Test af elbiler - komplet oversigt

Her finder du alle FDMs test af elbiler i 2022. For at give dig overblik, har vi også taget test fra 2016 og frem til 2020 og 2021 med. Vi har også angivet priserne på de enkelte elbiler og deres rækkevidde fra vores test. Så kan du let finde den bedste elbil.

14 elbiler holder samlet på parkeringsplads og bliver testet af FDM.
Viden

Der findes elbiler til familien, til den køreglade, til de små smutture og den daglige pendleropgave. Der er efterhånden et bredt udvalgt af elbiler, og der kommer stadig flere til.
FDM har testet alle de elbiler, der er på markedet, så du kan finde den bedste elbil, der dækker dit og din families kørselsbehov, og kan matche jeres hverdag. 

Listen over elbilmodeller på markedet er allerede lang, men mange flere er på vej. Hvis du er interesseret i at vide mere om dem, så har vi samlet en oversigt, hvor du kan få overblikket.

Læs mere: Se de elbiler, der er på vej

Søg efter test af mere end 50 elbiler

I boksen herunder finder du alle elbiler, som FDM har testet. Indtast bilmærke eller modelnavn i søgefeltet for at finde testene. Klik på "Læs testen" i højre side for at gå direkte til test-artiklen. 

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2022

Her er alle de elbiler, vi – indtil videre – har testet i 2022. Listen vil løbende blive opdateret.

Grafik: Skillestreg

Mercedes-EQ EQB – Elbil med syv pladser

Mercedes-EQ EQB set forfra

Mercedes-EQ EQB er en særlig elbil, idet den fås med op til syv siddepladser. Desværre er rækkevidden kort, og så er den manglende mulighed for en trækkrog et stort minus for en del bilkøbere.

Pris: 519.098 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 420/335 km
Læs testen af Mercedes-EQ EQB

Grafik: Skillestreg

MG 4 - Billig elbil både skuffer og overrasker

MG 4 set fra siden

MG 4 er det første kinesiske bud på en god hverdagsbil. Den er rummelig, kører godt, har et højt udstyrsniveau, og så er den billigere end konkurrenterne. Men ikke alt er rosenrødt.

Pris: 284.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 435/350 km
Læs testen af MG 4

Grafik: Skillestreg

Fiat 500e – Charme, selvtillid og lækker lak

Fiat 500e set forfra

En ny importør har relanceret Fiat i Danmark. Elbilen Fiat 500e er i centrum, men trods små opgraderinger halter den stadig efter på vigtige områder – men charmende er den.

Pris: 259.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 321/240 km
Læs testen af Fiat 500e

Grafik: Skillestreg

Nissan Ariya – Japansk designerbil

Nissan Ariya set forfra

Nissan Ariya med det store batteri giver en fin rækkevidde og god komfort. Ladetiden er også godkendt, mens køreegenskaberne får et lille minus.

Pris: 425.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 533/450 km
Læs testen af Nissan Ariya

Grafik: Skillestreg

BMW iX3 – Elbil med klassiske dyder

BMW iX3 set forfra

BMW iX3 er en moderne elbil, der er bygget på traditionel vis: Der er god kvalitetsfornemmelse i kabinen og en førerplads med masser af knapper.

Pris: 620.654 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 460/400 km
Læs testen af BMW iX3

Grafik: Skillestreg

Kia Niro EV – Fin elbil for alle ombord

Kia Niro EV set forfra

Kia Niro EV er en elbil med masser af lækkert udstyr til føreren og fine forhold for alle passagererne. Den imponerer ikke helt på samme måde, når det gælder pris og ladetid. Til gengæld har den en af markedets bedste garantier, og det gør den alligevel attraktiv.

Pris: 379.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 460/370 km
Læs testen af Kia Niro EV

Grafik: Skillestreg

Peugeot e-208 – Længere rækkevidde og højere pris

Peugeot e-208 set forfra

Peugeot har opdateret el-minibilen e-208. Det har givet den længere rækkevidde, men desværre er prisen samtidig steget voldsomt.

Pris: 319.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 351/275 km
Læs testen af Peugeot e-208

Grafik: Skillestreg

Tesla Model Y – En eksplosiv el-SUV

Tesla Model Y set forfra

I Tesla Model Y Performance får man ekstrem acceleration i det, der ret beset er en familiebil. Men der er også en bagside ved at vælge topmodellen.

