Volvo V60 – Her er der med sikkerhed plads

Et kæmpe bagagerum og en kabine med god plads til alle bringer Volvo tilbage i toppen af store firma- og familiebiler. En ny nødbremse skal forhindre endnu flere kollisioner, mens vi stadig må vente på de elektriske udgaver.

V60 bringer Volvo tilbage i toppen af store firma- og familiebiler.
Forpremiere

BARCELONA: Det er de nye LED-forlygter, der er årsagen til det iøjefaldende design af V60. Fravalget af traditionelle halogenlygter har nemlig gjort det muligt at gøre lygterne både smallere og længere, og det har givet bilen en helt speciel udstråling.

Volvo er tydeligvis inde i en bølge af nye biler med et tiltalende design, og selv om linjerne i den nye V60 lægger sig pænt i sporet fra de større modeller, er der alligevel noget helt særligt over bilen. En enorm akselafstand giver sammen med klassens største længde og mindste højde Volvo V60 en unik karakter.

Se priser på Volvo-modeller på Biler.dk

Motor mener

For dem der ønsker køredynamik frem for en høj siddeposition er V60 et bedre valg end de høje XC-modeller.

Pladsforholdene er virkelig gode i både kabine og bagagerum, men vi savner lidt bedre fralægningsplads ved forsæderne

Skal afløse både V60 og V70

Det er ellers en hård opgave Volvos designere har fået, for denne anden generation af V60 skal på en gang både fange de gamle V60-kunder og dem, der kører i den større klassiker, Volvo V70. Men opgaven må siges at være løst flot, for det vigtige bagagerum er med sine 529 liter næsten lige så stort som i V70, og uden tvivl klassens største. Det er faktisk så stort, at vi uden besvær fik plads til fire store rejsekufferter, som Volvo da også havde benyttet som skabelon for rummets udformning.

Volvo er tydeligvis inde i en bølge af nye biler med et tiltalende design

Også kabinen vil tiltale begge grupper, for der er virkelig kommet god knæplads ved bagsædet – noget som tidligere var en mangelvare. Årsagen finder vi i akselafstanden, der er øget med mægtige 15 cm, så den med sine godt 287 cm dermed sætter rekord i klassen. Volvo V60 er blevet en enorm stor bil.

Læs også: Volvo V60: Stationcar med plads og design

Klassiske motorer

Volvo har meldt ud, at man helt vil omstille produktionen til elektrificerede biler. Men vi må vente lidt endnu, før den strategi for alvor kan mærkes. V60 lægger således ud med valg mellem en toliters benzinmotor med 310 hk eller en toliters dieselmotor med 190 hk. Begge er kombineret med et ottetrins automatgear, og benzinudgaven har tillige firehjulstræk.

Volvo V60 front
Forlygterne er designet med LED-teknik i alle udgaver, og det har gjort det muligt at lave en front, der er meget anderledes end i den gamle V60. Ligheden med de større Volvo-modeller er stor, men V60 har alligevel fået sit eget design.

Men ved nytårstid får de to klassikere følgeskab af to opladningshybrider, der hos Volvo kaldes ’Twin Engine’. Det er biler, hvor en benzinmotor trækker på forhjulene og en elmotor trækker på baghjulene. De to motorer kan køre hver for sig eller samtidig, og kan på den måde gøre det muligt, at køre på el, når det giver mening, og benzin, når der ikke længere er strøm på batteriet. Teknikken kommer i en T6 med i alt 340 hk og en T8 med i alt 390 hk. Begge versioner kan køre op til 45 km på el alene.

På motorvej var den tavs og bidrog til en lækker køreoplevelse.

Vi prøvede V60 med dels den traditionelle T6-benzinmotor, dels dieseludgaven, D4. I den dynamisk orienterede V60 var det klart benzinudgaven, der gav den bedste oplevelse. Her føltes motoren livlig og sprød, og den gav bilen imponerende præstationer. På motorvej var den tavs og bidrog til en lækker køreoplevelse.

Volvo V60 bagagerum
En noget mere stejl bagende har øget bagagerummets størrelse betydeligt. Med 529 liter er det klassens største, og næsten lige så stort som i den gamle Volvo V70.

