Test af elbiler - Komplet oversigt

Her finder du alle FDMs test af elbiler i 2021. For at give dig overblik, har vi også taget test fra 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 med. Vi har også angivet priserne på de enkelte elbiler og deres rækkevidde fra vores test. Så kan du let finde den bedste elbil.

Elbiltest oversigt
Viden

Der findes elbiler til familien, til den køreglade, til de små smutture og den daglige pendleropgave. Der er efterhånden et bredt udvalgt af elbiler, og der kommer stadig flere til.
FDM har testet alle de elbiler, der er på markedet, så du kan finde den bedste elbil, der dækker dit og din families kørselsbehov, og kan matche jeres hverdag. 

Listen over elbilmodeller på markedet er allerede lang, men mange flere er på vej. Hvis du er interesseret i at vide mere om dem, så har vi samlet en oversigt, hvor du kan få overblikket.

Læs mere: Se de elbiler, der er på vej

Test af elbiler 2021

 

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Mini Cooper SE – Lille facelift af el-Mini

Mini Cooper SE set forfra

Man skal ikke pille for meget ved en succes, må være mottoet for dette minimale facelift af Mini Cooper SE. Største forandringer er knapper og skærm i kabinen. Rækkevidden er stadig kort.

Pris: 301.600 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 234/190 km
Læs testen af Mini Cooper SE

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Hyundai Ioniq 5 – Lækker familiebil med lynlader

Hyundai Ioniq 5 set forfra

Hyundai Ioniq 5 er koreanernes første rigtige elbil, og den er en fornøjelse fra ende til anden. Den lader lynhurtigt, kører godt og er yderst rummelig. Det ligner en succes.

Pris: 374.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 481/330 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 5

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Audi Q4 e-tron – Helstøbt SUV på strøm

Audi Q4 e-tron forfra

Audi Q4 e-tron er søstermodel til Skoda Enyaq og VW ID.4. Teknikken er stort set identisk, men oplevelsen er alligevel forskellig. Audi har nemlig ikke alene ændret designet, men også betjeningen, der er blevet mere intuitiv.

Pris: 399.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 508/380 km
Læs testen af Audi Q4 e-tron

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

VW ID.3 – Bedste elbil i budgetklassen

VW ID.3

Årets Bil i Danmark 2021, VW ID.3, kan nu fås fra 250.000 kr. Ladetiden kunne være bedre, men ellers får man her en velkørende og velfungerende elbil, der kan stille mange familiers behov.

Pris: 249.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 347 km/275 km
Læs testen af VW ID.3

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Hyundai Kona – Støjsvag og letkørt

Hyundai Kona

Også med et mindre batteri er Hyundai Kona en elbil, der fungerer godt i hverdagen. En god garanti giver tryghed i ejerskabet.

Pris: 254.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 305 km/260 km 
Læs testen af Hyundai Kona

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

MG ZS – Billig elbil med god garanti

MG ZS

Masser af udstyr og SUV-look til en skarp pris gør MG ZS til en fristende elbil. Endnu bedre er, at man snildt kan nøjes med den billigste udgave, hvor den fine garanti følger med.

Pris: 249.079 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 263 km/220 km
Læs testen af MG ZS

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Peugeot e-208 – Lille og sportslig elbil

Peugeot e-208

Lavere pris har kun gjort den lille Peugeot e-208 til en endnu mere interessant elbil. Lækker kabine, kvik ladning og fin køredynamik gør den sjov i hverdagen, hvis man kan leve med pladsforholdene.

Pris: 239.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 339 km/245 km
Læs testen af Peugeot e-208

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Mazda MX-30 – Smart elbil med kort rækkevidde

Mazda MX-30

Det smarte design inde og ude kan ikke rette op på, at elbilen Mazda MX-30 er upraktisk i hverdagen. Rækkevidden er kort, mens ladetiden er lang.

Pris: 240.100 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 200 km/165 km
Læs testen af Mazda MX-30

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Nissan Leaf – Ældre elbil får nye priser

Nissan Leaf

Den rummelige Nissan Leaf er ved at være en ældre elbil. En skarp pris kan ikke dække over, at både dens rækkevidde og opladning halter efter de nyere modeller.

