Test af elbiler - komplet oversigt

Her finder du alle FDMs test af elbiler i 2018. For at give dig et hurtigt overblik, har vi også taget test fra 2016, 2017 og 2019 med. Vi har også angivet priserne på de enkelte elbiler og deres rækkevidde fra vores test. Så kan du let finde den bedste elbil.

FDM har testet elbiler på det danske marked
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Viden

Der findes elbiler til familien, til den køreglade, til de små smutture og den daglige pendleropgave. FDM har testet alle de elbiler, der er på markedet, så du kan finde den bedste elbil for dig og din familie. 

Læs også: FDMs store tema om elbiler og hybridbiler

Som du kan se, er der allerede mange bilmodeller på markedet. Men flere er på vej, og du kan regne med, at de nye elbiler kan køre længere på en opladning, ligesom de bliver hurtigere at lade op. Du kan se, hvilke elbiler der er på vej her

Test af elbiler 2019

Her er de elbiler, vi har testet i 2019 - der kommer flere på, efterhånden som vi får testet de nye elbiler.

Smart EQ fortwo Cabrio - den sjoveste elbil

Smart EQ fortwo

Man bliver glad af at kigge på Smart EQ fortwo Cabrio og glad af at køre i den. Men glæden varer ikke længe, for den lille elbils rækkevidde er kun til korte ture i nærområdet. For dem, der ikke har brug for at køre længere end 100 km ad gangen, er den et herligt bekendskab.

Pris: 237.098 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 85 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Smart EQ fortwo Cabrio her

 

Tesla Model X Long Range 6 personer - den helt store raket

Tesla Model X forfra

Tesla Model X er på en gang for fed og for meget. Den får folk til at måbe, når den spreder sin kæmpe bagdøre ud og op. Men med en længde på over fem meter er den også stor at køre rundt i. Med plads til op til syv personer, sit rumskibsdesign og lynhurtige acceleration er Model X en helt unik elbil.

Pris: 892.664 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 403 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Tesla Model X Long Range her

 

Audi e-tron 55 Quattro - tung på godt og ondt

Audi e-tron set forfra

Audi e-tron er en imponerende elbil fra Audi. Den har en gennemført lækker kabine og giver en magtfuld følelse bag rattet. Men vægten på 2,5 tons koster på både køreegenskaber og rækkevidde. Til gengæld lader den hurtigt.

Pris: 799.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 342 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Audi e-tron 55 Quattro her

 

Tesla Model S Long Range - kongen af rækkevidde

Tesla Model S forfra

Selvom Tesla Model S har nogle år på bagen, fremstår den stadig som en smuk, topmoderne og ualmindelig velkørende elbil. Her er der ingen rækkeviddeangst, og der er masser af plads og komfort på et højt plan. Den lader endda ekstra 200 km på kun en halv time.

Pris: 772.474 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 486 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Tesla Model S Long Range her

 

Jaguar I-Pace EV400 AWD S - rå og elegant

Jaguar I-Pace forfra

Der er masser af køreglæde i Jaguar I-Pace. Men med nye konkurrenter fra Mercedes og Audi er den ikke alene mod Tesla mere. Især ladetiden på den tunge bil trækker ned.

Pris: 713.880 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 334 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Jaguar I-Pace EV400 AWD S her

 

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic - bedste elbil lige nu

Mercedes EQC bagfra

Den store og tunge Mercedes-Benz EQC kører direkte ind på førstepladsen i feltet af luksus-elbiler. Det tyske mærkes mange års erfaringer med at fremstille biler af høj kvalitet og med businessclass-komfort fornemmes i en elbil, der også fungerer fint i hverdagen med hurtig ladning og fin rækkevidde.

Pris: 679.998 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 375 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Mercedes-Benz EQC 400 4Matic her

 

Tesla Model 3 Long Range AWD - sedan med fart på

Tesla 3 forfra

Danske bilkøbere er normalt ikke meget for sedaner. Men Tesla Model 3 er ikke nogen helt normal sedan, og den topper derfor årets salgslister blandt elbilerne. Den kører stille, hurtigt og langt på en opladning.

