Mazda MX-5 forfra
Biltest

Mazda MX-5 – den fuldkomne sportsvogn

Mazda MX-5 er den mest solgte sportsvogn gennem tiderne. Forståeligt nok, for den tilbyder spandevis af køreglæde og åbne oplevelser på landevejene til en lav. Den har bare savnet den rigtige motor – indtil nu!
Mazda MX-5 bagfra

Motors vurdering

Mazda MX-5

14,5 km/l
Benzin
365.579 kr.
  • Motoren trækker, som den skal
  • Udstyrsniveau
  • Køreglæde
  • Støj på motorvej
  • Savner nødbremse
  • Pladsforhold for høje chauffører
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    156 g/km
  • Effekt
    184 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    219 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.105 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    130 liter
  • Akselafstand
    231 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Højst 100.000 km
  • Mål
    L:392 cm B:174 cm H:123 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 4,35 kr./km
Luk

Mazda lancerede sportsvognen MX-5 for 30 år siden. Og fra starten har den med sin umiddelbare kørestil omkranset chaufføren med ufiltreret køreglæde. Til priser fra 300.000 kr. er der reelt ingen konkurrenter, og derfor er MX-5 den mest solgte sportsvogn gennem tiderne.

Det er ganske enkelt den motor, som MX-5 har ventet på siden introduktionen i 1989!

Men selv et genialt koncept kan have flosser i kanten. Fra starten af var bilen lige vel lille, og mange store køreglade bilentusiaster har måttet sukke opgivende, når de har klemt kroppen ned i sædet.

Da den seneste generation kom i 2015, blev der plads til de fleste, men er man over 190 cm, så sidder man slet og ret ringe. 

Mazda MX-5 kabine
Der er lædersæder, klimaanlæg, bluetooth-mobilforbindelse og fartpilot. Det er passende udstyrsniveau på en bilmodel, der er henvendt til det køreglade publikum.

Fantastisk ny motor

En anden fejl – eller lad os kalde den uhensigtsmæssig karakteristik – ved MX-5 er motoren. Der har indtil nu ikke været en motor, der både kunne levere et godt bundtræk, og som samtidig var omdrejningsvillig og legesyg, hvis man kører en frisk landevejstur eller tager på trackday.

Men det er der nu! 2.0-liters motoren har fået yderligere 24 hk, så motoren yder 184 hk. Det lyder ikke af meget, men de ekstra hestekræfter forvandler både motor og bil, så den nu vitterligt føles hurtig.

Læs også: Motors prøvekørsel af Fiat Spider - søsterbilen til MX-5

Med en 0-100 km/t.-tid på 6,5-sekunder er det slut med frisørporsche-jokes. Og når omdrejningstælleren nærmer sig det røde felt, så har den en racerrå karakteristik, hvor den nærmest bliver helt manisk. Sådan har det ikke været hidtil i en standard-MX-5.

Kræfterne leveres fortsat uden turbolader, så speederresponsen er stadig knivsskarp. Kombineret med den manuelle gearkasse får man dermed en køreoplevelse som i gamle dage.

Mazda MX-5 gear
Skærmen virker ikke med tryk under kørslen, her skal man i stedet bruge en drejekontakt og knapper bag gearstangen. Det er lidt ulogisk. Den manuelle håndbremse virker lidt gammeldags her i 2019.

Alternativ til en klassiker

Eller rettere som det burde have været i gamle dage. For motoren trækker altid rent, gearskiftet glider perfekt hver gang, og alle kræfter sendes til baghjulene. Selvom MX-5 ikke drypper olie, og dørene ikke hænger, så giver den en analog køreoplevelse– bare uden alle ulemperne. Dermed er den et reelt alternativ til at købe en klassiker.

Tractionkontrol og antiudskridningssystem fungerer som et sikkerhedsnet, ikke uvæsentligt i en bil, der spiller op til frisk kørsel, og som trækker på baghjulene. Fordi bilen er så let, og motoren så kraftig, er det rart, at der sidder to elektroniske hjælpere og sikrer, at man ikke bliver overrasket med en tur i vejkanten.

Ny bil? Din biljagt starter på FDM biler.dk

Men på sikkerhedsfronten er det for ringe, at nødbremse ikke er standard.

Mazda MX-5 har højttaler i hovedstøtten
En supersmart løsning er de indbyggede højttalere i hovedstøtterne. Det giver bedre lyd, når du hører musik, men giver også virkelig klar lyd på mobilsamtaler.

Under åben himmel

MX-5 er forbilledlig som åben bil. Er man under 190 cm, sidder man i læ bag forruden, og så er det bare at nyde åben kørsel året rundt. Altså så længe det ikke regner.

MX-5 er skabt til fritidskørsel, og selvom man godt kan bruge den til hverdag, er den ikke en udpræget pendlerbil. Affejdringen er fast, som en sportsvogn bør være, men det giver også mange slag i ryggen på motorvejen. Her vil man også bemærke en del vind- og dækstøj. Det sidste er især iørefaldende i regnvejr.

Et lille hverdagsminus er kopholderne, der er placeret mellem sæderyggene, og som ikke kan holde ordentligt om en ½-liters flaske. Heldigvis kan de afmonteres, da mellemhøje chauffører ellers ofte vil ramme dem med albuen, når der skiftes til 2. gear.

Mazda MX-5 forlygte
LED-lygter er standard på alle modeller, og det er nødvendigt, når man har så smalle forlygter. 17” alufælge i sort farve er standard på 2-liters modellen.

Det indlysende valg

Indtil nu har købere af den seneste Mazda MX-5 stået i et stort dilemma. Skulle de vælge den lille 1.5-liters motor, der er meget omdrejningsvillig, eller skulle de købe den kraftigere 2.0-liters motor, der har et markant bedre bundtræk?

Men med den nye motor er problemet løst. For den nye 2.0-liters motor har både et godt bundtræk og er omdrejningsvillig. Det er ganske enkelt den motor, som MX-5 har ventet på siden introduktionen i 1989!

Mazda MX-5 bagfra
Den seneste generation MX-5 kom frem i 2015 og kan også fås i en version med plastiktag. Men det er denne åbne version, der virker som det bedste køb. Især med den nye 2.0-liters motor. Der er kun to pladser, og de har et lille bagagerum på blot 130 liter til deling. Det er prisen for at kunne få en så lille og væver sportsvogn.