Citroën C3 Aircross fra siden
Biltest

Citroën C3 Aircross - designerbil til lavpris

Den er høj, farverig og charmerende. C3 Aircross kombinerer Citroëns tradition for flot design med en høj siddeposition, og det er blevet en sjov bil, man let holder af. Prisen er fin, men C3 Aircross kører ikke lige så godt, som den ser ud.
Citroën C3 Aircross bagfra

Motors vurdering

Citroën C3 Aircross

27 km/l
Diesel
208.970 kr.
  • Indretning
  • Udstyr
  • Plads
  • Motor
  • Ikke tre års garanti
  • Sikkerhed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    96 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    254 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.278 kg
  • Maks. påhængsvægt
    840 kg
  • Bagagerum
    410 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:415 cm B:176 cm H:160 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 27 km/l
  • Beregnet økonomi 2,80 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Det er farverne, formerne og siddehøjden, man husker mest efter et par uger bag rattet i den nye C3 Aircross. Køredynamisk og pladsmæssigt markerer den nye Citroën sig nemlig ikke særlig positivt; alligevel er den samlede vurdering af bilen til den gode side. 

For man kan ikke rigtig lade være med at holde af en bil, der i den grad tænker nyt og prøver at charmere både fører og passagerer med sine sjove løsninger. C3 Aircross er dermed en bil, der på vanlig Citroën-vis stikker næsen frem på en måde, så nogle elsker den, og andre hader den. 

Det er særligt inde i bilen, at man fanger dens sjæl. Først og fremmest føler man sig hjemme, og med stof på døre og instrumentbord er der mere dagligstue end cockpit over bilen. Små farvede elementer ved friskluftdyser og rat samt betræk med farver og mønstre signalerer lænestol, og det er lige før, man får mere lyst til at sætte sig til rette med en god bog i stedet for at køre i bilen.

Men C3 Aircross er trods alt en bil, der både skal rumme og transportere føreren og passagererne på en behagelig og sikker måde. Og det kan den. Man sidder oprejst ved alle pladser, og generelt er der rimelig god plads. Udsynet er godt fra alle pladser, og C3 Aircross giver en grundlæggende god oplevelse for alle i bilen. Bagsædet er delt i to, og hver del kan køres frem og tilbage, så man kan fordele plads mellem kabine og bagagerum efter behov. 

Et stort soltag kan kaste lys og stemning ind i kabinen, og man fornemmer, at mennesket har været i centrum, da bilen skulle konstrueres. Den del af testen er derfor til tæt på topkarakter.

Video: Tag med på test af Citroën C3 Aircross

Kedelige køreegenskaber

For føreren er det naturligvis rart, at alle har det godt. Men hører du til dem, der også bare elsker at køre i en lækker bil, så skuffer C3 Aircross en smule. 

Dens opførsel på vejen gør det ikke direkte sjovt at køre bil, og affjedringen er ganske vist komfortabel, men ikke med til at øge den dynamiske del af køreglæden. Bilen bevæger sig hele tiden lidt op og ned og lidt på tværs af vejen, når man kører den hårdt, og styretøjet gør ikke opgaven lettere for føreren. Det er set meget bedre i mange andre biler, og på dette område er C3 Aircross ikke en vinder. 

Læs flere biltest på motor.dk

Men en direkte taber vil vi heller ikke kalde den – blot kedelig. Hvis du bare vil køre komfortabelt, er C3 Aircross et udmærket valg. Det ville dog have klædt bilen, hvis man kunne bestille den med en afslappende fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende biler. Men nej.

I stedet har den fået aktivt udstyr som f.eks. en alarm, der hyler, hvis man overskrider kantlinjerne. Det er fint på motorvej, men generende på mindre veje. Man kan slå den fra, men det er besværligt. Det kunne alt sammen godt have været bedre, og det er her, C3 Aircross mister lidt af sit forspring.

Video: Mange spændende farver

Byg din egen bil

Til gengæld har Citroën sat alle sejl til ved den visuelle oplevelse af bilen. Du kan således vælge en af otte grundfarver til bilen og så tilkøbe et tag i en af tre andre farver. Hertil kan du vælge en blandt fire farvepakker, så tagbøjler, sidespejle og mindre designelementer leveres med en kontrastfarve. 

Indvendigt kan du bestille bilen med en af fem interiørpakker. I alt er der 90 kombinationsmuligheder af farver og indtræk, så værsgo’: Byg din egen bil!

På motorsiden kan du vælge mellem to benzinudgaver og en dieselvariant, og det valg er enkelt: Tag benzinmotoren med 110 hk. Den gør det godt, og vil du absolut have noget særligt, så vælg den med automatgear. Den kombination har vi prøvet, og begge dele passer smukt til C3 Aircross. 

Dieselmotoren er ret irriterende at køre med. Den er meget langbenet gearet, så omdrejningstallet ender hele tiden med at blive så lavt, at det opleves generende. På papiret gavner det brændstofforbruget, men i praksis holder den idé ikke.

Video: Soltag er et must

Bremser selv for forhindringer

C3 Aircross er derimod en af Citroëns mest sikre biler. Alle udgaver har en automatisk nødbremse, der bremser for biler og fodgængere, og den virker ved hastigheder op til 85 km/t. 

Motor har testet den mod en særlig forhindring, der illuderer en holdende bil, og da klarede den 35 km/t. uden at ramme. Ved højere hastigheder både bremser og advarer den, men den kan dog ikke helt undgå et sammenstød. 

Euro NCAP har sikkerhedstestet bilen, og her blev det til en topkarakter for alle varianter i Danmark. Vi peger dog på udstyrsvarianten Iconic som bedste køb, da den ud over nødbremsen også har en sikkerhedspakke med mange andre nyttige ting. 

Video: Du kan sagtens se gennem de stribede vinduer

Smart look koster

Vi kalder C3 Aircross en designerbil til lavpris. Men design koster, så den er ikke den billigste måde at holde bil på. F.eks. er prisen op mod 30.000 kr. højere end en almindelig Citroën C3, og det kan ses på de samlede udgifter. 

Men sammenholder man C3 Aircross med andre tilsvarende biler, lander den samlede udgift på et pænt niveau. F.eks. kan man tegne en serviceaftale på bilen for bare 530 kr. pr. måned. Den dækker både de planlagte serviceeftersyn og eventuelle reparationer i en periode på fem år og 100.000 km. Det er attraktivt!

Også brændstoføkonomien er overkommelig. Vi kørte i snit 22 km pr. liter med dieselmotoren med 100 hk. Det er pænt – også selvom fabrikken stiller 27 km pr. liter i udsigt!

Garantien er på kun to år. Det er svært at forstå, at Citroën ikke tør give en bedre garanti, men det kan serviceaftalen hjælpe på. Tilkøber du den aftale, er der til gengæld udsigt til en god oplevelse med en bil, der taler til hjertet, øjet og familien – og så må du gemme dine ønsker om en „driver’s car” til en anden gang.

Overvejer du at købe ny bil? FDM kan hjælpe dig

Få rådgivning