Pris: 460.484 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 457 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Tesla Model 3 Long Range AWD her

 

Nissan Leaf E+ Tekna - populær elbil forbedret

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf har fået et større batteri, og det har givet den populære elbil en rækkevidde, der vil tilfredsstille de fleste i hverdagen. Ladetiden er desværre fortsat lang, og Leaf har problemer med at lynlade flere gange i træk på langturen. Sikkerheden er i top.

Pris: 361.400 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 317 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Nissan Leaf E+ Tekna her

 

VW e-Golf 5-dørs - det sidste stik

VW e-Golf set forfra

VW e-Golf bliver snart erstattet af en helt ny generation elbiler fra Volkswagen. Det er en ældre konstruktion, men man kan faktisk blive helt glad for at føle sig hjemme i den velkendte kabine. Men rækkevidden og ladetiden er slet ikke fulgt med udviklingen.

Pris: 320.395 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 192 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af VW e-Golf her

 

BMW i3 Charged Professional 120 Ah - sjov letvægter

BMW i3 fra siden

BMW i3 er absolut ikke ny. Men dens fokus på lav vægt, nye materialer og anderledes design gør, at den stadig ser moderne ud. Rækkevidden er dog et problem, og bagdørene skal man ikke have brug for for ofte.

Pris: 379.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 231 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af BMW i3 her

 

Kia e-Soul Advance - firkantet elbil

Kia e-soul bagfra

Pris: 339.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 364 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Kia e-Soul Advance her

 

Hyundai Kona Electric Premium - imponerende rækkevidde

Hyundai Kona forfra

Pris: 349.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 407 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Hyundai Kona Electric Premium her

 

Kia e-Niro - praktisk elbil til hverdagen

Kia e-NIro bagfra

Kia e-Niro har smart SUV-look, men den er faktisk nok den elbil, der lige nu minder mest om en stationcar. Der er god plads bagi og fine adgangsforhold til bagagerummet. Samtidig er der masser af udstyr, så hele familien kommer glade frem.

Pris: 349.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 388 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Kia e-Niro Advance her

 

Hyundai Ioniq - bedre udgave på vej

Hyundai Ioniq set forfra

Hyundai Ioniq er en prisvenlig adgang til markedet for elbiler. Den er utrolig letkørt og byder på masser af udstyr. Men vent med at bestille den til sidst på året, når Hyundai tilbyder et større batteri.

Pris: 279.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 181 km
Testet i Motor 6/2019 - læs testen af Hyundai Ioniq Electric Premium her

 

Audi e-tron - unik Audi

Audi e-tron set forfra

Audi første elbil overrasker ved ikke at gøre det store ud af at være en elbil. Den ligner en almindelig Audi, og det behøver den bestemt ikke at være ked af. Enhver, der kører Audi til daglig, vil føle sig hjemme i den gedigne kabine. Med en vægt på over 2,5 tons er e-tron ret tung, og det ses på rækkevidden. Til gengæld ligger den godt på vejen og må trække 1.800 kg. Den kan lades lynhurtigt, og det er ved at være det vigtigste parameter på de nye elbiler.

Pris: 799.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 290 km
Testet i Motor 5/2019 – læs testen af Audi e-tron her

 

Tesla Model 3 - elbilen alle taler om

Tesla Model 3

Efter lang ventetid strøg Tesla mindste model, Model 3, direkte ind på toppen af de danske salgslister for elbiler. Den er virkelig usædvanlig - på godt og ondt. Sedan-modeller er der normalt ikke rift om herhjemme, men her kører Model 3 altså sine egne veje. Bilnøglen er erstattet af en plastkort – og mobiltelefonen. Ellers er kabinen støvsuget for knapper, så al betjening af bilens - mange - features går gennem den store skærm. Man skal vænne sig til det – men så får man altså også en køreoplevelse, der vil noget.

Pris: 464.674 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 404 km
Testet i Motor 5/2019 – læs testen af Tesla Model 3 her

 

Jaguar I-Pace - eksklusiv sports-SUV

Jaguar I-Pace er en sportslig SUV

Masser af klasse og sjove køreoplevelser kendetegner den første elbil fra Jaguar. Ikke overraskende kan Jaguar det der med at bygge en kabine, der oser af overdådig luksus. Til gengæld er vi ikke så imponerede over rækkevidden og en temmelig lang ladetid. I-Pace hører til i den dyrere ende af elbiler, men byder også på sjove og komfortable køreoplevelser.

