Toyota Yaris - moderne, sikker og velkørende minibil
Motors vurdering
Toyota Yaris
- Udstyr
- Forbrug
- Komfort
- Udsyn
- Bagsædeplads
- Gearstang går ikke selv i P
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning87 g/km
-
Effekt116 hk
-
Moment120 Nm
-
Topfart175 km/t.
-
Acc. (0-100)9,7 sek.
-
Køreklar vægt1.140 kg
-
Maks. påhængsvægt450 kg
-
Bagagerum286 liter
-
Akselafstand256 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:394 cm B:175 cm H:147 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,55 kr./km
Den helt nye Toyota Yaris imponerer i stor stil. Det er særligt komforten, de gode sæder og en meget fin affjedring, der er med til at skabe det gode indtryk af bilen.
Men det er også hybridteknikken, der – som noget nyt hos Yaris – trækker klart op, idet den nu er blevet behagelig og velfungerende. Ved moderat kørsel er kørekomforten i top, og under acceleration er lyden blevet som i en almindelig bil. Man kan simpelthen mærke, at elmotorens flere kræfter betyder, at benzinmotoren ikke behøver at arbejde særlig hårdt.
Elmotoren er nu på 80 hestekræfter, mens benzinmotoren alene yder op til 91 hk. I alt giver det 116 hestekræfter, idet de to motorer ikke leverer det maksimale på samme tid.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler
Den øgede brug af elmotoren ses på benzinforbruget, der er mindsket betydeligt. Fabrikken stiller hele 26,3 km/l i udsigt, og selvom det kræver en let fod at opnå, så er det ikke svært at køre mere end 20 km/l.
Oven i hatten er hybridbilen udstyret med automatgear, hvilket hos konkurrenterne ofte koste 15-20.000 kr. ekstra. I Yaris fungerer det glimrende, og e-CVT-gearkassen arbejder fint sammen med den adaptive fartpilot, der virker helt ned til stilstand. Det er med til at øge komforten til hverdag.
Video: Kig nærmere på den nye Toyota Yaris
Højt sikkerhedsniveau
På FDM Jyllandsringen kørte Yaris fornuftigt og sikkert, en racerbil bliver den dog aldrig. Men bilen har godt styr på vejgrebet takket være et velfungerende ESC-system.
Også nødbremsen er imponerende, og den bedste vi endnu har prøvet i denne klasse. Det viser, at sådanne systemer nu er ved at nå et niveau, hvor de giver rigtig god mening i mange flere situationer.
Se, hvorfor Toyota Yaris er den sikreste minibil lige nu
Du kan læse flere end 600 biltest på motor.dk
Vi testede nødbremsen flere gange, og hver gang formåede den at bremse helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 65 km/t. Forinden advares føreren tydeligt med både lyd og lys. Det er flot og tryghedsskabende, selvom man aldrig må forlade sig på, at den kan redde en fra en ulykke.
Euro NCAP har også sikkerhedstestet Yaris og har uddelt fine karakterer for nødbremsens funktion. Den bremser for både cyklister og fodgængere, og både dag og nat.
En anden flot detalje ved bilen er, at alle udgaver af Yaris er udstyret med både adaptiv fartpilot og en god mængde sikkerhedsudstyr, der bl.a. omfatter en ekstra airbag, der puster sig op og lægger sig mellem de to personer ved forsæderne, så de ikke kastes ind i hinanden ved en sidekollision.
Også den del viste sig at fungere flot i den officielle sikkerhedstest og var med til at udløse de maksimale fem stjerner, der i denne 2020-årgang er så meget mere værd, at de ikke kan sammenlignes med fem stjerner af tidligere års test.
Typisk japansk indretning
Førerpladsen er noget mere rodet at se på end f.eks. en VW Polo, og det er naturligvis en smagssag, om man mest er til det asiatiske eller tyske design. Men funktionen Yaris er i alle tilfælde fin med mange smarte detaljer.
Dog kunne vi godt have tænkt os en mere central visning af hastigheden i instrumenthuset, der indeholder mange informationer.
Man kan tilkøbe udstyrspakker, der bl.a. indeholder et stort headup-display. Det var der i den testbil, vi kørte i, og det var flot og meget brugbart i hverdagen. I virkeligheden er det endda markant bedre, end det vi ellers har set i meget dyrere biler, og det kompenserer tillige for den lidt svage visning af hastigheden i instrumenthuset.
Toyota Yaris er vokset en del
Yaris er bygget på en helt ny platform, og det har kastet en del bedre pladsforhold af sig. I forhold til den gamle Yaris er den nye vokset med fem cm i bredden, ligesom akselafstanden er blevet fem cm større. Sjovt nok er højden mindsket med fire cm, ligesom længden er blevet en halv cm kortere.
Fortil er pladsen glimrende, og der er gode fralægningsmuligheder og en generel fin komfort.
Ved bagsædet føles bagsædepladsen dog mest som i en gennemsnitlig minibil, men der er uden tvivl blevet mere af den end i forgængeren.
Bagagerummet er ikke stort, og bunden er ikke justerbar i højden. Et lappekit optager en del af pladsen under gulvet.
Hvilken Toyota Yaris skal man vælge?
Billigste hybridudgave af Yaris koster 166.000 kr. og er i udstyrsniveauet H1. Den kan man i princippet roligt vælge, for den har alt i sikkerhedsudstyr og et meget flot grundudstyr.
Der findes også en H2, der koster 20.000 kr. mere. Her får man ikke meget for pengene, og den version er ikke et oplagt valg. Så skal man hellere springe op til H3-udgaven, som koster fra 195.000 kr.
Den er man også nødt til at vælge, hvis man vil have del i nogle af de smarte udstyrspakker, der nemlig ikke fås til H1 og H2. En Vision-pakke og en Smart-pakke til hver 12.500 kr. bringer den samlede H3-pris op på 220.000 kr., men så har man også en veludstyret bil med både headup-display, LED-lygter, den store 8-tommer skærm og meget andet lækkert udstyr.
Så egentlig vil vi anbefale, at man gør dette. Vil man gerne slippe billigere, skal man blot holde sig til en H1. Skal det omvendt være helt vildt, så kan man her i begyndelsen af Yaris-lanceringen få en Premier-Edition til 240.000 kr.
I alle tilfælde er der tale om en bil, der samlet set viser sig som et af de bedste køb i miniklassen netop nu. Men for nogle vil den begrænsede påhængsvægt på 450 kg eller den knebne bagsædeplads trække så meget ned, at andre biler i klassen virker som et mere oplagt køb. Og det skal der også være plads til.