Pris: 204.300 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 270 km/205 km
Læs testen af Nissan Leaf

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Skoda Enyaq – Lækker, men dyr elbil

Skoda Enyaq

Med Enyaq har Skoda gennemført sit andet hamskifte i nyere tid, og mærket overhaler nu VW på kvalitetsfornemmelsen. Men alt har sin pris, og Skoda Enyaq er blevet en dyr bil.

Pris: 419.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test (110 km/t.): 400 km
Læs testen af Skoda Enyaq

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

VW ID.4 – Overbevisende elbil til familien

VW ID.4 set forfra

Med ID.4 er det lykkedes VW at skabe en moderne SUV, der imponerer med både plads, køreegenskaber og indretning. Motor har testet bilens egenskaber og er begejstret for både bil, rækkevidde og ladetid. Det ligner en succes for det, der skal være hele familiens elbil.

Pris: 374.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test (110 km/t.): 345 km
Læs testen af VW ID.4

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Mercedes-Benz EQA – Lille elbil gør stort indtryk

Mercedes-Benz EQA set forfra

Den mindste elbil fra Mercedes-Benz er lækkert indrettet, kører komfortabelt, og så kan den både køre tilstrækkelig langt på en opladning og genoplades ret hurtigt.

Pris: 400.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 325 km
Læs testen af Mercedes-Benz EQA

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

BMW iX3 – Luksus-SUV med indlagt strøm

BMW iX3 set forfra

BMW har en hel stribe af egentlige elbiler klar i kulissen, men indtil de dukker op, er det denne modificerede el-udgave af den store X3, der giver et indtryk af BMW’s elektrificerede fremtid. Og den ser lovende ud.

Pris: 674.844 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 350 km
Læs testen af BMW iX3

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Tesla Model 3 – Fortsat en sjov bil

Tesla Model 3 set forfra

Den populære elbil Tesla Model 3 har fået en række mindre opdateringer, der har forbedret brugsværdien. Det samlede køreindtryk er fortsat på et højt niveau, men en række svipsere trækker alligevel ned.

Pris: 449.080 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 350 km
Læs testen af Tesla Model 3

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Fiat 500 – Charmerende ikon på strøm

Fiat 500 set forfra

Den lille og nuttede Fiat 500 er kommet i sin tredje generation, og denne gang kan den kun fås som elbil. Alligevel er bilen tro mod sit oprindelige, karismatiske udgangspunkt fra 1957. Der er således stadig tale om en ret lille og charmerende bil, der primært er bygget til korte køreture.

Pris: 238.090 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Fiat 500

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Jaguar I-Pace – Nu lader den, som den skal

Jaguar I-Pace

Vi har tidligere kritiseret Jaguar I-Pace for sin lange ladetid. Nu er den indbyggede lader blevet tre gange så hurtig, og det klæder elbilen, der blev Car of the Year 2019.

Pris: 774.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 290 km
Læs testen af Jaguar I-Pace

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Mercedes-Benz EQV – Elektrisk minibus

Mercedes EQV

Mercedes-Benz har skiftet brændstofmotoren ud med en elmotor i den nye elbil EQV. Her er der plads til op til syv personer, der kan sidde ganske komfortabelt.

Pris: 649.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 270 km
Læs testen af Mercedes-Bez EQV

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Opel Corsa-e – Tysk elbil med fransk DNA

Opel Corsa-e bagfra

Opel Corsa fås nu som elbil og er dermed kommet med på den grønne bølge i lighed med søsterbilen Peugeot 208. Prisen for Corsa-e er dog i den høje ende, selvom man får masser af udstyr med i købet.

Pris: 274.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 180 km
Læs testen af Opel Corsa-e

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Test af elbiler 2020

Her er alle de elbiler, vi har testet i 2020.

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Peugeot e-208 - Mere sport end komfort

Peugeot e-208 forfra

Peugeot e-208 er en spændende elbil, der er baseret på den traditionelle 208. Det er der kommet en sportslig sjov bil ud af, men rækkevidden er ikke overbevisende.