Pris: 619.016 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 514/425 km
Læs testen af Tesla Model Y

Grafik: Skillestreg

Jaguar I-Pace – Dyr og dejlig sort kat

Jaguar I-Pace set forfra

Jaguar I-Pace har fået en mindre opgradering og fremstår stadig som en moderne elbil. Black-udgaven ser tilmed rå og sportslig ud.

Pris: 779.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 407/380 km
Læs testen af Jaguar I-Pace

Grafik: Skillestreg

VW ID.5 – Populær elbil med nye former

VW ID.5 set bagfra

VW ID.5 er en nyfortolkning af den mere klassisk udformede ID.4. Den skrå bagende har givet bilen en sportslig fremtoning, mens den øvrige teknik stort set er uændret.

Pris: 399.895 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 493/400 km
Læs testen af VW ID.5

Grafik: Skillestreg

Volvo XC40 – Vellykket grøn omstilling

Volvo XC40 set forfra

Som elbil er Volvo XC40 blevet en fin bil, der faktisk overstråler de tidligere udgaver med brændstofmotorer. Og det indbyggede Google-styresystem fortsætter med at imponere.

Pris: 403.080 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 423/320 km
Læs testen af Volvo XC40

Grafik: Skillestreg

Nissan Ariya – Lækkert elbil-comeback

Nissan Ariya set forfra

Efter flere års stilstand rykker Nissan nu på elbilområdet. Den helt nye Ariya introducerer smarte detaljer i kabinen og valg mellem to batteristørrelser.

Pris: 414.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 398/305 km
Læs testen af Nissan Ariya

Grafik: Skillestreg

MG Marvel R – Veludstyret elbil til skarp pris

MG Marvel R set forfra

MG Marvel R er en kinesisk bygget elbil med gennemsnitlige præstationer. Prisen er til gengæld attraktiv pris, og så er bilen tilmed flot udstyret.

Pris: 424.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 402/325 km
Læs testen af MG Marvel R

Grafik: Skillestreg

Mercedes-EQ EQA – Lækker elbil med god teknik

Mercedes-EQ EQA set forfra

Den mindste elbil fra Mercedes er lækkert indrettet og kører komfortabelt, og så kan den både køre tilstrækkelig langt på en opladning og genoplades ret hurtigt.

Pris: 364.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 493/335 km
Læs testen af Mercedes-EQ EQA

Grafik: Skillestreg

Maxus Euniq 6 – God plads, men ikke så god pris

Maxus Euniq set forfra

Maxus Euniq 6 er en stor el-SUV, der byder sig til med masser af plads og et højt udstyrsniveau. En høj pris og en noget tilbagestående teknik trækker dog ned i vurderingen.

Pris: 414.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 354/335 km
Læs testen af Maxus Euniq 6

Grafik: Skillestreg

Kia EV6 – Bedste elbil i klassen

Kia EV6 set forfra

Kia EV6 byder sig til med meget fine elbilegenskaber, en fin garanti og gode køreegenskaber. Det gør den til den samlet set bedste bil lige nu.

Pris: 415.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 528/415 km
Læs testen af Kia EV6

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq 5 – Årets Bil i Danmark 2022

Hyundai Ioniq 5 set forfra

Den første levering af Hyundai Ioniq 5 er for længst udsolgt, og når de nye modeller kommer til landet, er det med et større batteripakke og ændrede priser. Men det gør bare bilen endnu bedre.

Pris: 414.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 507/410 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 5

Grafik: Skillestreg

Audi Q4 e-tron – Lækker elbil med fine detaljer

Audi Q4 e-tron forfra

Audi Q4 e-tron er en vellykket elbil med en flot indrettet førerplads og gode elbil-egenskaber. Men prisen kan hurtigt stikke af, hvis man ikke passer på.

Pris: 349.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 519/325 km
Læs testen af Audi Q4 e-tron

Grafik: Skillestreg

Aiways U5 – Stor og veludstyret elbil

Aiways U5 set forfra

Aiways U5 er en kinesisk elbil med en skarp pris og en lang udstyrsliste. Men rækkevidden er ikke imponerende, og det trækker ned.

