Motor mener
Kombinationen af en stationcar og en offroader er god, og Volvo V60 Cross Country giver derfor fin mening for dem, der lægger vægt på både plads, køredynamik og fremkommelighed.
LULEÅ På glat vej fordeler firehjulstrækket lynhurtigt kræfterne mellem for- og baghjulene, så bilen hele tiden presses til at styre i den retning, man angiver med rattet.
Oplevelsen af netop den egenskab på en særlig isbane på den tilfrosne del af Den Botniske Bugt forklarede bedre end tusinde ord, hvad en firehjulstrukken bil kan, når det virkelig gælder. Det var en testkørsel, hvor Motors udsendte sammen med journalister fra hele verden oplevede virkeliggørelsen af Volvos slogan: ’Made by Sweden’, idet der var sne, minus 29 grader og glat overalt.
Læs også: Motors test af Volvo XC60 - rutineret fornyelse
I den nyeste udgave af stationcaren V60 er firehjulstrækket kombineret med en undervogn, der både byder på større frihøjde, blødere fjedre og kraftigere hjul. Den kombination giver V60 Cross Country et mere råt ydre og helt andre egenskaber, når man forlader den trygge asfalt. Har man til tider behov for det, er netop denne udgave unik og næsten uden konkurrenter i Danmark.
Må trække to tons
I første omgang er det kun en udgave med dieselmotor og automatgear, der dukker op herhjemme, men en benzinversion venter i kulissen. En planlagt plugin-udgave er derimod taget af programmet, da Volvo har valgt at anvende det stadig begrænsede antal batterier til at dække den store efterspørgsel på plugin-udgaver af den almindelige V60.
Læs også: Motors test af Volvo V60 - tilbage til herregården
Startprisen på små 600.000 kr. er 36.000 kr. højere end den tilsvarende udgave af V60, og for den pris får man først og fremmest plastpaneler hele vejen rundt, andre dæk og andre fjedre. Firehjulstrækket er også lidt mere avanceret og byder bl.a. på et særligt offroad-køreprogram.
Den nye Cross Country må trække op til to tons, og bilen afløser på den måde de gamle Volvo-modeller V60 Cross Country og XC70.
Forhøjet seks cm
I forhold til den almindelige V60 sidder man seks cm højere over jorden, og det kan mærkes. Dels er bilen lidt lettere at komme ind og ud af, dels er der lidt bedre udsyn til trafikken.
Men V60 Cross Country er stadig så meget lavere end f.eks. en XC40 eller en XC60, at køredynamikken opleves bedre. Det handler om retningsstabilitet, affjedring og kørsel gennem kurver. Så for dem, der kører meget, og som sætter mest pris på de dynamiske egenskaber ved bilen, er denne udgave af 60-serien uden tvivl et bedre valg end de moderne, lidt højere biler, som nok kører udmærket, men som altså ikke kan følge med her, når det virkelig gælder.
Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk
Men om man mest er til det ene eller det andet, er naturligvis også et spørgsmål om man vil være med på den moderne SUV-bølge, eller om man hellere vil have en mere traditionel bil, der kører forbilledligt.