Pris: 259.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 210 km
Læs testen af Peugeot e-208

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Peugeot e-2008 - Smart elbil til familien

Peugeot e-2008

Peugeot e-2008 er en spændende elbil, der er baseret på den traditionelle 2008. Det er der kommet en dejlig komfortabel familiebil ud af. Men rækkevidden i praksis er ikke overbevisende.

Pris: 319.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 190 km
Læs testen af Peugeot e-2008

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

VW ID.3 - Vellykket elbil til familier og pendlere

VW ID.3 forfra

VW ID.3 skal bringe både VW og os danskere ind i den nye elbilalder. Det skal den nok få succes med langt hen ad vejen, for det er en vellykket elbil, der på de fleste områder fint lever op til mange bilejeres behov. Vores test afslører dog, at der også er plads til forbedringer.

Pris: 354.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 306 km
Læs testen af VW ID.3

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Mazda MX-30 – Flot elbil skuffer i hverdagen

Mazda MX-30

Den nye Mazda MX-30 har masser af stil og lækre løsninger. Men mærkets første elbil falder igennem, når det handler om det vigtige: rækkevidde, ladetid og plads.

Pris: 270.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 165 km
Læs testen af Mazda MX-30

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Mini Cooper SE - Forvandlet til elbil

Mini Cooper SE set bagfra

Mini Cooper er en sjov elbil, der i den grad taler til hjertet. Den er ikke synderlig praktisk, men den giver køreglæde og skaber opmærksomhed.

Pris: 284.500 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 188 km
Læs testen af Mini Cooper SE

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Honda e - Charmerende skærmtrold

Honda e set forfra

Den lille elbil Honda e er ikke synderlig praktisk, men den giver både køreglæde og skaber opmærksomhed. Med høj pris, lille rækkevidde og kneben plads er den dog en bil for de få.

Pris: 299.500 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 143 km
Læs testen af Honda-e

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

MG Zs – En elektrisk lynkineser

MG ZS set forfra

Den nye elbil fra kinesiske MG kører fremragende og er flot udstyret. Men rækkevidde, lademuligheder og et par irriterende detaljer trækker den anden vej.

Pris: 249.079 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 200 km
Læs testen af MG Zs

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Kia e-Niro - Mere fart på elbilen

Kia e-Niro set forfra

Kia e-Niro fås nu med større batteri. Det giver længere rækkevidde, og opladning sker tre gange hurtigere end før. Det er en stor fordel, hvis man kører mange lange ture. Den kører tilmed virkelig behageligt, og der er masser af udstyr. Helt praktisk er den dog ikke, hvilket især bemærkes i bagagerummet, der ikke er stort.

Pris: 339.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 414 km
Læs testen af Kia e-Niro

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Renault Zoe - Gennemprøvet elbil

Renault Zoe set bagfra

Renault Zoe er kommet i sin anden generation, der byder på mere sikkerhed, længere rækkevidde og masser af udstyr. Prisen er blevet lidt pebret.

Pris: 255.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 260 km
Læs testen af Renault Zoe

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Hyundai Ioniq - Længere rækkevidde og længere ladetid

Hyundai Ioniq

Større batteri, bedre trykskærm og en adaptiv fartpilot, der fungerer godt på langture, trækker oplevelsen af den faceliftede Hyundai Ioniq op. Men overraskende er hurtigladningen blevet langsommere.

Pris: 279.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 235 km
Læs testen af Hyundai Ioniq

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Seat Mii-e - Danmarks billigste elbil

Seat Mii-e forfra

Den før så populære mikrobil Seat Mii fås nu kun som elbil. Prisen er skarp og udstyrsniveauet i top, og det gør den til det bedste køb af billige elbiler lige nu. Vores bilbudget viser, at det kun koster 2,10 kr. pr. km at køre i den lille elbil.

Pris: 149.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Seat Mii-e

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

VW e-Up - VW's billigste elbil

VW e-Up set bagfra

Den populære VW Up har før kunnet fås som elbil. Nu er den lille elbil tilbage med et noget større batteri, men også en temmelig overraskende sikkerhedspakke.

