Motor mener
Takket være en lidt længere akselafstand er der blevet god plads til fire voksne i den åbne bil. Det gør T-Roc Cabriolet til en sjov bil, der også kan bruges i hverdagen.
RØMØ Der er efterhånden ikke mange åbne biler tilbage på det danske marked, hvor CO2-begrænsninger og elektrificering har taget rampelyset. Men nu kaster VW sig alligevel ud i dette segment med en helt ny cabriolet.
Det er den populære SUV T-Roc, der har lagt grundstammen for denne åbne bil, men der er ændret på et hav af detaljer, før den nye kabale kunne gå op.
Læs også: Motors test af VW T-ROC
Blandt andet er akselafstanden øget med fire cm, så der er blevet tilstrækkelig plads ved bagsædet til kalechen. Men også vognbunden er forstærket betydeligt, så bilen kan være tilpas vridningsstabil uden det stabiliserende ståltag.
Resultatet er blevet en både sjov og velkørende åben bil med plads til fire personer.
Sjælden opbygning
Ved at tage udgangspunkt i en T-Roc er cabrioletudgaven blevet en sjov kloning mellem en SUV og en åben bil.
Det giver en dejlig høj ind- og udstigning, og det giver en flot udstråling med de grovkornede plastpaneler langs skærmkanter og vognbund. Sådanne biler er der ikke andre der producerer, og der er derfor ingen direkte konkurrenter til bilen.
VIDEO: Se bilen her
Læs også: Motors test af Mazda MX-5
Man sidder godt afskærmet bag forruden, der er monteret i en ekstra kraftig ramme for at gøre den modstandsdygtig, hvis bilen skulle rulle rundt i forbindelse med en ulykke. Sker det, popper to paneler også op bag bagsædets hovedstøtter for at beskytte passagererne i bilen.
Er kun forsæderne i brug, kan man montere en læskærm hen over bagsædet, så turbulensen reduceres. Den skærm er standard. Vores prøvetur i bilen viste, at der er godt med læ for selv voksne på forsæderne.
Betjenes under kørslen
Taget er af stof og folder sig pænt sammen bag bagsædet, når det ikke er i brug. Betjeningen foregår helt automatisk, og taget kan åbnes på bare ni sekunder, mens det tager to sekunder ekstra, når det skal lukkes. Begge dele kan gøres ved hastigheder op til 30 km/t. ved et tryk på en knap mellem forsæderne.
Cabrioletudgaven er en sjov kloning mellem en SUV og en åben bil.
Kalechen er i tre lag og holder en stor del af støjen ude og varmen inde. Men det havde været rart, hvis man også havde kunnet fjernstyre kalechen via nøglen.
I forhold til den lukkede udgave er den åbne blevet 230 kg tungere. Heraf stammer de 53 kg fra selve tagkonstruktionen, mens den øvrige vægt kan henføres til den større længde af bilen samt de påkrævede forstærkninger af vognbunden.
Fås med valg mellem to motorer
Den nye VW T-Roc cabriolet kommer i et simpelt modelprogram, hvor der er valg mellem to motorer og to udstyrsniveauer.
Billigste udgave koster 360.000 kr. og har en 1.0-liters benzinmotor med manuelt gear. For 50.000 kr. ekstra får man en 1.5-liters benzinmotor med automatgear, og det er efter vores opfattelse helt klart den, der passer bedst til bilen.
Med en oplagt udstyrspakke og lidt metallak ender prisen således på 450.000 kr., men så får man også en bil, der både skiller sig ud fra mængden, og som også kan levere sjov kørsel året rundt.