Trykfølsomme skærme forandrer biler så voldsomt, at deres sjæl risikerer at forsvinde. Det gælder i hvert fald for Land Rovers nye Range Rover Velar. For væk er drejeknappen, hvor du kan vælge, hvilket terræn du kører i. Den moderne udgave af det mekaniske spær, som har været en essentiel del af Land Rover, siden deres første model kom på markedet i 1948.
Motor mener:
Elegant bybil med offroad-egenskaber. Men vi savner hybrid- og eludgaver, og prisen er i den høje ende
Du kan stadig vælge græs, sand eller mudder og rødder, hvis du begiver dig offroad. Det sker bare via – den i øvrigt meget lækre – trykskærm.
Velar er første Range Rover, der har fået en ny løsning med tre skærme, hvor instrumenterne også er blevet digitaliseret og nu med en bedre skærm, som kan ses, selvom solens stråler rammer instrumenthuset. I midterkonsollen er der to trykfølsomme skærme, hvor du til dels selv kan bestemme visningen.
Skærmene er en klar opgradering for Land Rover, især fordi opløsningen, farverne og trykfølsomheden nu er blandt de bedste billøsninger.
60 cm vand og kantsten
Elegant er det ord, som bedst favner den nye Velar. For selvom den nye lille Range Rover kan kravle henover skovbunden og køre gennem en 60 cm dyb flod, er Velar mere skabt til at forcere kantsten i byen.
Alt fra dørhåndtagene, der ved stilstand og kørsel flugter med karrossen, til bilens meget rene linjer er en lang flugt fra Land Rovers rustikke fortid.
Luksusoplevelsen fortsætter i kabinen, hvor Velar også kan leveres med uld fra danske Kvadrat. Pris for delvis uld i kabinen er godt 50.000 kr., og det er en af mange personaliseringsmuligheder i Velar.
Ligesom den mindre Evoque er Velar en designer-SUV og adskiller sig dermed fra den traditionelle – og større – Range Rover og Range Rover Sport.
Forsinket føling med vejen
Køreoplevelserne er mere tro Range Rover, der giver en ophøjet køreoplevelse, hvor underlaget ikke skal forstyrre chaufføren. I modsætning til Jaguar F-Pace, der er baseret på samme tekniske platform, virker Velar lidt "distræt" i styretøjet. Som om du hele tiden lidt forsinket får at vide, hvad der sker under bilen.
Det er en distinkt karakter og giver kant til Velar. Det passer godt til biltypen og giver ro i kabinen. Det gør den velegnet som langtursbil, hvor man vil glæde sig over god plads til fire personer i kabinen. En stor kardantunnel og et – for en Range Rover – smalt bagsædegør, at Velar ikke er velegnet til familier med tre børn.
Bagagerummet er til gengæld overordentligt voksent. Læssekanten er naturligvis høj på grund af bilens form, men der er hele 673 liter til bagagen.
Koster godt en million
Ser man bort fra Evoque, har Range Rover-modellerne altid hørt til i de øvre prislag, og det gælder også for Velar. Den findes lidt overraskende hverken som elbil eller som hybridmodel.
Du kan bestille den med enten benzin- eller dieselmotor, og priserne starter ved godt en million kroner, hvilket er godt 300.000 kr. dyrere end den billigste Jaguar F-Pace. Forskellen skyldes bl.a., at Velar altid leveres med firehjulstræk og med automatgearkasse, samtidig med at basismotorerne er større.
Dertil kommer, at Velar teoretisk set reelt kan begå sig offroad, hvor Jaguaren er lidt mere bange for vand og mudder. Men på en bil, hvor 18-tommerfælge er standard, og som leveres med op til 22 tommerfælge fra fabrikken, er offroad-egenskaberne ikke en af Velars vigtigste discipliner.
Det er nærmere en luksusbil for velhavere, der gerne vil have en bil med kant, og som skiller sig ud blandt mængden af tyske – og svenske – premium SUV-modeller.
Og i den konkurrence giver det god mening, at både håndtag til spærredifferentiale og terrainresponse-knappen er digitaliseret. Og til puristerne kan vi berolige med, at Land Rover har lovet, at den klassiske Defender vender tilbage i modelprogrammet. Måske allerede til næste år.