Pris: 162.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af VW e-Up

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Skoda Citigo-e iV - Tjekkernes første elbil

Skoda Citigo-e set forfra

Den før så populære mikrobil Skoda Citigo fås nu kun som elbil. Det er der kommet et fint køretøj og en billig elbil ud af.

Pris: 154.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Skoda Citigo-e iV

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Test af elbiler 2019

2019 var et stort testår på Motor. Vi lavede den komplette gruppetest af samtlige elbiler på markedet. Det kommer vi ikke til at kunne gøre igen, for fremover kommer der mange nye elbiler. 

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Smart EQ fortwo Cabrio - Den sjoveste elbil

Smart EQ fortwo

Man bliver glad af at kigge på Smart EQ fortwo Cabrio og glad af at køre i den. Men glæden varer ikke længe, for den lille elbils rækkevidde er kun til korte ture i nærområdet. For dem, der ikke har brug for at køre længere end 100 km ad gangen, er den et herligt bekendskab.

Pris: 237.098 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 85 km
Læs testen af Smart EQ fortwo Cabrio

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Tesla Model X Long Range 6 personer - Den helt store raket

Tesla Model X forfra

Tesla Model X er på en gang for fed og for meget. Den får folk til at måbe, når den spreder sin kæmpe bagdøre ud og op. Men med en længde på over fem meter er den også stor at køre rundt i. Med plads til op til syv personer, sit rumskibsdesign og lynhurtige acceleration er Model X en helt unik elbil.

Pris: 892.664 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 403 km
Læs testen af Tesla Model X Long Range

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Audi e-tron 55 Quattro - Tung på godt og ondt

Audi e-tron set forfra

Audi e-tron er en imponerende elbil fra Audi. Den har en gennemført lækker kabine og giver en magtfuld følelse bag rattet. Men vægten på 2,5 tons koster på både køreegenskaber og rækkevidde. Til gengæld lader den hurtigt.

Pris: 799.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 342 km
Læs testen af Audi e-tron 55 Quattro

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Tesla Model S Long Range - Kongen af rækkevidde

Tesla Model S forfra

Selvom Tesla Model S har nogle år på bagen, fremstår den stadig som en smuk, topmoderne og ualmindelig velkørende elbil. Her er der ingen rækkeviddeangst, og der er masser af plads og komfort på et højt plan. Den lader endda ekstra 200 km på kun en halv time.

Pris: 772.474 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 486 km
Læs testen af Tesla Model S Long Range

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Jaguar I-Pace EV400 AWD S - Rå og elegant

Jaguar I-Pace forfra

Der er masser af køreglæde i Jaguar I-Pace. Men med nye konkurrenter fra Mercedes og Audi er den ikke alene mod Tesla mere. Især ladetiden på den tunge bil trækker ned.

Pris: 713.880 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 334 km
Læs testen af Jaguar I-Pace EV400 AWD S

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic - Bedste elbil lige nu

Mercedes EQC bagfra

Den store og tunge Mercedes-Benz EQC kører direkte ind på førstepladsen i feltet af luksus-elbiler. Det tyske mærkes mange års erfaringer med at fremstille biler af høj kvalitet og med businessclass-komfort fornemmes i en elbil, der også fungerer fint i hverdagen med hurtig ladning og fin rækkevidde.

Pris: 679.998 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 375 km
Læs testen af Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Tesla Model 3 Long Range AWD - Sedan med fart på

Tesla 3 forfra

Danske bilkøbere er normalt ikke meget for sedaner. Men Tesla Model 3 er ikke nogen helt normal sedan, og den topper derfor årets salgslister blandt elbilerne. Den kører stille, hurtigt og langt på en opladning.

Pris: 460.484 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 457 km
Læs testen af Tesla Model 3 Long Range AWD

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Nissan Leaf E+ Tekna - Populær elbil forbedret

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf har fået et større batteri, og det har givet den populære elbil en rækkevidde, der vil tilfredsstille de fleste i hverdagen. Ladetiden er desværre fortsat lang, og Leaf har problemer med at lynlade flere gange i træk på langturen. Sikkerheden er i top.