Pris: 439.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 400/265 km
Læs testen af Aiways U5

Grafik: Skillestreg

Porsche Taycan – Elbilen der imponerer igen og igen

Porsche Taycan set forfra

Porsche har i mange år været førende blandt sportsvogne. Med Taycan har de også taget førertrøjen blandt elbiler, men det er ikke billigt at købe en af de mest imponerende elbiler.

Pris: 1.399.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 490/355 km
Læs testen af Porsche Taycan

Grafik: Skillestreg

Polestar 2 - Her er mindre bedre

Polestar 2 set forfra

Polestar 2 er det svensk/kinesiske bilmærkes første elbil, og selvom de første lynhurtige varianter passede fint til mærkets sportslige arv, så er denne lidt langsommere variant måske alligevel den bedste.

Pris: 395.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 540/410 km
Læs testen af Polestar 2

Grafik: Skillestreg

Mercedes-EQ EQE – Bedste elbil indtil nu

Mercedes-EQ EQE set forfra

Den nye EQE fra Mercedes imponerer med fremragende rækkevidde og glimrende komfort. Den sætter simpelt hen nye standarder for elbiler. Desværre fås den ikke som stationcar.

Pris: 674.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 645/520 km
Læs testen af Mercedes-EQ EQE

Grafik: Skillestreg

MG5 – Rummelig familie-elbil kører godt

MG5 set fra siden

MG5 er en traditionel stationcar, hvor man blot har udskiftet den traditionelle drivlinje med en moderne elmotor og et batteri. Det er der kommet en glimrende familiebil ud af.

Pris: 299.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 380/295 km
Læs testen af MG5

Grafik: Skillestreg

Renault Megane E-Tech – Fransk elbil igen med i front

Renault Megane E-Tech set forfra

Efter en lang årrække uden de store nyheder, når det gælder elbiler, er franske Renault tilbage med Megane E-Tech. Rækkevidde, ladetid og betjening er på et tilfredsstillende niveau, men prisen er røget op i det høje leje.

Pris: 388.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 450/330 km
Læs testen af Renault Megane E-Tech

Grafik: Skillestreg

Kia e-Soul – Spøjs elbil med moderat teknik

Kia e-Soul set forfra

Kia Soul har altid været en anderledes bil at se på. Men i denne elektriske udgave er bilens præstationer ikke noget, der skiller sig ud fra mængden.

Pris: 309.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 452/310 km
Læs testen af Kia e-Soul

Grafik: Skillestreg

BMW i4 – BMW dropper kerneværdi og kører nye veje

BMW i4

Den nye i4 er hurtig, har lang rækkevidde og fungerer godt som elbil. Men den afslører også et nyt fokus hos BMW, hvor fokus på dynamiske køreegenskaber er trådt i baggrunden til fordel for komfort og luksusfornemmelse.

Pris: 574.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 513/440 km
Læs testen af BMW i4

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 – Voldsom, intens og legesyg elbil

Tesla Model 3

Tesla er den standard, alle måler sig op mod, når talen falder på elektriske biler. Og det er med god grund viser vores test af den kraftigste udgave af Model 3, der passende har tilnavnet Performance.

Pris: 535.192 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 547/375 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

Volvo C40 – Lynhurtig elbil

Volvo C40 set forfra

Med firehjulstræk er C40 den hurtigste Volvo til dato. Den del imponerer naturligvis, mens rækkevidden desværre er i den korte ende af skalaen. Designet med coupé-linje er højeste mode lige nu.

Pris: 473.080 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 441/285 km
Læs testen af Volvo C40

Grafik: Skillestreg

Lexus UX300e – Ny luksus-elbil allerede forældet

Lexus UX300 e set forfra

Første rigtige elbil fra Lexus er på mange måder en rar oplevelse. Men både rækkevidde og ladetid skuffer slemt, og det gør bilen ret uinteressant.

Pris: 443.500 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 309/220 km
Læs testen af Lexus UX300e

Grafik: Skillestreg

Dacia Spring – Billigste elbil lokker, men glem den

Dacia Spring set forfra

Dacia Spring er Danmarks billigste elbil, og den kunne have været et oplagt køb for dem, der blot vil have en billig elbil uden dikkedarer. Men den er så ringe, gammeldags og usikker, at man ikke bør købe den.