Pris: Fra 700.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 320 km
Testet i Motor 1/2019 - læs testen af Jaguar I-Pace her

 

Test af elbiler 2018

Her er de elbiler, vi har testet i 2018. Årets positive overraskelse var Hyundai Kona, der for første gang gav os en elbil med en rækkevidde, der kan dække de flestes behov, uden at den koster en formue.

Hyundai Kona Electric - den bare kører og kører

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona er den første elbil, der til en overkommelig pris kan køre så langt på en opladning, at den for de fleste vil kunne erstatte en benzin- eller dieselbil. Der er rimelig plads til en familie på fire - dog er benpladsen på bagsædet ikke imponerende. Der er masser af udstyre, og Kona kører komfortabelt. Den tager noget tid at lade, så en hjemmelader er nødvendig. 

Pris: Fra 300.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 474 km
Testet i Motor nr. 8/2018 - læs testen af Hyundai Kona Electric her

Renault Zoe - alderen trænger sig på

Renault Zoe

Zoe har nogle år på bagen, og selvom den både løbende er blevet opdateret med større batteri og kraftigere motor, mærkes det. F.eks. fås den ikke automatisk nødbremse, der ellers er sikkerhedsudstyr, der bør findes på en moderne bil. Rækkevidden er fin nok, men den koster cirka det samme at eje som en Hyundai Kona, og den er altså bedre på alle punkter.

Pris: 273.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 247 km
Testet i Motor 8/2018 - læs testen af Renault Zoe her

BMW i3 - anderledes bil med miljøet i fokus

BMW i3

Allerede når man ser BMW i3 udefra, ved man, at den er helt sin egen. I kabinen mødes man af særlige miljøvenlige materialer. i3 kører ellers friskt, og man sidder behageligt højt med godt udsyn og let ind- og udstigning. En underlig dørløsning, hvor fordørene skal åbnes, for at man kan åbne bagdørene, gør i3 knap så oplagt som familiebil.

Pris: 337.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 175-200 km
Testet i Motor 6/2018 - læs testen af BMW i3S her

Nissan Leaf - Danmarks mest solgte elbil

Nissan Leaf 2018

Det er ikke uden grund, at Nissan Leaf i 2018 var den mest solgte elbil på markedet. Den har været her længe og er bare blevet bedre og bedre. Den er dog ikke helt ovre to af elbilernes børnesygdomme: kort rækkevidde og et futuristisk design. Børn bagi har dårligt udsyn, og der er ikke meget plads på hverken bagsæder eller i bagegerummet. Flot sikkerhed. 

Pris: 303.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 195 km
Testet i Motor 4/2018 - læs testen af Nissan Leaf her

 

Test af elbiler 2017

Her er de elbiler, vi har testet i 2017. Det var året, hvor der virkelig begyndte at komme nye varer på hylderne med elbiler.

Kia Soul EV - sjov, lille elbil

Kia Soul forfra

Kia Soul ser så speciel ud, at man enten falder pladask for dens skæve charme eller løber skrigende bort. Prisen er til gengæld attraktiv for de fleste. Men sit lille bagagerum bliver den aldrig en familieflytter, men som bybil til en single eller et par med et overskueligt kørebehov er den en godt bud på en miljøvenlig bybil.

Pris: Fra 224.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 170 km
Testet i Motor 10/2017 - læs testen af Kia Soul EV her

Hyundai Ioniq - meget bil for pengene

Hyundai Ioniq

Her er endelig en elbil med fin benplads på bagsædet - det vil børnene sætte pris på. Som fører kan du glæde dig over masser af udstyr i Hyundai Ioniq - og en rimelig lav pris. Sikkerheden er rigtig flot. Hvis du er vild med Ioniq, men har svært ved at klare dig med rækkevidden, fås den også som plugin-hybrid og hybridbil.

Pris: 283.875 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 200 km
Testet i Motor nr. 10/2017 - læs testen af Hyundai Ioniq her

VW e-Golf - bare en god bil

VW e-Golf

VW Golf ligger i toppen af salgslisterne i mange lande, og de basale kvaliteter fra den almindelige Golf mister den ikke, bare fordi den kører på strøm. Tværtimod får du fornøjelsen af eldrift og dertil en bil, der virker gennemarbejdet i finishen og har pænt med plads. Rækkevidden er god, så e-Golf kan klare de fleste behov hos både den lille familie og børnefamilien. Prisen er måske lidt høj.