Dieselmotoren er noget mere hørbar under acceleration, men dens knap så hidsige ydelse er givetvis rigelig for de fleste, og også her blev motoren dejlig tyst, når den ønskede hastighed var nået. Gearskiftet gik godt, men det er ubegribeligt, at Volvo ikke har valgt at montere skiftegreb bag rattet samt den mere moderne gearvælger som f.eks. findes i Volvo XC40.

Meget fin auto-pilot

En af nyhederne i Volvo V60 er den nye generation af PilotAssist, som er Volvos hjælpesystem, der dels holder afstand til forankørende biler, dels holder bilen med at blive i vognbanen. Nu taler systemet sammen med navigationsanlægget, og bilen kender derfor vejens forløb i god tid.

Det er stadig kameraet i forruden, der har den endelige afgørelse, men tilsammen løfter de to informationer oplevelsen op på et meget højt niveau, og langt bedre end det, vi tidligere har oplevet i de store 90-modeller. Pilot Assist er standard i topudgaven Inscription, men skal tilkøbes til Momentum.

Volvo V60 side
Rudearealet langs siden af bilen er gjort stort til gavn for et godt udsyn fra både førerpladsen og bagsædet. Akselafstanden i V60 er med sine 287 cm klassens største og langt større end i f.eks. den gamle Volvo V70.

Men V60 lægger dog op til, at man selv tager fat med køreopgaven. For bilen styrer virkelig flot, og bidrager dermed til en stor køreoplevelse. V60 er uden tvivl en bil for dem, der sætter pris på lækre køreegenskaber, og som ikke værdsætter den høje siddeposition i f.eks. en Volvo XC60. I V60 er man kommet ganske tæt på vejen, og det mærkes. Man føler sig et med bilen og vejen, og det er altså en lækker oplevelse, når man først er kommet ind bag rattet. At bilen så er markant sværere at komme ind og ud af, må man så leve med.

Byg din egen bil

Den nye Volvo V60 leveres i Danmark fra og med august i år, og man kan allerede nu konfigurere den på Volvos hjemmeside, hvor man kan bygge den virtuelt, præcis som man vil have den. Der er masser af ekstraudstyr at vælge mellem, lige fra lædersæder fra svenske gårde til træpaneler af svensk drivtømmer.

Volvo V60 kabine
Førerpladsen er udformet i stil med de større modeller fra Volvo. Den store skærm i midten er standard i alle udgaver, og rummer mange funktioner, heriblandt navigationsanlæg.

Volvo V60 bygges i Göteborg, og er dermed en ægte svensker. På sikkerhedssiden er nødbremsen udvidet med en funktion, så bilen selv bremser ned, hvis man er i færd med en uundgåelig frontalkollision med en modkørende bil. Det er ikke set før, og skal ifølge Volvo bidrage til en markant forbedret sikkerhed.

Priserne begynder lige under en halv mio. kroner, men senere dukker billigere udgaver op med mindre motorer og manuelt gear. Man kan også lease sin V60 D4 aut., og så skal man lægge 35.000 kroner når bilen hentes og herefter fra 5.000 kr. pr. måned ved 20.000 km pr. år. Er man så heldig at være udstyret med firmabil, er det værd at bemærke, at beskatningspriserne begynder ved 385.000 kroner.

Læs mere: Se alle forpremierer

Volvo V60 gear
Gearstangen er mekanisk, og man skal selv sætte den i P, når man parkerer. Der er begrænset fralægningsplads, og dermed er V60 ikke helt så moderne i sin form som f.eks. den nye Volvo XC40.

Alle anførte priser er introduktionspriser.

Volvo V60

VOLVO V60

Diesel
477.320 kr.
  • Køreegenskaber
  • Plads
  • Sikkerhed
  • Fralægningsplads
  • Dækken i bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.690 kg
  • Bagagerum
    529 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:476 cm B:185 cm H:143 cm
Luk
VOLVO V60

VOLVO V60

Benzin
725.188 kr.
  • Køreegenskaber
  • Plads
  • Sikkerhed
  • Fralægningsplads
  • Dækken i bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    176 g/km
  • Effekt
    310 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.690 kg
  • Bagagerum
    529 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:476 cm B:185 cm H:143 cm
Luk