Motor mener
VW e-Up fylder et gabende hul på bilmarkedet. Og med den kraftigt forøgede rækkevidde er den nu blevet tilstrækkelig anvendelig – og mere fornuftig i pris. E-Up er både velkørende og komfortabel, men lidt ærgerligt at den sjove benzin-GTI allerede er væk.
VALENCIA Her er en fin elbil til bykørsel og andre ture af moderat længde. VW giver sin lille e-Up nyt liv ved at fordoble batteriets energiindhold og dermed rækkevidden. Samtidig er prisen sænket betydeligt.
Den elektriske Up er alene i mikroklassen, lige bortset fra at dens søskende fra Skoda og Seat også snart er klar i eludgaver.
Læs også: Motors test af Smart EQ Fortwo - Danmarks sjoveste elbil
Små elbiler er ikke så indlysende en idé, som man skulle tro. Elbiler er nemlig stadig dyre uden tilskud eller lempelser, og i mikroklassen er kunderne traditionelt endnu mere prisfølsomme end i de større klasser.
Med en lille bil er det sværere at „skjule“ merprisen end for større og mere luksuriøse biler, og i forvejen er det vanskeligt for bilproducenter at tjene penge på de helt små biler. De er nemlig ikke væsentlig billigere at udvikle og bygge end de større.
Bedre batteriteknik
Derfor virker det som et kløgtigt trick, at Volkswagen-gruppen genbruger den gamle og økonomisk afskrevne Up-familie. Dermed kan et hul i markedet udfyldes, indtil batteriteknologien er kommet længere ned i pris.
VW angiver, at man skal forvente 180-260 km alt efter forholdene.
Den fornyede e-Up har fået øget sit batteri fra 19 til 32 kWh brugbar energi. Reelt er batteriet nu på 37 kWh, men de sidste ca. fem kWh er ikke tilgængelige for kørsel.
Forbedringen er sket næsten udelukkende med bedre batteriteknik – altså større energitæthed. Kun i fodrummet under forsæderne fylder batteriet en smule mere, men det virker ikke som en forringelse af komforten for bagsædepassagererne.
Rimelig rækkevidde
Dermed bliver den officielle rækkevidde øget til 260 km. Før var den 160 km efter den mere optimistiske NEDC-norm.
Ved Motors første tur i den fornyede e-Up blev det (under ideelle forhold ved 15 grader) til 245 km med varieret kørsel, inkl. ca. 30 pct. på motorvej med 110 km/t. De „lovede“ 260 km er altså inden for rækkevidde. VW angiver, at man skal forvente 180-260 km alt efter forholdene.
Læs også: Motors store test af alle elbil på markedet i 2019
Selvom batteriet er blevet omtrent dobbelt så stort, er opladningstiden ikke nødvendigvis øget. Den indbyggede vekselstrømslader er nemlig samtidig øget fra 3,6 til 7,2 kW, men det kræver en særlig ladeboks, hvis man vil udnytte den mulighed i Danmark.
Hurtigladning er ekstraudstyr
Et almindeligt ladekabel medfølger, mens et „mormorkabel“ til almindelig stikkontakt skal tilkøbes.
Som ekstraudstyr til 4.300 kr. fås hurtigladning med op til 40 kW. Så kan 0-80 procent klares på en time.
Overvejer du en elbil? Få alt om elbiler at vide på FDMs temasider
Det kan være godt til langture, men man skal ikke forvente at kunne hurtiglade adskillige gange samme dag. Batteriet er uden (aktiv) køling, så ved andet eller måske tredje hurtigladning på kort tid kan ladehastigheden blive nedsat. VW’s eksperter kan ikke oplyse konkrete begrænsninger. Det afhænger bl.a. af kørestil og temperatur.
Vægten er øget omkring 15 kg, og den elektriske udgave er ca. 250 kg tungere end benzinversionen. Nu som før bærer e-Up sin vægt med anstand. Der skal nogle heftige vejbump til at afsløre tyngden.
Lavere pris
Up fortsætter som benzinmodel, indtil videre uden særlige ændringer. Men modelprogrammet er skåret kraftigt ned – tilsyneladende et offer for CO2-grænserne. Væk er både den fine 90 hestes og den meget roste GTI med 115 hk. Tilbage er kun den 60 hestes i to udstyrsvarianter.
Men GTIen vender tilbage i begyndelsen af 2020 i forbindelse med et facelift.
Der er ikke meldinger om, hvor længe Up forbliver i produktion, el eller benzin, men det er næppe under tre år, i hvert fald for eludgaven. VW har heller ikke sagt noget om, hvorvidt der overhovedet kommer en direkte afløser.
Up fortsætter som benzinmodel uden særlige ændringer. Men modelprogrammet er skåret kraftigt ned.
Nødbremse forsvundet
Den elektriske Up er ved re-lanceringen sænket 20.000-30.000 kr. i pris, så den nu koster 163.000 kr. Det er fornuftigt, men stadig 48.000 kr. mere end benzinudgaven, som endda er belagt med registreringsafgift.
e-Up har rimeligt med udstyr, bl.a. er aktiv vognbaneassistent blevet standard. Derimod er nødbremsen - helt uforståeligt - forsvundet i al stilhed.
Up og dens søskende var ellers meget tidligt ude med at gøre nødbremse til standard i billige biler. Ganske vist var det en billig udgave, som virkede ved lav fart, men i stedet for at opgradere nødbremsen, har VW ganske enkelt fjernet den. Trist.
Nogle ting skal tilkøbes, men med 0 procent afgift er det ikke store beløb: 15 tommer letmetalfælge 4.400 kr., hurtigladning 4.300 kr., DAB-radio 1.500 kr., læderrat 2.400 kr., kunstig udvendig lyd 1.100 kr. og metallak 3.300 kr.