Pris: 153.490 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 230/135 km
Læs testen af Dacia Spring

Grafik: Skillestreg

Opel Combo-e – Kort tur i rummelig familie-elbil

Opel Combo-e set fra siden

Opel Combo-e er elbilen til den store børnefamilie, hvor der er krav om plads til tre børn i autostole og bagage. Du kan snildt have tre autostole på række på bagsædet. Men den er bedst egnet til hverdagens korte ture, for batteriet er slet ikke stort nok til langture, og lynladningen er ikke specielt hurtig.

Pris: 329.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 276/145 km
Læs testen af Opel Combo-e

Grafik: Skillestreg

MG ZS – Nu kan den lade rigtigt

MG ZS set forfra

MG ZS har fået et facelift, der byder på et større batteri og en højere ladehastighed. Resten af bilen er fortsat velfungerende.

Pris: 309.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 440/315 km
Læs testen af MG ZS

Grafik: Skillestreg

BMW iX – Luksus-elbil med vildt design

BMW iX set forfra

BMW skejer helt ud med den elektriske luksus-SUV iX. Designet er outreret, og materialerne er nærmest dekadente. Køreassistenten imponerer i en elbil, der nok skal dele vandene.

Pris: 699.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 425/280 km
Læs testen af BMW iX

Grafik: Skillestreg

Aiways U5 – Billig kinesisk elbil er ikke så billig endda

Aiways U5 set forfra

Med et væld af nye kinesiske mærker er kampen om elbilkunderne intens. Aiways U5 viser, at ikke alle er lige så gode, som de ser ud. For selvom prisen ser skarp ud, er den ikke så billig endda at eje – og så skuffer rækkevidde og ladetid.

Pris: 334.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 400/220 km
Læs testen af Aiways U5

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2021

Her er alle de elbiler, vi har testet i 2021.

Grafik: Skillestreg

MG Marvel R – Lækker kinesisk elbil

MG Marvel R set fra siden

Den nye MG Marvel R er en elbil med masser af udstyr og flotte præstationer til en skarp pris. Alligevel bliver den lige så dyr at eje som flere af de populære elbiler fra mere kendte mærker.

Pris: 389.999 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 370/255 km
Læs testen af MG Marvel R

Grafik: Skillestreg

Kia EV6 – Flot elbil med vild lynlader

Kia EV6 set fra siden

Med EV6 har Kia skabt sin første rendyrkede elbil. Et opsigtsvækkende design og en ret avanceret ladeteknik skiller EV6 ud fra mængden. Vi har her testet udgaven med baghjulstræk og det store batteri, og det var en god oplevelse.

Pris: 384.900 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 528/355 km
Læs testen af Kia EV6

Grafik: Skillestreg

Cupra Born – Cupra basker VW ID.3

Cupra Born set fra siden

Cupra Born er en elbil i mellemklassen, der oser af kvalitetsfornemmelse. I skarp kontrast til den skrabede oplevelse man har i søstermodellen VW ID.3. Den er mere sportslig i sin kørestil, men det går ikke ud over komforten. Dertil kommer en flot garanti på fem år..

Pris: 289.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 421/310 km
Læs testen af Cupra Born

Grafik: Skillestreg

Audi Q4 e-tron – Kører stille og lækkert

Audi Q4 e-tron set forfra

Det kræver tålmodighed, hvis man vil have en ny Audi Q4 e-tron, for ventetiden hos Audi er meget lang. Men vores test viser, at den er ventetiden værd. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 459.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 481/395 km
Læs testen af Audi Q4 e-tron

Grafik: Skillestreg

Ford Mustang Mach-E – Løbsk undervogn på vild elbil

Ford Mustang Mach-E set forfra

Mustang Mach-E er Fords første elbil, og på mange måder er det en vellykket en af slagsen. Men undervognen skuffer, og det er ærgerligt, for det mærker man på hver tur i bilen. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 484.980 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 540/415 km
Læs testen af Ford Mustang Mach-E

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq 5 – Elbil imponerer med god plads og lynladning

Hyundai Ioniq 5 set forfra

Den nye Ioniq 5 ligner næsten en showcar, der er hentet hjem fra en biludstilling. Men den er ægte nok, og med avanceret elbilteknik og et flot udstyrsniveau lander den prisgunstige bil som en af de bedste elbiler på markedet netop nu. Ioniq 5 blev testvinder i Motors gruppetest af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 405.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 430/300 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 5

Grafik: Skillestreg

Tesla Model Y – Bedre og lækrere, men er den god nok?

