Citroën C4 – SUV med franske former

Den nye Citroën C4 kombinerer SUV’ens højde og barske udseende med et coupé-lignende design. Og så er der skruet op for Citroën-charmen i den velkørende elbil.

Citroën C4 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Det er dejligt at køre i en elbil, der formår at kombinere elbilens fordele med den traditionelle lækre affjedring, som Citroën er kendt for. Og så går det franske bilmærke sin egen vej på designet.

KGS. LYNGBY Forestil dig, at man kombinerer en høj og lidt groft bygget SUV med en lækker og stilfuld firedørs coupé, og læg så et par franske Citroën-egenskaber oveni det hele. Så har du billedet af den nye Citroën C4.

Sådanne biler er der endnu ikke mange af. Men ser man bilfabrikkerne efter i kortene, er der ingen tvivl om, at dette er en ny biltype, vi kommer til at se flere og flere af i de kommende år.

Den nye C4 er bygget over samme platform, som den mere traditionelle Peugeot 2008 anvender. Men mens Peugeot har bygget den op som en mere rendyrket SUV, har Citroën vanen tro valgt at gå sin egen vej i form af denne kombination af en SUV og en mere traditionel personbil – en stil, der har fået betegnelsen CUV.

Video: Kig nærmere på den nye Citroën C4

Hvad koster en Citroën C4?

Både Citroën og Peugeot lader valget af motorteknik være helt og aldeles op til kunderne. Nogle er klar til den nye el-verden, og andre har slet ikke fidus til den teknik endnu. Og her vil fabrikkerne gerne være gode venner med dem alle.

Man kan derfor købe den nye C4 enten som en rendyrket benzin- eller dieselbil, eller som en rendyrket elbil. Vi har prøvet elbilen og en benzinversion med en 1.2-liters motor med et ottetrins automatgear. Uanset hvilken konfiguration man vælger, er der tale om en bil med forhjulstræk.

Læs også: FDMs tema om elbil i hverdagen

I elbilen er der et batteri på 50 kWh, der tillader op til 350 km på en opladning ifølge den nye WLTP-norm. Motoren yder op til 136 hk, og batteriet kan lades hjemme med tre faser via en 11 kW-ladeboks eller på farten med op til 100 kW. Hjemme tager det godt fem timer at få strøm på bilen, og på vejen kan man få 100 km på „tanken“ på ca. 10 minutter.

Benzinudgaven kommer både i udgaver med manuelt gear og automatgear, men i første omgang bliver det kun versioner med automatgear, der kommer til landet.

Priserne ventes at begynde ved 250.000 kroner for el-versionen, mens billigste benzinversion kommer til at koste 200.000 kroner. Man skal dog i begge tilfælde op på ca. 300.000 kroner, hvis man vil have en lækker og veludstyret bil.

Citroën C4 kabine
Der er tænkt i nye baner, da førerpladsen skulle udformes. Foran rattet er en lille skærm, der primært viser hastigheden, og i midten er der er 10-tommerskærm til visning af sekundære informationer under kørslen. Kørestillingen er behagelig.

Hvordan kører Citroën C4?

Vores første møde med den nye C4 kastede allerede efter få meter en oplevelse af sig, der peger i retning af en meget lækker og velafstemt undervogn. Her vil selv entusiastiske „citronister“ føle sig hjemme, og her vil man nyde, hver gang man møder et vejbump eller et hul i vejen.

Dels er affjedringen god til at opsuge ujævnhederne, dels er sæderne stoppet på en måde, så den lækre og bløde fornemmelse forstærkes. Og det gælder både for elbilversionen og for den mere traditionelle og ca. 260 kg lettere benzinudgave. Det er flot, og noget vi kun sjældent ser i elbiler.

Læs også: Motors test af Peugeot e-2008

Pladsen ved forsæderne er fin, og der er fine fralægningsmuligheder overalt. Ved bagsædet er pladsen kneben i højden på grund af det skrånende tag, men knæpladsen går an uden at imponere. Der er friskluftdyser, næsten fladt gulv og gode sæder. Derimod er udsynet knebent fra både for- og bagsæder på grund af de små sideruder i bagdørene og den todelte bagrude.

Køreoplevelsen på motorvej er yderst positiv, og både den indbyggede adaptive fartpilot og overbygningen i form af det system, der fastholder bilen i vejbanen, virker overordentlig godt. Det kan man faktisk blive helt afhængig af.

Citroën C4 bagagerum
Bagagerummet er pænt i formen og rummer op til 380 liter. Bunden er af fast materiale og kan placeres i to niveauer, og hattehylden glider fint op sammen med bagklappen.

Er Citroën C4 et godt køb?

Ser man på forholdet mellem pris, udstyr og teknik, så er Citroën C4 ikke en bil, der skiller sig ud fra mængden. Den har uden tvivl alt det, man efterspørger i en moderne bil, men bringer ikke egentlige nyheder for dagen – ud over selve designet.

Men den samlede pakke er alligevel på et flot niveau, og da der ikke er udprægede svagheder, der springer i øjnene, er spørgsmålet nok mest, om man er til fransk charme, eller om man hellere vil køre f.eks. Tesla, VW eller en asiatisk bil.

Dem, der er til det gode franske liv, vil næppe være tvivl. Her er spørgsmålet nok udelukkende, om man igen skal vælge en brændstofdrevet bil, eller om man nu er blevet klar til at springe på den elektriske bølge.

Vores oplevelse af de to teknikker peger i retning af, at den eldrevne udgave samlet set var bedst. Men det skal man naturligvis vælge efter mulighed for at lade bilen op, daglig kørselsbehov, temperament og behovet for at kunne køre med påhængsvogn, for det må elbilen ikke.

Vi kørte i praksis omkring 200 km på en opladning ved blandet kørsel i vintervejr – noget mindre end de 350 km, man var stillet i udsigt. Men man kan givetvis køre længere, hvis man husker at varme bilen op via den medfølgende telefon-app før hver køretur, mens den endnu står til opladning. Det kan lade sig gøre, fordi bilen har et indbygget elektrisk varmeapparat.

Den nye Citroën C4 kommer til salg i begyndelsen af 2021.

Overvejer du en elbil som Citroën C4? Læs FDMs tema om elbil i hverdagen

Læs tema

Citroën C4 set bagfra

Citroën C4

El
250.000 kr.
  • Støjsvag
  • Affjedring
  • Udstyr
  • Loftshøjde, bag
  • Udsyn bagud
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor, forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.666 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Officiel rækkevidde
    350 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:436 cm B:180 cm H:153 cm
Luk
Citroën C4 set bagfra

Citroën C4

17,5 km/l
Benzin
290.000 kr.
  • Affjedring
  • Udstyr
  • Automatgear
  • Loftshøjde, bag
  • Udsyn bagud
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.199 ccm – 3 cyl.
  • Effekt
    131 hk
  • Moment
    230 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.403 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:436 cm B:180 cm H:153 cm
Luk