VW ID.4 – gør op med myterne om elbiler

Den nye VW ID.4 er en fuld-elektrisk familiebil, der skal overbevise skeptikerne. Den byder på masser af plads, mange fine løsninger og lækkert udstyr. Den har god rækkevidde, lader hurtigt, og så må den endda trække en pænt stor påhængsvogn.

VW ID.4 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Der er ikke meget negativt at sige om den nye VW ID.4. Bilen er utrolig vellykket i sin grundkonstruktion, og teknikken ser overbevisende ud. Det ligner en succes!

KØBENHAVN VW er i gang med den største omstilling i virksomhedens historie, hvor elbiler i løbet af de kommende år skal overtage rollen som bilfabrikkens vigtigste forretningsområde.

Nu er endnu en VW-elbil derfor kommet til landet i form af ID.4, der er en SUV med familie-egenskaber og masser af smarte finesser. Den er konstrueret til at kunne aflive de fordomme, som mange af de første generationers elbiler har skabt, og som stadig har efterladt en del skepsis over for elbiler hos mange forbrugere.

VW ID.4 kan således køre langt på en opladning, genoplades hurtigt, rumme fem personer, køre med påhængsvogn, varme bilen effektivt op og desuden køre yderst behageligt. Priserne begynder ved 320.000 kr., og vil man have en med alt i udstyr, så koster den 445.000 kr.

Video: Kig nærmere på VW ID.4

Hvor lang rækkevidde har VW ID.4?

ID.4 er grundlæggende bygget over samme platform som den ID.3, der var første elbil i den nye el-verden fra VW. Men modsat ID.3 er der i ID.4 kun to batterier at vælge mellem, og de er enten på nominelt 52 eller 77 kWh.

Det lille batteri giver en rækkevidde på 343 km, mens udgaverne med det store batteri kan køre op til 518 km på en opladning. Sammen med batteri-størrelserne varierer elmotorerne også fra 148 hk til 204 hk.

Læs også: Komplet oversigt over Motors tests af elbiler

Også lademulighederne følger batteriernes størrelse, så dem med det lille batteri kan oplades med op til 100 kW på farten, mens dem med det store batteri kan oplades med op til 125 kW. Hjemme er ladehastighederne henholdsvis 7,2 og 11 kW.

Det er i alle tilfælde udmærkede præstationer, der betyder, at man hjemme kan lade bilen op på en nats tid, og at man på farten kan få op til 10 km på batteriet pr. minut, man lader. Et kvarter giver dermed op til 150 km, og det er flot!

VW ID.4 har en rummelig kabine
Førerpladsen er enkel i sin udformning, og de fleste funktioner styres fra den store skærm i midten. Foran rattet er et mindre display, der viser hastighed m.m.

Hvordan kører VW ID.4?

De store batterier kaster i sagens natur en høj vægt af sig, og udgaven med det store batteri har således en køreklar vægt på over to tons. Det er endda i den lave ende sammenlignet med mange andre elbiler, men det er stadig væsentlig mere end vægten af en benzinbil.

Den øgede vægt er normalt en udfordring for undervognen, der skal optage mere energi, når man kører hen over ujævne overflader. Men det har ID.4 fået styr på, og den virker usædvanlig komfortabel i sin opsætning.

Vi har prøvet udgaver med den justerbare undervogn, som findes i topudgaverne, og udgaver med den mere simple undervogn, som er at finde i de billigste versioner. Og det er tydeligt, at den justerbare undervogn gør meget godt for bilen, idet man kan gøre den endnu mere komfortabel end grundudgaven, og naturligvis endnu mere hård, hvis man hellere vil dette.

Grundudgaven virker dog som et godt kompromis mellem de to indstillinger, og her er det i sidste ende nok hjulstørrelsen, der mærkes mest til. Bilen leveres med 18-tommer hjul i grundudgaverne, mens topudgaverne kører på 19-, 20- eller 21-tommer hjul. Tommelfingerreglen er: Jo større hjul, des mindre komfort.