Tesla Model Y set forfra

Tesla Model Y har været ventet længe, men nu er den store SUV endelig kommet til Danmark. I forhold til den populære Model 3 er Y'eren bedre til det meste, men den er samtidig også blevet blandt de dyreste i feltet. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 499.412 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 507/405 km
Læs testen af Tesla Model Y

Grafik: Skillestreg

Volvo XC40 Recharge – Voldsomt voldsom el-Volvo

Volvo XC40 set forfra

Som ren elbil er der kommet fart over feltet i hidtil uset grad fra Volvo. Med firehjulstræk, masser af udstyr og en skarp pris er el-udgaven af Volvo XC40 dermed netop nu den mest hotte i Volvos modelprogram. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 465.080 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 413/310 km
Læs testen af Volvo XC40 Recharge

Grafik: Skillestreg

VW ID.4 GTX – Ekstra power på populær elbil

VW ID.4 GTX set forfra

Danmarks mest solgte elbil fås også i denne firehjulstrukne udgave. Prisen på VW ID.4 ser skarp ud i forhold til konkurrenterne, men pas på, for der skal tilkøbes en del ekstraudstyr. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 414.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 479/375 km
Læs testen af VW ID.4 GTX

Grafik: Skillestreg

Polestar 2 – Fuld fart på eksklusiv kinesisk elbil

Polestar 2 set bagfra

Polestar er kørt ind på det danske marked med fuld strøm på batterierne. Det nye kinesiske bilmærke er søster til Volvo, og med lækker samlekvalitet og forbløffende gode køreegenskaber kan Polestar 2 mere end de fleste konkurrenter. Denne test er en del af gruppetesten af eksklusive elbiler fra november 2021.

Pris: 469.000 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 450/355 km
Læs testen af Polestar 2

Grafik: Skillestreg

Mini Cooper SE – Lille facelift af el-Mini

Mini Cooper SE set forfra

Man skal ikke pille for meget ved en succes, må være mottoet for dette minimale facelift af Mini Cooper SE. Største forandringer er knapper og skærm i kabinen. Rækkevidden er stadig kort.

Pris: 301.600 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 234/190 km
Læs testen af Mini Cooper SE

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq 5 – Lækker familiebil med lynlader

Hyundai Ioniq 5 set forfra

Hyundai Ioniq 5 er koreanernes første rigtige elbil, og den er en fornøjelse fra ende til anden. Den lader lynhurtigt, kører godt og er yderst rummelig. Det ligner en succes.

Pris: 374.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 481/330 km
Læs testen af Hyundai Ioniq 5

Grafik: Skillestreg

Audi Q4 e-tron – Helstøbt SUV på strøm

Audi Q4 e-tron forfra

Audi Q4 e-tron er søstermodel til Skoda Enyaq og VW ID.4. Teknikken er stort set identisk, men oplevelsen er alligevel forskellig. Audi har nemlig ikke alene ændret designet, men også betjeningen, der er blevet mere intuitiv.

Pris: 399.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 508/380 km
Læs testen af Audi Q4 e-tron

Grafik: Skillestreg

VW ID.3 – Bedste elbil i budgetklassen

VW ID.3

Årets Bil i Danmark 2021, VW ID.3, kan nu fås fra 250.000 kr. Ladetiden kunne være bedre, men ellers får man her en velkørende og velfungerende elbil, der kan stille mange familiers behov.

Pris: 249.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 347 km/275 km
Læs testen af VW ID.3

Grafik: Skillestreg

Hyundai Kona – Støjsvag og letkørt

Hyundai Kona

Også med et mindre batteri er Hyundai Kona en elbil, der fungerer godt i hverdagen. En god garanti giver tryghed i ejerskabet.

Pris: 254.995 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 305 km/260 km 
Læs testen af Hyundai Kona

Grafik: Skillestreg

MG ZS – Billig elbil med god garanti

MG ZS

Masser af udstyr og SUV-look til en skarp pris gør MG ZS til en fristende elbil. Endnu bedre er, at man snildt kan nøjes med den billigste udgave, hvor den fine garanti følger med.

