Peugeot e-2008 set forfra
Biltest

Peugeot e-2008 – smart elbil til familien

Peugeot e-2008 er en spændende elbil, der er baseret på den traditionelle 2008. Det er der kommet en dejlig komfortabel familiebil ud af. Men rækkevidden i praksis er ikke overbevisende.
Peugeot e-2008 set bagfra

Motors vurdering

Peugeot e-2008

El
319.990 kr.
  • Komfort
  • Plads
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Trækkrog ikke mulig
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.662 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    405 liter
  • Akselafstand
    261 cm
  • Officiel rækkevidde
    318 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år (Maks. 160.000 km)
  • Mål
    L:430 cm B:177 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 190 km
Luk

Elbilerne bliver mere og mere normale at se på og helt almindelige at køre i. Det viser denne batteridrevne udgave af Peugeot 2008 med største tydelighed. Den er nemlig helt identisk med dens benzin- og diesel søskende, når man ser den udefra, og når man sidder bag rattet.

Peugeot har med e-2008 dermed vist, at elbiler kan være nemme at omgås, og at de let bør kunne fungere som hverdagens transportmiddel, helt som man er vant til.

Der er naturligvis et par vigtige forskelle i form af rækkevidden og ladetiden, som man skal tage højde for, og dem har vi derfor set nærmere på.

Peugeot e-2008 kabine
I den store e-2008 er førerpladsen udformet som i den almindelige 2008'er. Også her er rattet lille og lavt placeret, så man ser de digitale instrumenter hen over rattet.

Elbiler er billigere i Danmark

Grundlæggende er e-2008 bygget over helt samme platform som dens fossile familiemedlemmer, og det vil sige med en motor fortil, der trækker på forhjulene.

Brændstoftanken er erstattet af batterier, der er placeret under gulvet. Det betyder, at der er lige så god plads i kabinen i elbilerne som i de traditionelle udgaver.

Læs også: Motors test af Peugeot 2008

I de fleste andre lande end Danmark er elbiler relativt dyre i anskaffelse, da batteriet og elmotoren er meget dyrere at producere end en brændstofmotor med tilhørende gearkasse og brændstoftank. Men herhjemme er høje afgifter på benzin- og dieselbiler samt lave afgifter på elbiler med til at mindske den naturlige prisforskel, og det betyder, at merprisen for el-udgaven af Peugeot 2008 er nede på noget der ligner 10.000 kr.

Læs også: Motors test af Peugeot e-208

Så er det ikke så svært at lade sig lokke til at købe en bil med den nye teknologi. Ikke mindst fordi de løbende udgifter til energi, service og ejerafgift er en del lavere for elbiler end normalt. Den udgave, vi har set nærmere på, er en veludstyret udgave af e-2008 i form af en GT-Line til 320.000 kr.

Peugeot e-2008 konsol
Her er den store 10-tommer skærm tilkøbt i en pakke til 10.000 kroner. Den kan anbefales!

Er Peugeot e-2008 en god familiebil?

Vi tog den høje og rummelige e-2008 med på en god, lang testtur for at kortlægge for at finde frem til bilens stærke og svage sider. Og det tog ikke mange kilometer, før det stod klart, at komforten, er prioriteret højest i e-2008.

Affjedringen er nærmet blød og behagelig, men også med tilsvarende større bevægelser på langs og tværs af køreretningen, når man kører gennem skarpe sving, rundkørsler og chikaner.

Læs også: Stor oversigt over alle Motors tet af elbiler

Nu er det jo i sagens natur ikke en bil, der er tænkt som en sportsvogn, og det blev derfor ret hurtigt vores konklusion, at man i e-2008 får en bil, der giver en meget harmonisk køreoplevelse.

Den har lige præcis den eftertragtede kombination af en komfortabel undervogn, en støjsvag kørsel, gode sæder, en komfortabel kørestilling og en generelt god plads, som man forventer at møde i en god mini-SUV. Den vil hermed gøre sig godt som familiebil.

Peugeot e-2008 ratskærm
Instrumenthuset er digitalt og det er placeret, så man ser det hen over rattet. Man kan indstille visningen efter valg af flere forskellige udformninger.

Hvor lang er rækkevidden på Peugeot e-2008?

Peugeot e-2008 har en elmotor, der yder op til 136 hk. Men den er programmeret således, at den er begrænset til ca. 100 hk, når man starter bilen. For at kunne yde det maksimale, skal den derfor først sættes over i ’Sport’ på en knap mellem forsæderne.

Fra samme knap kan man også vælge at sætte den i ’Eco’, og så reduceres motorens effekt til ca. 80 hk. Rækkevidden af bilen afhænger af den valgte indstilling, og da vi målte rækkevidden med konstant 110 km/t., valgte vi at sætte den i ’Sport’, da alle øvrige data om bilen er angivet for netop den indstilling.

Fabrikken stiller op til 318 km i udsigt for rækkevidden i e-2008 ved blandet kørsel som beskrevet i den officielle WLTP-norm. Ved motorvejskørsel med konstant 110 km/t. målte vi en rækkevidde på bare 190 km. Det er ikke et imponerende tal. Til sammenligning kørte den nye VW ID.3 ved præcis samme målemetode 306 km på en opladning.

Peugeot e-2008 bagsæde
Der er god plads på bagsædet, men vi savner friskluftdyser. Til gengæld er der to usb-stik. Udsynet er fint, og i udgaven med glastag er kabinen meget lys og venlig.

Vi vurderer, at man ved blandet kørsel kan regne med, at man vil kunne køre 40 til 60 km længere på en opladning, så rækkevidden derved kommer op i nærheden af de 250 km. Men det afhænger helt og holdent af, hvor meget man kører på motorvej, og også hvilken indstilling, man kører i.

