Motor mener
Der er ikke mange bilproducenter, der i p.t. kan finde på at konstruere en så sjov og samtidig politisk ukorrekt bil. Toyota GR Yaris bliver dog næppe mere end en parentes i historien.
ROSKILDE FDM Sjællandsringen lagde asfalt til en vigtig del af danmarkspremieren på den nye Toyota GR Yaris. Et godt valg, for denne nye bilmodel er i den grad skabt til at vise sine evner på en god, lukket bane.
Med 261 hk, et avanceret firehjulstræk og en køreevne, der afspejler mærkets sportslige ambitioner, viste GR Yaris sig her fra sin bedste side. Uha, det var sjovt!
Der er tale om en helt nyudviklet bilmodel, der nok tager udgangspunkt i den nye Yaris, men som alligevel er ændret så mange steder, at det udvendigt kun er for- og baglygter, sidespejle og antenne, der er genanvendt. Alt andet er ændret i både form, materialer og funktion.
Toyota GR Yaris lavet som rallybil
Målet med GR Yaris er at skabe en bil, der både kan sælges i et stort antal til almindelige kunder, og som også kan bruges som udgangspunkt for Toyotas deltagelse i internationale rallykonkurrencer.
GR er en forkortelse for Gazoo Racing, som er Toyotas motorsportsafdeling. GR blev dannet i 2015 og har bl.a. stået bag Toyotas succeser i Le Mans og flere rally-serier. Med denne nye GR Yaris er vejen således banet for fremtidig deltagelse i bl.a. VM-serien i rally.
Læs også: Motors test af den almindelige Toyota Yaris
Af samme grund er landevejsudgaven også udstyret med døre og klapper i aluminium, et tag i støbt kulfiber samt avancerede hjulophæng for og bag. Reglerne er nemlig meget restriktive for, hvilke dele man efterfølgende må ændre, når en egentlig rallybil skal bygges op med udgangspunkt i en gadebil.
Hvor hurtig er Toyota GR Yaris?
En anden vigtig del ved en hurtig bil er naturligvis selve motoren. Her er der tale om en nyudviklet 1.6-liters benzinmotor med en stor turbolader, der fra starten er designet til at kunne opfylde kravene til VM-serien i rally, World Rally Championship.
Det er verdens mest kraftfulde trecylindrede motor, og den yder 261 hestekræfter, hvilket resulterer i en accelerationstid til 100 km/t. på bare 5,5 sekunder, og et forhold mellem vægt og effekt på bare 4,9 kg pr. hk.
Motoren er rykket så langt bagud som muligt, så vægtfordelingen mellem for- og baghjul er kommet meget tæt på de optimale 50:50.
Når man kører i bilen, er motorlyden en stor del af oplevelsen. I GR Yaris er der dog tale om en delvis kunstig frembragt lyd, idet en mikrofon er placeret, så den opfanger den naturlige lyd fra motoren, der derefter registreres og behandles af en computer, og den gengives i en mere hørbar udgave via bilens højttalere. Det er lidt snyd, men resultatet er godt nok imponerende!
Hvordan kører Toyota GR Yaris?
De mange kræfter sendes ud til alle fire hjul via et aktivt firehjulstræk, der kan indstilles i tre trin. Det sker fra en drejeknap mellem forsæderne, hvor man kan ændre kraftfordelingen mellem for- og baghjul fra 60:40 (Normal) til 30:70 (Sport) og til 50:50 (Track).
Derved kan bilens egenskaber næsten ændres fra primært forhjulstræk til primært baghjulstræk. Som ekstraudstyr kan man tilkøbe en Circuit-pakke, der bl.a. indeholder et Torsen-differentiale med begrænset spær, hvilket forbedrer vejgrebet i sving, idet kræfterne så yderligere kan fordeles mellem højre og venstre side på både for- og bagakslen.
Vi prøvede begge versioner på banen, og selvom de begge klarede sig godt, var det imponerende at mærke, hvordan netop Circuit-versionen kunne håndtere sving og manøvrer på en overraskende habil måde. Det viser, at Toyota mener det alvorligt med denne bil!
Kan Toyota GR Yaris bruges i hverdagen?
En anden positiv oplevelse fik vi på lande- og motorvejene på Sjælland. Her kunne vi registrere, at GR Yaris trods alt ikke er mere racervogn, end at den også kan tåle at blive kørt som en almindelig bil i almindelig trafik.
Komfortniveauet er overraskende højt, og der findes næppe andre biler af denne type, der leveres med både adaptiv fartpilot, headup-display, varme i sæder og rat samt en stor skærm med masser af god musik og lignende.
På den måde kan bilen ses som en hybrid mellem en banebil og en hverdagsbil. Et sted afviger GR-udgaven dog fra de almindelige udgaver af Yaris: Den er skabt helt uden tanke på CO2-udslip og lave forbrugstal.
Hvad koster Toyota GR Yaris?
Toyota GR Yaris kommer til Danmark lige efter nytår, men i skrivende stund er priserne ikke forhandlet helt på plads med fabrikken, ligesom det endnu er uklart, hvordan bilafgifterne kommer til at se ud i 2021.
Et godt bud lyder på en halv million kroner for billigste udgave, og måske små 100.000 kr. ekstra for Circuit-versionen. Men det vil inden længe vise sig.
Senere dukker mindre heftige racer-udgaver af den femdørs Yaris op i modeller, der skal sælges under navnet GR Sport.