Pris: 249.079 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 263 km/220 km
Læs testen af MG ZS

Grafik: Skillestreg

Peugeot e-208 – Lille og sportslig elbil

Peugeot e-208

Lavere pris har kun gjort den lille Peugeot e-208 til en endnu mere interessant elbil. Lækker kabine, kvik ladning og fin køredynamik gør den sjov i hverdagen, hvis man kan leve med pladsforholdene.

Pris: 239.990 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 339 km/245 km
Læs testen af Peugeot e-208

Grafik: Skillestreg

Mazda MX-30 – Smart elbil med kort rækkevidde

Mazda MX-30

Det smarte design inde og ude kan ikke rette op på, at elbilen Mazda MX-30 er upraktisk i hverdagen. Rækkevidden er kort, mens ladetiden er lang.

Pris: 240.100 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 200 km/165 km
Læs testen af Mazda MX-30

Grafik: Skillestreg

Nissan Leaf – Ældre elbil får nye priser

Nissan Leaf

Den rummelige Nissan Leaf er ved at være en ældre elbil. En skarp pris kan ikke dække over, at både dens rækkevidde og opladning halter efter de nyere modeller.

Pris: 204.300 kr.
Officiel rækkevidde/Rækkevidde i Motors test (100-0 % batteri med 110 km/t.): 270 km/205 km
Læs testen af Nissan Leaf

Grafik: Skillestreg

Skoda Enyaq – Lækker, men dyr elbil

Skoda Enyaq

Med Enyaq har Skoda gennemført sit andet hamskifte i nyere tid, og mærket overhaler nu VW på kvalitetsfornemmelsen. Men alt har sin pris, og Skoda Enyaq er blevet en dyr bil.

Pris: 419.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test (110 km/t.): 400 km
Læs testen af Skoda Enyaq

Grafik: Skillestreg

VW ID.4 – Overbevisende elbil til familien

VW ID.4 set forfra

Med ID.4 er det lykkedes VW at skabe en moderne SUV, der imponerer med både plads, køreegenskaber og indretning. Motor har testet bilens egenskaber og er begejstret for både bil, rækkevidde og ladetid. Det ligner en succes for det, der skal være hele familiens elbil.

Pris: 374.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test (110 km/t.): 345 km
Læs testen af VW ID.4

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz EQA – Lille elbil gør stort indtryk

Mercedes-Benz EQA set forfra

Den mindste elbil fra Mercedes-Benz er lækkert indrettet, kører komfortabelt, og så kan den både køre tilstrækkelig langt på en opladning og genoplades ret hurtigt.

Pris: 400.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 325 km
Læs testen af Mercedes-Benz EQA

Grafik: Skillestreg

BMW iX3 – Luksus-SUV med indlagt strøm

BMW iX3 set forfra

BMW har en hel stribe af egentlige elbiler klar i kulissen, men indtil de dukker op, er det denne modificerede el-udgave af den store X3, der giver et indtryk af BMW’s elektrificerede fremtid. Og den ser lovende ud.

Pris: 674.844 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 350 km
Læs testen af BMW iX3

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 – Fortsat en sjov bil

Tesla Model 3 set forfra

Den populære elbil Tesla Model 3 har fået en række mindre opdateringer, der har forbedret brugsværdien. Det samlede køreindtryk er fortsat på et højt niveau, men en række svipsere trækker alligevel ned.

Pris: 449.080 kr.
Rækkevidde på el i Motors test: 350 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

Fiat 500 – Charmerende ikon på strøm

Fiat 500 set forfra

Den lille og nuttede Fiat 500 er kommet i sin tredje generation, og denne gang kan den kun fås som elbil. Alligevel er bilen tro mod sit oprindelige, karismatiske udgangspunkt fra 1957. Der er således stadig tale om en ret lille og charmerende bil, der primært er bygget til korte køreture.

Pris: 238.090 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Fiat 500

Grafik: Skillestreg

Jaguar I-Pace – Nu lader den, som den skal

Jaguar I-Pace

Vi har tidligere kritiseret Jaguar I-Pace for sin lange ladetid. Nu er den indbyggede lader blevet tre gange så hurtig, og det klæder elbilen, der blev Car of the Year 2019.

Pris: 774.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 290 km
Læs testen af Jaguar I-Pace

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz EQV – Elektrisk minibus

Mercedes EQV

Mercedes-Benz har skiftet brændstofmotoren ud med en elmotor i den nye elbil EQV. Her er der plads til op til syv personer, der kan sidde ganske komfortabelt.

