Motor mener
Den billigere udgave af Model 3 bringer Tesla ind i klassen for elbiler til under 400.000 kr. Den byder på en stor portion køreglæde tilsat en passende mængde komfort. Men autopiloten er stadig lidt for hidsig til at fungere godt i hverdagen.
TANNISBY Danmarks mest solgte elbil hedder Tesla Model 3, og nu er den kommet i en billig-udgave med mindre udstyr og kun træk på baghjulene. Den hedder så Standard Range Plus, hvilket dækker over en mindre rækkevidde, og et opgraderet interiør.
Batteriet er på bare 50 kWh, og det medfører, at rækkevidden er på 409 km i stedet for de 560 km, vi finder i Long Range, der har et batteri på 75 kWh.
Standard Range Plus koster 374.000 kr., og det er faktisk en fin pris set i forhold til bilens præstationer og det udstyr, der følger med.
Læs også: Motors test af Tesla Model 3 - bilen alle taler om
Adaptiv fartpilot er standard, men den mere omfattende Autopilot skal tilkøbes. Mens den almindelige fartpilot fungerer glimrende, oplevede vi en del bøvl med autopiloten. Man kan nok lære at køre med den på bilens betingelser, men helt godt synes vi ikke det blev, så spar gerne de 50.000 kr.
Skærmen er derimod vildt imponerende, men vi savner muligheden for opkobling til nettet, så man i lighed med de større udgaver kan have f.eks. Google Maps aktivt.
Med baghjulstræk kan bilen blive en smule livlig med ’halen’ på fedtet vej, men det indbyggede antiudskridningssystem fanger hurtig den tendens. Affjedringen er meget komfortabel, og bedre end i de første udgaver, vi har prøvet.