Desuden sørger de nye lygter for og bag for, at bilen fletter fint ind i det nye Citroën-design.

Større fokus på komforten

”Comfort is the new cool” er et slogan, Citroën har opfundet til lejligheden. Og det lyder fint i en tid, hvor der er en tendens til, at almindelige biler skal være hårde i affjedringen for at være ”sportslige”.

Og komfort, det er der virkelig kommet. C4 Cactus er første Citroën (i Europa) med den fulde udgave af ”Citroën Advanced Comfort”. Det er et ganske helhjertet forsøg på at vende tilbage til Citroëns kerneværdi, komfortabel kørsel.

Læs også Motors test af mini-SUV'en Seat Arona

Citroên C4 Cactus kabine
Førerpladsen har ikke forandret sig meget. Men inde bagved er der kommet meget sikkerhedsudstyr. Det digitale instrumenthus – stadig uden omdrejningstæller – begynder dog at virke altmodisch.

De fleste udgaver er udstyret med en egenudviklet affjedring kaldet ”progressive hydraulic cushions”. Det er en avanceret, men ikke-elektronisk støddæmper, som forhindrer hårde stød i yderstillingerne.

Den giver vitterlig en mærkbar mere komfortabel kørsel, uden at bilen bliver duvende. Både ujævn vej og nogle typer vejbump tones behageligt ned. At kalde det et flyvende tæppe, som Citroën gør, er dog en stramning. Der er et stykke til datidens væske-luftaffjedring. Men det er et godt kompromis mellem pris og komfort.

Støj hører ikke sammen med komfort. Derfor har Citroën ofret ekstra støjisolering en del steder.

Man kan høre stilheden

Et andet vigtigt element i kørekomforten er de nye sæder. Et ekstra lag er lagt ind i sæderne – et blødt materiale, der ifølge Citroën holder godt mod at blive trykt fladt over tid. Sædestoffet og syninger bidrager til, at kabinen også ser komfortabel ud, når man stiger ind.

Citroên C4 Cactus airbumps
Airbump på siderne er gjort meget mindre og rykket helt ned. Det ene element fås i kontrastfarve.

Støj hører ikke sammen med komfort. Derfor har Citroën ofret ekstra støjisolering en del steder og udstyret bilen med tykkere rudeglas for og bag. Det lader sig høre. Eller rettere ikke. Lydniveauet i den nye Cactus er virkelig lavt – der er hørbart mindre støj end i forgængeren, der kunne lide af vindstøj. I de to testede benzinudgaver var i hvert fald dejlig stille op til almindelig motorvejsfart.

Affjedring og komfortsæde er standard på de fleste versioner af C4 Cactus, som har taget omkring 25 kg på. Bilen er dog stadig godt 100 kg lettere end de fleste konkurrenter.

Livlige motorer på programmet

Kendte og fine motorer tilbydes: tre trecylindrede benzinmotorer på 82-130 hk og en enkelt diesel. Sidstnævnte kommer der en ekstra af til efteråret; en 120 hestes med automatgear. Dieselmotorer har fået lidt dårligere officiel brændstoføkonomi; en blanding af nye testmetode og lidt højere vægt.

Citroën C4 Cactus bagagerum
Bagagerummet er uændret: 358 liter. Det er almindeligt for klassen, men læssekanten er høj.

De forholdsvis kraftige motorer er en ændring fra den hidtidige model, og i kombination med bilens lave vægt bliver Cactus virkelig livlig. Det er dog ikke afgjort, hvilke motorer, der kommer til Danmark.

I versioner med automatgear er endnu et markant Cactus-kendetegn forsvundet. Før bestod gearvælgeren af tre store knapper, fremad, baglæns og frigear. Befriende enkelt og det gav plads til, at de to forsæder kunne fremstå som en komfortabel sofa. Den er også væk.

Nu er der en helt almindelig gearvælger mellem sæderne. Det har i det mindste den fordel, at man kan skifte manuelt og anvende motorbremsning ved bjergkørsel.

Sikkerheden er opdateret

Komforten og behageligheden, som ifølge konceptet skal gælde hele livet ombord, er dog ikke gennemført. De elendige små kopholdere betyder, at en vandflaske vælter rundt i kabinen, og de glatte bunde i dørlommer og på fralægningspladser gør, at nøgler, telefoner m.m. tilsvarende rasler rundt og larmer.

Bortset fra de store dørlommer er der faktisk ikke megen eller god fralægsplads, og vi kunne kun få øje på ét usb-stik.

Citroên C4 Cactus logo
Cactus-navnet er degraderet til kun at sidde på hjørnestolperne.

Og når nu Cactus går fra at være livsstil-nichebil til at være Citroëns hovedtilbud i kompaktklassen, er det ikke godt nok, at ruderne ved bagsædet kun kan åbnes på klem som i en bil fra 1970'erne.

Selvom C4 Cactus stadig baserer sig på PSA-koncernens gamle Platform 1, er det lykkedes Citroën at udstyre den nye udgave med næsten alt i sikkerhedsudstyr, hvilket den gamle i høj grad manglede. Nødbremse (virksom op til 85 km/t.), vognbanealarm, skiltegenkendelse, blindvinkelalarm og døsighedsalarm er på udstyrslisten.

Hvad der bliver standard i Danmark er dog uvist, og det samme er priserne.

Citroën C4 Cactus
Pure Tech 82      Pure Tech 110      Pure Tech 130      Blue HDi 100
82 hk                  110 hk                  130 hk                  100 hk
21,7 km/l            23,3 km/l              20,8 km/l               29,4 km/l
105 g CO2/km   100 g CO2/km      110 g CO2/km      90 g CO2/km

Danske priser kendes ikke

 

Citroën C4 Cactus bagfra

Citroën C4 Cactus

Benzin
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Bagagerum
    358 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Mål
    L:417 cm B:171 cm H:148 cm
Luk