Pris: 361.400 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 317 km
Læs testen af Nissan Leaf E+ Tekna

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

VW e-Golf 5-dørs - Det sidste stik

VW e-Golf set forfra

VW e-Golf bliver snart erstattet af en helt ny generation elbiler fra Volkswagen. Det er en ældre konstruktion, men man kan faktisk blive helt glad for at føle sig hjemme i den velkendte kabine. Men rækkevidden og ladetiden er slet ikke fulgt med udviklingen.

Pris: 320.395 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 192 km
Læs testen af VW e-Golf

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

BMW i3 Charged Professional 120 Ah - Sjov letvægter

BMW i3 fra siden

BMW i3 er absolut ikke ny. Men dens fokus på lav vægt, nye materialer og anderledes design gør, at den stadig ser moderne ud. Rækkevidden er dog et problem, og bagdørene skal man ikke have brug for for ofte.

Pris: 379.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 231 km
Læs testen af BMW i3

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Kia e-Soul Advance - Firkantet elbil

Kia e-soul bagfra

Pris: 339.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 364 km
Læs testen af Kia e-Soul Advance

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Hyundai Kona Electric Premium - Imponerende rækkevidde

Hyundai Kona forfra

Pris: 349.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 407 km
Læs testen af Hyundai Kona Electric Premium

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Kia e-Niro - Praktisk elbil til hverdagen

Kia e-NIro bagfra

Kia e-Niro har smart SUV-look, men den er faktisk nok den elbil, der lige nu minder mest om en stationcar. Der er god plads bagi og fine adgangsforhold til bagagerummet. Samtidig er der masser af udstyr, så hele familien kommer glade frem.

Pris: 349.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 388 km
Læs testen af Kia e-Niro Advance

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Hyundai Ioniq - Bedre udgave på vej

Hyundai Ioniq set forfra

Hyundai Ioniq er en prisvenlig adgang til markedet for elbiler. Den er utrolig letkørt og byder på masser af udstyr. Men vent med at bestille den til sidst på året, når Hyundai tilbyder et større batteri.

Pris: 279.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 181 km
Læs testen af Hyundai Ioniq Electric Premium

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Audi e-tron - Unik Audi

Audi e-tron set forfra

Audi første elbil overrasker ved ikke at gøre det store ud af at være en elbil. Den ligner en almindelig Audi, og det behøver den bestemt ikke at være ked af. Enhver, der kører Audi til daglig, vil føle sig hjemme i den gedigne kabine. Med en vægt på over 2,5 tons er e-tron ret tung, og det ses på rækkevidden. Til gengæld ligger den godt på vejen og må trække 1.800 kg. Den kan lades lynhurtigt, og det er ved at være det vigtigste parameter på de nye elbiler.

Pris: 799.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 290 km
Læs testen af Audi e-tron

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Tesla Model 3 - Elbilen, alle taler om

Tesla Model 3

Efter lang ventetid strøg Tesla mindste model, Model 3, direkte ind på toppen af de danske salgslister for elbiler. Den er virkelig usædvanlig - på godt og ondt. Sedan-modeller er der normalt ikke rift om herhjemme, men her kører Model 3 altså sine egne veje. Bilnøglen er erstattet af en plastkort – og mobiltelefonen. Ellers er kabinen støvsuget for knapper, så al betjening af bilens - mange - features går gennem den store skærm. Man skal vænne sig til det – men så får man altså også en køreoplevelse, der vil noget.

Pris: 464.674 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 404 km
Læs testen af Tesla Model 3

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Jaguar I-Pace - Eksklusiv sports-SUV

Jaguar I-Pace er en sportslig SUV

Masser af klasse og sjove køreoplevelser kendetegner den første elbil fra Jaguar. Ikke overraskende kan Jaguar det der med at bygge en kabine, der oser af overdådig luksus. Til gengæld er vi ikke så imponerede over rækkevidden og en temmelig lang ladetid. I-Pace hører til i den dyrere ende af elbiler, men byder også på sjove og komfortable køreoplevelser.

