VW e-Up – mindre benzin, masser af strøm

VW’s lille Up er på vej i en elektrisk udgave med fordoblet rækkevidde og lavere pris. Trods sin alder er den nu en vellykket bybil. Samtidig skæres benzin-programmet ned.

VW e-Up er en elektrisk mikrobil
Fotograf:

Foto

VW
Forpremiere

Motor mener

VW e-Up fylder et gabende hul på bilmarkedet. Og med den kraftigt forøgede rækkevidde er den nu blevet tilstrækkelig anvendelig – og mere fornuftig i pris. E-Up er både velkørende og komfortabel, men lidt ærgerligt at den sjove benzin-GTI allerede er væk.

VALENCIA Her er en fin elbil til bykørsel og andre ture af moderat længde. VW giver sin lille e-Up nyt liv ved at fordoble batteriets energiindhold og dermed rækkevidden. Samtidig er prisen sænket betydeligt.

Den elektriske Up er alene i mikroklassen, lige bortset fra at dens søskende fra Skoda og Seat også snart er klar i eludgaver.

Læs også: Motors test af Smart EQ Fortwo - Danmarks sjoveste elbil

Små elbiler er ikke så indlysende en idé, som man skulle tro. Elbiler er nemlig stadig dyre uden tilskud eller lempelser, og i mikroklassen er kunderne traditionelt endnu mere prisfølsomme end i de større klasser.

Med en lille bil er det sværere at „skjule“ merprisen end for større og mere luksuriøse biler, og i forvejen er det vanskeligt for bilproducenter at tjene penge på de helt små biler. De er nemlig ikke væsentlig billigere at udvikle og bygge end de større.

VW e-Up kabine
Har man kørt Up før, vil man føle sig hjemme i e-Up. I mangel på en skærm er der en holder til mobiltelefonen.

Bedre batteriteknik

Derfor virker det som et kløgtigt trick, at Volkswagen-gruppen genbruger den gamle og økonomisk afskrevne Up-familie. Dermed kan et hul i markedet udfyldes, indtil batteriteknologien er kommet længere ned i pris.

VW angiver, at man skal forvente 180-260 km alt efter forholdene.

Den fornyede e-Up har fået øget sit batteri fra 19 til 32 kWh brugbar energi. Reelt er batteriet nu på 37 kWh, men de sidste ca. fem kWh er ikke tilgængelige for kørsel.

Forbedringen er sket næsten udelukkende med bedre batteriteknik – altså større energitæthed. Kun i fodrummet under forsæderne fylder batteriet en smule mere, men det virker ikke som en forringelse af komforten for bagsædepassagererne.

VW e-Up set forfra
VW e-Up ligner sig selv. Men batteriteknikken er blevet kraftigt opdateret.

Rimelig rækkevidde

Dermed bliver den officielle rækkevidde øget til 260 km. Før var den 160 km efter den mere optimistiske NEDC-norm.

Ved Motors første tur i den fornyede e-Up blev det (under ideelle forhold ved 15 grader) til 245 km med varieret kørsel, inkl. ca. 30 pct. på motorvej med 110 km/t. De „lovede“ 260 km er altså inden for rækkevidde. VW angiver, at man skal forvente 180-260 km alt efter forholdene.

Læs også: Motors store test af alle elbil på markedet i 2019

Selvom batteriet er blevet omtrent dobbelt så stort, er opladningstiden ikke nødvendigvis øget. Den indbyggede vekselstrømslader er nemlig samtidig øget fra 3,6 til 7,2 kW, men det kræver en særlig ladeboks, hvis man vil udnytte den mulighed i Danmark.

VW e-Up lademuligheder
En time tager det at lynlade fra 0 til 80 procent, hvis man har tilkøbt denne mulighed.

Hurtigladning er ekstraudstyr

Et almindeligt ladekabel medfølger, mens et „mormorkabel“ til almindelig stikkontakt skal tilkøbes.

Som ekstraudstyr til 4.300 kr. fås hurtigladning med op til 40 kW. Så kan 0-80 procent klares på en time.

Overvejer du en elbil? Få alt om elbiler at vide på FDMs temasider

Det kan være godt til langture, men man skal ikke forvente at kunne hurtiglade adskillige gange samme dag. Batteriet er uden (aktiv) køling, så ved andet eller måske tredje hurtigladning på kort tid kan ladehastigheden blive nedsat. VW’s eksperter kan ikke oplyse konkrete begrænsninger. Det afhænger bl.a. af kørestil og temperatur.

Vægten er øget omkring 15 kg, og den elektriske udgave er ca. 250 kg tungere end benzinversionen. Nu som før bærer e-Up sin vægt med anstand. Der skal nogle heftige vejbump til at afsløre tyngden.

Lavere pris

Up fortsætter som benzinmodel, indtil videre uden særlige ændringer. Men modelprogrammet er skåret kraftigt ned – tilsyneladende et offer for CO2-grænserne. Væk er både den fine 90 hestes og den meget roste GTI med 115 hk. Tilbage er kun den 60 hestes i to udstyrsvarianter.

Men GTIen vender tilbage i begyndelsen af 2020 i forbindelse med et facelift.

Der er ikke meldinger om, hvor længe Up forbliver i produktion, el eller benzin, men det er næppe under tre år, i hvert fald for eludgaven. VW har heller ikke sagt noget om, hvorvidt der overhovedet kommer en direkte afløser.

Up fortsætter som benzinmodel uden særlige ændringer. Men modelprogrammet er skåret kraftigt ned.

Billigere

Den elektriske Up er ved re-lanceringen sænket 20.000-30.000 kr. i pris, så den nu koster 163.000 kr. Det er fornuftigt, men stadig 48.000 kr. mere end benzinudgaven, som endda er belagt med registreringsafgift.

e-Up har pænt med udstyr, bl.a. er aktiv vognbaneassistent blevet standard.

Nogle ting skal tilkøbes, men med 0 procent afgift er det ikke store beløb: 15 tommer letmetalfælge 4.400 kr., hurtigladning 4.300 kr., DAB-radio 1.500 kr., læderrat 2.400 kr., kunstig udvendig lyd 1.100 kr. og metallak 3.300 kr.

VW e-Up bagfra

VW e-Up

El
162.895 kr.
  • Fornuftig rækkevidde
  • Pris
  • Køreoplevelse
  • Hurtigladning ekstraudstyr
  • Gammeldags infotainment
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    83 hk
  • Moment
    212 Nm
  • Topfart
    130 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.160 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    251 liter
  • Akselafstand
    242 cm
  • Officiel rækkevidde
    260 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:360 cm B:165 cm H:150 cm
Luk