Man kan i øvrigt indstille gearvælgeren i B i stedet for den normale D, når man skal køre. I B bremser elmotoren lidt kraftigere op, når man slipper speederen. Det kan være en fordel ved kørsel i byerne, så man ikke så ofte er nødt til at flytte foden fra speederen til bremsen.

Modsat flere andre elbiler bremser den dog ikke op helt til stilstand, og man må derfor til sidst træde på bremsen ved f.eks. rødt lys. Når den bremser med elmotoren dannes der strøm, som sendes tilbage til batteriet.

Peugeot e-2008 ratskærm
Man kan få mange oplysninger op i instrumenthuset. Her ses rækkevidden angivet til 250 km ved helt opladet batteri. Rækkevidden afhænger dog af kørestilen.

Hvad er ladetiden på Peugeot e-2008?

Batteriet i e-2008 er udstyret med en fin indbygget lader, som man bruger i det daglige. Den trækker strøm fra tre faser og kan dermed håndtere hele effekten fra en 11 kW-ladeboks, som er den mest almindelige hjemmelader i øjeblikket.

Med brug af en sådan ladeboks kan man lade bilen op på fem timer, og det er fint, ikke mindst fordi det også virkede i praksis. På farten kan man ifølge fabrikken hurtiglade e-2008 med op til 100 kW. Dermed ville man i teorien, kunne lade bilen op på en halv time. Men helt så hurtigt går det ikke i praksis.

Vidste du at …

Peugeot e-2008 har elektrisk varmepumpe, der både kan køle og varme bilen op ved at bruge strøm fra batteriet. Det betyder, at den kan forvarmes eller nedkøles før en køretur til gavn for både komforten og sikkerheden. Det hele kan styres fra en app på din smartphone.

Da vi testede det på en af de nye lynladere fra Ionity, lagde den ganske vist ud med at lade med op til 95 kW. Men ret hurtigt faldt ladehastigheden først til 75 kW, og efter 15 minutter var den helt nede på ca. 50 kW, hvor den stabiliserede sig.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona electric

Det betød, at vi efter en halv time kun havde fået ca. 30 kWh på batteriet, og at der altså stadig manglede en 15-20 kWh, før det var ladet helt op.

Ved blandet kørsel kører Peugeot e-2008 lige over fem km pr. kWh, hvilket er ret normalt for de fleste elbiler. Det betyder, at der, efter at vi havde ladet i en halv times tid, var kommet ca. 150 km på ’tanken’.

Peugeot e-2008 ladestik
Peugeot e-2008 kan lynlades med op til 100 kW (DC), men ladehastigheden falder hurtigt til det halve. Det betyder, at man efter en halv time kun har fået omkring 30 kWh på batteriet – nok til ca. 150 km blandet kørsel.

Hvordan er udstyrsniveauet i Peugeot e-2008?

Konklusionen på vores test af Peugeot e-2008 er, at den snildt kan bruges i hverdagen. Den har naturligvis sine begrænsninger i forhold til rækkevidde og ladetid, men den vinder til gengæld på mange andre områder. F.eks. er den samlede køreoplevelse rigtig fin, og bedre end det, vi ellers oplever i de fossile udgaver af Peugeot 2008.

Peugeot e-2008 GT-Line er i øvrigt tæt på at være komplet med blandt andet en adaptiv fartpilot og en ganske avanceret nødbremse som standard. Alligevel er GT-udgaven til 20.000 kr. ekstra værd at overveje.

Så får man nemlig også en lidt større 10-tommerskærm, som erstatning for den 7-tommerskærm, der ellers er standard. Derudover får man også nøglefri betjening og advarsel for biler i den blinde vinkel. Netop fordi afgiften på elbiler er så gunstig, giver det efter vores opfattelse rigtig god mening at købe den bedst udstyrede version.

Peugeot e-2008 bagagerum
Bagagerummet rummer 405 liter. Gulvet kan løftes op, og nedenunder er der plads til f.eks. ladekabler. Hattehylden vipper op sammen med bagklappen.

Peugeot e-2008 er billigere at eje end 2008

For Peugeot e-2008 gælder det, at man i forbindelse med købet kan vælge at tegne et abonnement på en ladeløsning fra Clever. Det koster 749 kroner pr. måned og inkluderer opsætning af en ladeboks ved egen bopæl.

Abonnementet giver også adgang til Clevers offentlige ladestandere, idet der medfølger en ladebrik, der aktiverer laderne. Prisen pr. måned er den samme uanset, hvor meget man kører.

Kører man over 10-15.000 km om året, er det uden tvivl en attraktiv aftale. Men kører man væsentlig færre kilometer om året, kan man med fordel vælge andre løsninger, hvor man ikke binder sig til et fast månedligt beløb.

Har man ikke mulighed for at have sin egen lader derhjemme, kan man nøjes med at tegne et abonnement, der kun giver adgang til Clevers offentlige ladere. Det koster 625 kroner pr. måned.

Vi har beregnet, at med alle udgifter inkluderet i en løsning, hvor man kører 20.000 km om året og siger ja tak til den store ladeløsning fra Clever, så lander den samlede km-pris på 3,30 kr. for den testede udgave af e-2008.

Sammenligner man denne udgift med de tilsvarende benzinbiler, er elbilen en smule billigere at eje. Så set i det lys er valget enkelt: Skal du have en Peugeot 2008, er e-2008 værd at gå efter, og vælg i så fald gerne den dyreste udgave.

Overvejer du elbil? Læs FDMs store tema om elbiler

Læs tema