Volvo V60 - tilbage til herregården
Motors vurdering
Volvo V60
- Plads
- Udstyr
- Komfort
- Menu
- Udstyr
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl. - Turbo
-
CO2 udledning176 g/km
-
Effekt310 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)5,8 sek.
-
Køreklar vægt1.824 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum529 liter
-
Akselafstand287 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:476 cm B:185 cm H:143 cm
Motors tal
- Målt forbrug 14 km/l
- Beregnet økonomi 7,10 kr./km
Der er mange, som drømmer om Volvos nye V60. En bil der lever op til Volvos tidligere Herregårdsvogn-image, dog med et moderne tvist.
Proportionerne er nærmest perfekte, og langt mere harmoniske end den større V90, som den har lånt store dele af indretningen fra. Blandt andet de digitale instrumenter og den store trykskærm i midterkonsollen.
V60 er mere en flyder end en køreglad bil. Og så er den pakket ind i sikkerhedssystemer, der dog ikke er standard på alle udstyrsvarianter.
Læs også: Motors test af den billigere Volvo V60 D4 Momentum
Sidstnævnte er lidt en genistreg fra Volvos side, især i disse tider hvor ejere af luksusbiler oplever indbrud i deres biler, blot for at få stjålet navigation og opgraderede skærme i bilen. Det vil næppe ske i en Volvo.
Derudover er pladsforholdene på bagsædet og ikke mindst i bagagerummet vokset voldsomt i forhold til den tidligere generation V60. Dermed fremstår den nye generation af V60 som den optimale herregårdsvogn.
VIDEO: Tæt på Volvo V60
Hellere lille og vaks…
For størst er ikke altid bedst, det opdager man hurtigt bag rattet af V60. Ofte er topmodellen den bedste, men V60 er markant mere væver på vejen end V90, og især venderadiussen er mindre og det bemærkes, når man skal rundt i et snævert p-hus.
V60 er vitterligt komfortabel på de lange stræk, uanset om du kører på landevej eller motorvej. V60 er mere en flyder end en køreglad bil. Og så er den pakket ind i sikkerhedssystemer, der dog ikke er standard på alle udstyrsvarianter.
Læs også: Motors test af Opel Insignia
Testbilen har alle systemer, og selvom Volvos adaptive fartpilot fungerer godt, så virker deres aktive vognbaneassistent fortsat for formynderisk i forhold til konkurrenterne. Det fungerer bedre i eksempelvis Mercedes-Benz C-klasse, hvor du som chauffør lettere kan justere bilens kurs.
Kun fire „propper“
Trods en motorkraft på 310 hk og et T6-emblem på bagklappen er der kun fire cylindre i Volvos topmodel. Tidligere havde topmodellerne ofte fem eller seks cylindre hos Volvo, men de skærpede miljøkrav er nemmere at opfylde med færre cylindre.
Det kan ses på forbrugsmåleren, hvor V60 T6 kører to km længere på literen end en tilsvarende sekscylindret konkurrent.
Læs også: Motors test af VW Passat - firmabilernes evergreen
Motoren er også ganske stille på langtur, og samspillet med automatgearkassen foregår uden yderligere bemærkninger i testkørernes notesbøger. Og de mange kræfter, der kommer både fra en turbolader og en kompressor, sørger for kraftig acceleration, hvis du skulle have behov for det.
Eneste minus er selve gearvælgeren, der er af den gammeldags type. Det betyder, at du manuelt skal sætte gearvælgeren i ”P”, før du kan slukke bilen. Det sker automatisk i flere af konkurrenterne. På samme måde kunne et par skiftegreb bag rattet have været prikken over i’et.
Plads til hverdagen
Vigtigere er det, at bilen virker i hverdagen, og her brillerer V60 på mange punkter. Adgangen er nem på alle pladser, selvom indstigningen naturligvis ikke er helt så let som i en SUV-model. Men så kan man vælge en XC40, hvis man er indstillet på Volvo.
Man skal strække tommestokken lidt længere, når man måler V60 op i forhold til konkurrenterne. Det mærkes kontant på bagsædet, hvor der er et par centimeter bedre benplads end i konkurrenterne fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. På dette punkt, samt bagagerumsstørrelsen, er denne nye V60 markant bedre end forgængeren. Tallet er vokset præcist 100 liter til 530 liter, hvilket gør den lidt større end konkurrenterne.
Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk
I bagagerummet finder man et minus, for selvom bagklappen kan være elektrisk betjent i V60, følger bagagerumsdækkenet ikke automatisk med op og ned. Det gør det i alle de tyske konkurrenter, og det er ganske frustrerende, for man opdager det først, når man kigger i bakspejlet lige før afgang.
Tilsvarende er bagsædet placeret lavt i kabinen, hvilket giver god lofthøjde, men kommer højere passagerer til at sidde meget på ballen. Så langbenede teenagere vil ikke have optimal komfort. Og som de fleste andre biler i klassen har V60 også en bred kardantunnel foran den midterste plads på bagsædet, hvilket gør den mindre egnet til familier med tre børn.
Gå efter kampagnemodeller
Volvoen byder på god komfort, god benplads og højt udstyrsniveau kombineret med nogle af markedets mest attraktive priser. Her er det dog vigtigt, at forholde sig til den rigtige prisliste. For der er ikke kun én prisliste på luksusbiler i dag.
Det betyder, at du skal finde listen med kampagnemodeller. For det er ikke kun prisen, som kan være lavere, det kan også være versioner med ekstra udstyrspakker til samme pris.
Gå efter kampagnemodellerne, og du vil med V60 få en utrolig vellykket bil til en meget skarp pris.