VW ID.4 digitale instrumenter
Det lille display foran rattet er monteret på ratstammen og vipper dermed med op og ned, når rattet justeres. Nederst på displayet vises altid rækkevidden i kilometer.

Kan VW ID.4 køre selv?

Med baghjulstræk og et sæt forhjul, der virkelig kan dreje til siderne, oplever man en sjælden lille venderadius, og det gør det pærelet at køre rundt i byen med den ellers ret store elbil. Styretøjet er let at betjene, og med en speeder og en bremse, der er flot afstemt, føles bilen fra første tur som noget, man altid har kørt rundt i.

Motorbremsen kan indstilles i to niveauer, og i det kraftige B-niveau er bilen let at køre i byen, idet man kan reducere hastigheden blot ved at løfte speederfoden. På motorvej sætter man den i ’D’, og så triller bilen afsted, når man slipper speederen.

Fartpiloten er adaptiv i alle udgaver, og i topudgaverne er den kombineret med Travel Assist, der fastholder bilen i vognbanen. Det fungerede rigtig fint under vores test af bilen, og særligt rattet med puls-sensor gør det rart at køre med den funktion.

Støjniveauet er lavt, og der var ikke megen vindstøj til at genere den ret lydløse kørsel.

Stor skærm i VW ID.4
Topudgaverne har denne 12-tommerskærm, mens den kun er på 10-tommer i grundudgaverne. I alle versioner er der trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Er der god plads i VW ID.4?

Fortil er der en god siddeposition, og man har et godt udsyn hele vejen rundt. Den ret høje sædehøjde giver samtidig et godt overblik over trafikken. Der er gode fralægningspladser mellem forsæderne, og der er trådløs opladning af mobilen, der også kan styres trådløst fra skærmen via enten Apple CarPlay eller Android Auto.

Ved bagsæderne er der helt vild god plads, og man sidder dejligt. Der er tre gode pladser, idet gulvet er næsten plant. Der er desuden friskluftdyser til bagsædet.

Bagagerummet virker også stort, og man kan udstyre bilen med et anhængertræk, der kommer ud ved tryk på en knap. Bilen må som udgangspunkt trække en trailer på op til 1.000 kg.

Alle udgaver af ID.4 er udstyret med elektrisk varmepumpe, og det betyder, at man kan forvarme bilen fra en app før køreturen, og man kan let skabe god varme overalt i bilen uden at bruge særlig meget strøm undervejs.

VW ID.4 har et rummeligt bagagerum
Bagagerummet rummer 543 liter og virker pænt stort. Bagsædet kan foldes forover i to dele, og hattehylden vipper med op sammen med bagklappen, der i denne udgave er elektrisk betjent.

Hvad koster VW ID.4?

Man får utrolig meget bil for pengene i ID.4-familien. Det skyldes først og fremmest, at elbiler i denne klasse ikke pålægges nogen form for registreringsafgift. I runde tal ligger prisen 65.000 kr. over en ID.3, men så får man også et større batteri og mere udstyr.

I begge tilfælde gælder det derfor, at hvis man er klar til den elektriske tidsalder, så er det netop nu, man kan gøre en god handel ved at købe en elbil. I ID.4 får man fem års service- og reparationsaftale med i købet, og den dækker alle planlagte serviceeftersyn og uforudsete reparationer i op til 100.000 km.

Derudover kan man lave en aftale med Clever om en ladeboks, som man låner, og som bliver installeret derhjemme eller i sommerhuset for 2.500 kr., hvis man tegner et lade-abonnement til 750 kr. pr. måned. På den måde er der skabt tryghed og et økonomisk overblik for dem, der er bekymret for elbilernes anderledes teknik og funktion.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema

VW ID.4 set bagfra

VW ID.4

El
374.995 kr.
  • Plads
  • Køreegenskaber
  • Rækkevidde
  • Mulighed for ekstraudstyr
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk – Batteri: 82/77 kWh (Brutto/Netto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.072 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    543 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    518 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:458 cm B:185 cm H:164 cm
Luk