Pris: Fra 700.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 320 km
Læs testen af Jaguar I-Pace

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Test af elbiler 2018

Her er de elbiler, vi har testet i 2018. Årets positive overraskelse var Hyundai Kona, der for første gang gav os en elbil med en rækkevidde, der kan dække de flestes behov, uden at den koster en formue.

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Hyundai Kona Electric - Den bare kører og kører

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona er den første elbil, der til en overkommelig pris kan køre så langt på en opladning, at den for de fleste vil kunne erstatte en benzin- eller dieselbil. Der er rimelig plads til en familie på fire - dog er benpladsen på bagsædet ikke imponerende. Der er masser af udstyre, og Kona kører komfortabelt. Den tager noget tid at lade, så en hjemmelader er nødvendig. 

Pris: Fra 300.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 474 km
Læs testen af Hyundai Kona Electric

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Renault Zoe - Alderen trænger sig på

Renault Zoe

Zoe har nogle år på bagen, og selvom den både løbende er blevet opdateret med større batteri og kraftigere motor, mærkes det. F.eks. fås den ikke automatisk nødbremse, der ellers er sikkerhedsudstyr, der bør findes på en moderne bil. Rækkevidden er fin nok, men den koster cirka det samme at eje som en Hyundai Kona, og den er altså bedre på alle punkter.

Pris: 273.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 247 km
Læs testen af Renault Zoe

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

BMW i3 - Anderledes bil med miljøet i fokus

BMW i3

Allerede når man ser BMW i3 udefra, ved man, at den er helt sin egen. I kabinen mødes man af særlige miljøvenlige materialer. i3 kører ellers friskt, og man sidder behageligt højt med godt udsyn og let ind- og udstigning. En underlig dørløsning, hvor fordørene skal åbnes, for at man kan åbne bagdørene, gør i3 knap så oplagt som familiebil.

Pris: 337.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 175-200 km
Læs testen af BMW i3S

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Nissan Leaf - Danmarks mest solgte elbil

Nissan Leaf 2018

Det er ikke uden grund, at Nissan Leaf i 2018 var den mest solgte elbil på markedet. Den har været her længe og er bare blevet bedre og bedre. Den er dog ikke helt ovre to af elbilernes børnesygdomme: kort rækkevidde og et futuristisk design. Børn bagi har dårligt udsyn, og der er ikke meget plads på hverken bagsæder eller i bagegerummet. Flot sikkerhed. 

Pris: 303.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 195 km
Læs testen af Nissan Leaf

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Test af elbiler 2017

Her er de elbiler, vi har testet i 2017. Det var året, hvor der virkelig begyndte at komme nye varer på hylderne med elbiler.

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Kia Soul EV - Sjov, lille elbil

Kia Soul forfra

Kia Soul ser så speciel ud, at man enten falder pladask for dens skæve charme eller løber skrigende bort. Prisen er til gengæld attraktiv for de fleste. Men sit lille bagagerum bliver den aldrig en familieflytter, men som bybil til en single eller et par med et overskueligt kørebehov er den en godt bud på en miljøvenlig bybil.

Pris: Fra 224.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 170 km
Læs testen af Kia Soul EV

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Hyundai Ioniq - Meget bil for pengene

Hyundai Ioniq

Her er endelig en elbil med fin benplads på bagsædet - det vil børnene sætte pris på. Som fører kan du glæde dig over masser af udstyr i Hyundai Ioniq - og en rimelig lav pris. Sikkerheden er rigtig flot. Hvis du er vild med Ioniq, men har svært ved at klare dig med rækkevidden, fås den også som plugin-hybrid og hybridbil.

Pris: 283.875 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 200 km
Læs testen af Hyundai Ioniq

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

VW e-Golf - Bare en god bil

VW e-Golf

VW Golf ligger i toppen af salgslisterne i mange lande, og de basale kvaliteter fra den almindelige Golf mister den ikke, bare fordi den kører på strøm. Tværtimod får du fornøjelsen af eldrift og dertil en bil, der virker gennemarbejdet i finishen og har pænt med plads. Rækkevidden er god, så e-Golf kan klare de fleste behov hos både den lille familie og børnefamilien. Prisen er måske lidt høj.

