Granvoksen Opel Grandland X

Opels store crossover, Grandland X, får et væld af nye motorer og gearkasser, der skal give kunderne større valgfrihed og opfylde nye miljøkrav. 2.0 diesel med automatgear er fin ny topmodel. Indtil videre.

Opel Grandland X forfra
Forpremiere

SAN SEBASTIAN Valgmulighederne har været temmelig begrænsede, hvis man er faldet for Opels store crossover, Grandland X: Benzin med 130 hk og diesel med 120 hk. Og så et ældre automatgear som tilvalg til begge.

Men nu lukker Opel virkelig op for posen med motorer – og tilføjer bedre automatgear og firehjulstræk. Det bringer Grandland X op i ligaen for semi-eksklusive firmabiler, i selskab med Insignia.

Læs også: Motors test af Opel Grandland X

Motor mener

Opel Grandland X er på vej til at blive mere grandios. Den nye 2.0-diesel er en vellykket begyndelse for dem, der kører meget.

Først i rækken er en kraftig diesel som indtil videre ny topmodel. 2.0 Turbo D er god for 177 hk og 400 Nm. Det er samme motor som i søsterbilen Peugeot 3008, hvor den er opgivet til 180 hk.

I autobahn-ligaen

Den eksisterende 1.6-diesel gør det fint til almindeligt brug (uden at imponere i brændstoføkonomi), men med 2.0 Turbo D kvalificerer Grandland X til autobahn-ligaen. Masser af raffineret kraft og ingen støj ved tysk motorvejsfart. Og nok så vigtigt for nogle: Påhængsvægten skyder markant til vejrs til 2.000 kg.

Automatgear er standard. Det er et fint nyt og brændstoføkonomisk ottetrins. Skiftene er både bløde og hurtige. Gearvælgeren er traditionel, så her taber Opel’en i lækkerhed til Peugeot’en, der har et fikst lille joystick.

Interesseret i Opel Grandland X? Find den på FDM biler.dk

Opel Granland X set bagfra
Opel Grandland X bevæger sig med nye motorer op i den semi-eksklusive firmabilsklasse. Først gælder det diesel med 177 hk og ottetrins automatgear.

Bilens stop-start-system giver et godt indtryk, da motoren ofte slukker før, bilen står stille. 0-100 klares på 9,1 sekunder, og brændstoføkonomien er officielt 20,8 km pr. liter, tynget lidt af gradvis overgang til ny målemetode. Motoren har AdBlue-rensning af udstødningen og overholder nyeste miljønorm, 6d Temp.

Miljøregler koster dieselmotor livet

Den store kraft-diesel, der koster fra 414.000 kr., kommer til maj og får kort efter følgeskab af adskillige andre. Det gælder først og fremmest en ny 1.5-diesel med enten 100 eller 130 hk.

Opel Granland X gearvælger
Gearvælgeren er traditionel, i modsætning til Peugeot 3008’s chikke joystick. For førstegangsbrugere kan det drille at sætte den i gear.

Hov, hvad så med 1,6 diesel? Nemlig, den udgår efter et yderst kort liv. Den klarer ikke næste stramning af miljøreglerne. Ud over renere udstødning og formentlig længere på literen udmærker 1.5-motoren sig ved mulighed for at blive boltet sammen med det nye ottetrins gear. Den gearkasse kan til sommer også fås til 1.2 benzin i stedet for den sekstrins.

Læs også: Motors test af Opel Grandland X's søsterbil, Peugeot 3008

Til efteråret er der mere motornyt: en ny stærk 1.6-benzinmotor med 180 hk, endnu en gang med ottetrins automatgear.

Kronen på Grandland-værket kommer efter sommerferien 2019. Da gælder det en opladningshybrid. Motor forventer en rækkevidde på strøm på 50-60 km og i omegnen af 220 hk. Og så er der bonus’en: Denne Grandland bliver automatisk firehjulstrukket.

Jo, Grandland X gearer virkelig op.

Opel Grandland X
2.0 Turbo D aut. Innovation
177 hk
20,8 km/l
414.000 kr.