FAXE Mens vi venter på elbiler, og biler der kan køre af sig selv, arbejder bilfabrikkerne stadig på at gøre den teknologi, vi kender, bedre, bedre og bedre. Det er den nye Audi Q8 et glimrende eksempel på.
Sjældent har vi mødt en så imponerende bil. Men ser man under de tykke gulvtæpper og de enorme lædersæder, møder vi en ret traditionel konstruktion med en stor dieselmotor, et pladskrævende firehjulstræk og en vægt på 2,2 ton. Her er det på ingen måde miljøet, der har fået lov at definere udviklingen.
Motor mener
Vil man have en bil, som ingen andre har, er den nye Q8 en oplagt mulighed. Den byder sig til med enorm plads, lækker luksus og et spændende design. Men billig er den ikke.
Men kan man se bort fra denne del af bilen, venter der en køreoplevelse af den sjældne slags. For trods bilens enorme ydre, er den både letkørt og sjov at have med at gøre. I hvert fald den version vi har haft lejlighed til at køre.
Den havde så også for en halv mio. kr. ekstraudstyr, heriblandt en luftundervogn, der virker overbevisende. Den kan både hæve og sænke bilen i forhold til udgangspunktet. I den lave indstilling får Q8 særligt gode egenskaber, når det går hurtigt på motorvej, mens den høje indstilling kommer til sin ret, hvis man nænner at tage bilen en tur med i kuperet terræn.
Trods bilens enorme ydre, er den både letkørt og sjov at have med at gøre.
Læs også: Motors prøvekørsel af Range Rover Velar
Helt uden tanke på miljøet er Audi ikke. For denne dieseludgave har fået den nye 48-volts mildhybrid-teknik, hvor et lille litiumbatteri holder liv i bilen, når motoren er slukket.
Det gør det muligt at lade motoren slukke, hver gang den ikke behøves. På motorvej kan man opleve det, når man kører med konstant fart ned ad en blot svagt hældende bakke, og det sparer i sagens natur brændstof. Dog ikke mere, end at den stadig kun når godt 15 km pr. liter dieselolie.
Styres fra to skærme
Indvendigt er Audi Q8 næsten identisk med den store A8, når det handler om instrumentbordet. Her er der et stort display bag rattet, der viser hastighed og lignende, og i midten af instrumentbordet finder vi to skærme, der sørger for betjeningen af de fleste funktioner i bilen.
Det virker let, og man styrer det hele med et tryk med pegefingeren, der hver gang får en lille vibration som tegn på, at bilen har registreret trykket. Alle menuer er på dansk, men når man har indstillet navigationsanlægget, må man leve med engelsk tale. Her er Q8 ikke engang så avanceret som en billig Kia.
Trods sit navn er Q8 faktisk lidt mindre end den store firehjulstrækker, Q7.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - terrængående miljøbil
Som udgangspunkt har bilen et ret omfattende udstyr, men Audi tilbyder så at sige alt. Man bør som minimum tilkøbe de to assistentpakker City og Tour til i alt 57.000 kr. Meget mærkeligt, at fabrikken ikke selv har fundet på at gøre dem til standard i sit flagskib.
Det smarte ved bilen med disse pakker er nemlig, at bilen selv registrerer hastighedsgrænserne, selv regulerer farten efter fartgrænserne og trafikken, og endda selv sætter farten yderligere ned, hvis vejen for eksempel drejer skarpt. Det er genialt og stærkt vanedannende.
Perfekt ministerbil
Trods sit navn er Q8 faktisk lidt mindre end den store firehjulstrækker, Q7. Den er lidt kortere og lidt lavere. Til gengæld er den bredere, og den har en mere enkel ind- og udstigning end den ret lave A7, takket være de store døråbninger.
Så når ministerkabalen engang skal lægges efter et kommende folketingsvalg, er vores råd, at man tænker i nye baner og vælger Q8 i stedet for en A8. Det giver bedre forhold for ministeren i hverdagen, og det kan vi alle jo have gavn af på den lange bane.
Ny bil? Din biljagt starter på FDM biler.dk
Den nye Q8 er netop nu på vej til Danmark i et begrænset antal. Næste år venter den danske importør, at omkring 30 danskere vil sætte sig bag rattet i en fabriksny Q8.