Pris: 309.874 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 230 km
Læs testen af VW e-Golf

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Tesla Model X - Imponerende vingefang 

Tesla Model X

De færreste af os har råd til en Tesla Model X. Vi kan så stå og måbe, mens de imponerende "falkevinge-døre" hæver sig og åbner ind til en kabine, der ligner noget fra et rumskib. Op til syv mennesker kan være med, når den store, tunge SUV accelerer lydløst til 100 km/t. på 4,4 sekunder. Det kilder i maven, og det kan måske kompensere for, at det ikke er alle de fikse gadgets, der er helt praktiske i hverdagen.

Pris: 1.387.360 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 300 km
Læs testen af Tesla Model X

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Test af elbiler 2016

Det var Tesla Model S, der sad suverænt på markedet for elbiler i 2016. Priserne var dengang meget konkurrencedygtige i forhold andre luksusbiler, så der blev solgt mange.

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Tesla Model S - Velkørende luksusbil

Tesla Model S

Tesla Model S var en sensation med sine smukke linjer, store skærm og heftige acceleration, da den kom på gaden i 2013. Men den faceliftede udgave fra 2016 kørte Teslaen helt over målstregen. Både præstationer og kvalitetsfornemmelse er løftet betragteligt. Model S tog en stor bid af luksussegmentet herhjemme, indtil afgifterne gjorde den til en lige så dyr bil, som den virker som.

Pris: 1.130.657 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 350 km
Læs testen af Tesla Model S

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Test af elbiler 2014

VW e-Up sælges ikke fra ny af længere. Når du ser på brugte elbiler fra denne periode, skal du være opmærksom på, at deres rækkevidde er meget begrænset - særligt om vinteren. Du bør nok bede om at få en god, lang prøvetur, så du selv oplever, hvor langt batteriet rækker.

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

VW e-Up - Billig elbil

VW e-Up

Det burde være et stort plus at være den billigste elbil på markedet. Men den lille VW e-Up kunne ikke engang køre 100 km på en opladning under vores test. Kan man leve med det - f.eks. hvis ens køremønster kun er til små ærinder - kører e-Up til gengæld rigtig godt.

Pris: 190.095 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 96 km
Læs testen af VW e-Up

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Test af elbiler 2011

I 2011 kunne Motor teste elbilen Mitsubishi Imiev, der havde de næsten identiske søskende Citroën C-Zero og Peugeot Ion. Med en rækkevidde i testen på 60-70 km, kneben plads til fire og en pris på 280.000 kr. blev dommen: "Imiev, C-Zero og Ion er starten, men ikke løsningen". Nissan Leaf blev et bedre bud på fremtidens bil.

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Mitsubishi Imiev - Ebilen er landet!

Mitsubishi Imiev

Trillingebilerne Mitsubishi Imiev, Citroën C-Zero og Peugeot Ion var de første elbiler på markedet og indvarslede den elektriske omstilling. Motor anbefalende den til bilkøbere, som gerne ville være foregangsmænd.

Pris: 279.675 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 60-70 km
Læs testen af Mitsubishi Imiev

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Nissan Leaf - Årets bedste elbil

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf var det første seriøse bud på en elbil, der kunne tage kampen op mod de fossile biler. Den lovede en rækkevidde på 175 km, men under Motors test nåede vi kun 117 km.

Pris: 294.360 kr.
Elbilens rækkevidde (i Motors test): 117 km
Læs testen af Nissan Leaf

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Test af elbiler 2009

Smalt billedbanner med piktogram af clipboard, stopur og målebånd

Tesla Roadster - Køreglæde med stærkstrøm

Tesla Roadster

Motor måtte låne en privatejet bil for at kunne køre i Tesla Roadster. Det blev en forrygende tur på tværs af landet. Men med den tids lademuligheder blev det også en langsom tur.

Pris: 950.000 kr.
Elbilens rækkevidde (officielt): 350 km
Læs testen af Tesla Roadster

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler. Kontakt rådgivningen