BARCELONA: Det er de nye LED-forlygter, der er årsagen til det iøjefaldende design af V60. Fravalget af traditionelle halogenlygter har nemlig gjort det muligt at gøre lygterne både smallere og længere, og det har givet bilen en helt speciel udstråling.
Volvo er tydeligvis inde i en bølge af nye biler med et tiltalende design, og selv om linjerne i den nye V60 lægger sig pænt i sporet fra de større modeller, er der alligevel noget helt særligt over bilen. En enorm akselafstand giver sammen med klassens største længde og mindste højde Volvo V60 en unik karakter.
Se priser på Volvo-modeller på Biler.dk
Motor mener
For dem der ønsker køredynamik frem for en høj siddeposition er V60 et bedre valg end de høje XC-modeller.
Pladsforholdene er virkelig gode i både kabine og bagagerum, men vi savner lidt bedre fralægningsplads ved forsæderne
Skal afløse både V60 og V70
Det er ellers en hård opgave Volvos designere har fået, for denne anden generation af V60 skal på en gang både fange de gamle V60-kunder og dem, der kører i den større klassiker, Volvo V70. Men opgaven må siges at være løst flot, for det vigtige bagagerum er med sine 529 liter næsten lige så stort som i V70, og uden tvivl klassens største. Det er faktisk så stort, at vi uden besvær fik plads til fire store rejsekufferter, som Volvo da også havde benyttet som skabelon for rummets udformning.
Volvo er tydeligvis inde i en bølge af nye biler med et tiltalende design
Også kabinen vil tiltale begge grupper, for der er virkelig kommet god knæplads ved bagsædet – noget som tidligere var en mangelvare. Årsagen finder vi i akselafstanden, der er øget med mægtige 15 cm, så den med sine godt 287 cm dermed sætter rekord i klassen. Volvo V60 er blevet en enorm stor bil.
Læs også: Volvo V60: Stationcar med plads og design
Klassiske motorer
Volvo har meldt ud, at man helt vil omstille produktionen til elektrificerede biler. Men vi må vente lidt endnu, før den strategi for alvor kan mærkes. V60 lægger således ud med valg mellem en toliters benzinmotor med 310 hk eller en toliters dieselmotor med 190 hk. Begge er kombineret med et ottetrins automatgear, og benzinudgaven har tillige firehjulstræk.

Men ved nytårstid får de to klassikere følgeskab af to opladningshybrider, der hos Volvo kaldes ’Twin Engine’. Det er biler, hvor en benzinmotor trækker på forhjulene og en elmotor trækker på baghjulene. De to motorer kan køre hver for sig eller samtidig, og kan på den måde gøre det muligt, at køre på el, når det giver mening, og benzin, når der ikke længere er strøm på batteriet. Teknikken kommer i en T6 med i alt 340 hk og en T8 med i alt 390 hk. Begge versioner kan køre op til 45 km på el alene.
På motorvej var den tavs og bidrog til en lækker køreoplevelse.
Vi prøvede V60 med dels den traditionelle T6-benzinmotor, dels dieseludgaven, D4. I den dynamisk orienterede V60 var det klart benzinudgaven, der gav den bedste oplevelse. Her føltes motoren livlig og sprød, og den gav bilen imponerende præstationer. På motorvej var den tavs og bidrog til en lækker køreoplevelse.

Dieselmotoren er noget mere hørbar under acceleration, men dens knap så hidsige ydelse er givetvis rigelig for de fleste, og også her blev motoren dejlig tyst, når den ønskede hastighed var nået. Gearskiftet gik godt, men det er ubegribeligt, at Volvo ikke har valgt at montere skiftegreb bag rattet samt den mere moderne gearvælger som f.eks. findes i Volvo XC40.
Meget fin auto-pilot
En af nyhederne i Volvo V60 er den nye generation af PilotAssist, som er Volvos hjælpesystem, der dels holder afstand til forankørende biler, dels holder bilen med at blive i vognbanen. Nu taler systemet sammen med navigationsanlægget, og bilen kender derfor vejens forløb i god tid.
Det er stadig kameraet i forruden, der har den endelige afgørelse, men tilsammen løfter de to informationer oplevelsen op på et meget højt niveau, og langt bedre end det, vi tidligere har oplevet i de store 90-modeller. Pilot Assist er standard i topudgaven Inscription, men skal tilkøbes til Momentum.

Men V60 lægger dog op til, at man selv tager fat med køreopgaven. For bilen styrer virkelig flot, og bidrager dermed til en stor køreoplevelse. V60 er uden tvivl en bil for dem, der sætter pris på lækre køreegenskaber, og som ikke værdsætter den høje siddeposition i f.eks. en Volvo XC60. I V60 er man kommet ganske tæt på vejen, og det mærkes. Man føler sig et med bilen og vejen, og det er altså en lækker oplevelse, når man først er kommet ind bag rattet. At bilen så er markant sværere at komme ind og ud af, må man så leve med.
Byg din egen bil
Den nye Volvo V60 leveres i Danmark fra og med august i år, og man kan allerede nu konfigurere den på Volvos hjemmeside, hvor man kan bygge den virtuelt, præcis som man vil have den. Der er masser af ekstraudstyr at vælge mellem, lige fra lædersæder fra svenske gårde til træpaneler af svensk drivtømmer.

Volvo V60 bygges i Göteborg, og er dermed en ægte svensker. På sikkerhedssiden er nødbremsen udvidet med en funktion, så bilen selv bremser ned, hvis man er i færd med en uundgåelig frontalkollision med en modkørende bil. Det er ikke set før, og skal ifølge Volvo bidrage til en markant forbedret sikkerhed.
Priserne begynder lige under en halv mio. kroner, men senere dukker billigere udgaver op med mindre motorer og manuelt gear. Man kan også lease sin V60 D4 aut., og så skal man lægge 35.000 kroner når bilen hentes og herefter fra 5.000 kr. pr. måned ved 20.000 km pr. år. Er man så heldig at være udstyret med firmabil, er det værd at bemærke, at beskatningspriserne begynder ved 385.000 kroner.
Læs mere: Se alle forpremierer

Alle anførte priser er introduktionspriser.