Pris: 309.874 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 230 km
Testet i Motor nr. 10/2017 - læs testen af VW e-Golf her

Tesla Model X - imponerende vingefang 

Tesla Model X

De færreste af os har råd til en Tesla Model X. Vi kan så stå og måbe, mens de imponerende "falkevinge-døre" hæver sig og åbner ind til en kabine, der ligner noget fra et rumskib. Op til syv mennesker kan være med, når den store, tunge SUV accelerer lydløst til 100 km/t. på 4,4 sekunder. Det kilder i maven, og det kan måske kompensere for, at det ikke er alle de fikse gadgets, der er helt praktiske i hverdagen.

Pris: 1.387.360 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 300 km
Testet i Motor nr. 4/2017 - læs testen af Tesla Model X her

 

Test af elbiler 2016

Det var Tesla Model S, der sad suverænt på markedet for elbiler i 2016. Priserne var dengang meget konkurrencedygtige i forhold andre luksusbiler, så der blev solgt mange.

Tesla Model S - velkørende luksusbil

Tesla Model S

Tesla Model S var en sensation med sine smukke linjer, store skærm og heftige acceleration, da den kom på gaden i 2013. Men den faceliftede udgave fra 2016 kørte Teslaen helt over målstregen. Både præstationer og kvalitetsfornemmelse er løftet betragteligt. Model S tog en stor bid af luksussegmentet herhjemme, indtil afgifterne gjorde den til en lige så dyr bil, som den virker som.

Pris: 1.130.657 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 350 km
Testet i Motor 12/2016 - læs testen af Tesla Model S her

 

Test af elbiler 2014

VW e-Up sælges ikke fra ny af længere. Når du ser på brugte elbiler fra denne periode, skal du være opmærksom på, at deres rækkevidde er meget begrænset - særligt om vinteren. Du bør nok bede om at få en god, lang prøvetur, så du selv oplever, hvor langt batteriet rækker.

VW e-Up - billig elbil

VW e-Up

Det burde være et stort plus at være den billigste elbil på markedet. Men den lille VW e-Up kunne ikke engang køre 100 km på en opladning under vores test. Kan man leve med det - f.eks. hvis ens køremønster kun er til små ærinder - kører e-Up til gengæld rigtig godt.

Pris: 190.095 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 96 km
Testet i Motor nr. 1/2014 – læs testen her

 

Test af elbiler 2011

I 2011 kunne Motor teste elbilen Mitsubishi Imiev, der havde de næsten identiske søskende Citroën C-Zero og Peugeot Ion. Med en rækkevidde i testen på 60-70 km, kneben plads til fire og en pris på 280.000 kr. blev dommen: "Imiev, C-Zero og Ion er starten, men ikke løsningen". Nissan Leaf blev et bedre bud på fremtidens bil.

Mitsubishi Imiev - elbilen er landet!

Mitsubishi Imiev

Trillingebilerne Mitsubishi Imiev, Citroën C-Zero og Peugeot Ion var de første elbiler på markedet og indvarslede den elektriske omstilling. Motor anbefalende den til bilkøbere, som gerne ville være foregangsmænd.

Pris: 279.675 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 60-70 km
Testet i Motor nr. 4/2011 - læs testen her

Nissan Leaf - årets bedste elbil

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf var det første seriøse bud på en elbil, der kunne tage kampen op mod de fossile biler. Den lovede en rækkevidde på 175 km, men under Motors test nåede vi kun 117 km.

Pris: 294.360 kr.
Elbilens rækkevidde (i Motors test): 117 km
Testet i Motor nr. 11/2011 - læs testen her

 

Test af elbiler 2009

Tesla Roadster - køreglæde med stærkstrøm

Tesla Roadster

Motor måtte låne en privatejet bil for at kunne køre i Tesla Roadster. Det blev en forrygende tur på tværs af landet. Men med den tids lademuligheder blev det også en langsom tur.

Pris: 950.000 kr.
Elbilens rækkevidde (officielt): 350 km
Testet i Motor nr. 9/2009 - læs testen her

 

Du kan privatlease elbil med FDM