Pris: 649.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 270 km
Læs testen af Mercedes-Bez EQV

Grafik: Skillestreg

Opel Corsa-e – Tysk elbil med fransk DNA

Opel Corsa-e bagfra

Opel Corsa fås nu som elbil og er dermed kommet med på den grønne bølge i lighed med søsterbilen Peugeot 208. Prisen for Corsa-e er dog i den høje ende, selvom man får masser af udstyr med i købet.

Pris: 274.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 180 km
Læs testen af Opel Corsa-e

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2020

Her er alle de elbiler, vi har testet i 2020.

Grafik: Skillestreg

Peugeot e-208 - Mere sport end komfort

Peugeot e-208 forfra

Peugeot e-208 er en spændende elbil, der er baseret på den traditionelle 208. Det er der kommet en sportslig sjov bil ud af, men rækkevidden er ikke overbevisende.

Pris: 259.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 210 km
Læs testen af Peugeot e-208

Grafik: Skillestreg

Peugeot e-2008 - Smart elbil til familien

Peugeot e-2008

Peugeot e-2008 er en spændende elbil, der er baseret på den traditionelle 2008. Det er der kommet en dejlig komfortabel familiebil ud af. Men rækkevidden i praksis er ikke overbevisende.

Pris: 319.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 190 km
Læs testen af Peugeot e-2008

Grafik: Skillestreg

VW ID.3 - Vellykket elbil til familier og pendlere

VW ID.3 forfra

VW ID.3 skal bringe både VW og os danskere ind i den nye elbilalder. Det skal den nok få succes med langt hen ad vejen, for det er en vellykket elbil, der på de fleste områder fint lever op til mange bilejeres behov. Vores test afslører dog, at der også er plads til forbedringer.

Pris: 354.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 306 km
Læs testen af VW ID.3

Grafik: Skillestreg

Mazda MX-30 – Flot elbil skuffer i hverdagen

Mazda MX-30

Den nye Mazda MX-30 har masser af stil og lækre løsninger. Men mærkets første elbil falder igennem, når det handler om det vigtige: rækkevidde, ladetid og plads.

Pris: 270.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 165 km
Læs testen af Mazda MX-30

Grafik: Skillestreg

Mini Cooper SE - Forvandlet til elbil

Mini Cooper SE set bagfra

Mini Cooper er en sjov elbil, der i den grad taler til hjertet. Den er ikke synderlig praktisk, men den giver køreglæde og skaber opmærksomhed.

Pris: 284.500 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 188 km
Læs testen af Mini Cooper SE

Grafik: Skillestreg

Honda e - Charmerende skærmtrold

Honda e set forfra

Den lille elbil Honda e er ikke synderlig praktisk, men den giver både køreglæde og skaber opmærksomhed. Med høj pris, lille rækkevidde og kneben plads er den dog en bil for de få.

Pris: 299.500 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 143 km
Læs testen af Honda-e

Grafik: Skillestreg

MG Zs – En elektrisk lynkineser

MG ZS set forfra

Den nye elbil fra kinesiske MG kører fremragende og er flot udstyret. Men rækkevidde, lademuligheder og et par irriterende detaljer trækker den anden vej.

Pris: 249.079 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 200 km
Læs testen af MG Zs

Grafik: Skillestreg

Kia e-Niro - Mere fart på elbilen

Kia e-Niro set forfra

Kia e-Niro fås nu med større batteri. Det giver længere rækkevidde, og opladning sker tre gange hurtigere end før. Det er en stor fordel, hvis man kører mange lange ture. Den kører tilmed virkelig behageligt, og der er masser af udstyr. Helt praktisk er den dog ikke, hvilket især bemærkes i bagagerummet, der ikke er stort.

Pris: 339.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 414 km
Læs testen af Kia e-Niro

Grafik: Skillestreg

Renault Zoe - Gennemprøvet elbil

Renault Zoe set bagfra

Renault Zoe er kommet i sin anden generation, der byder på mere sikkerhed, længere rækkevidde og masser af udstyr. Prisen er blevet lidt pebret.

Pris: 255.900 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 260 km
Læs testen af Renault Zoe

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq - Længere rækkevidde og længere ladetid

Hyundai Ioniq

Større batteri, bedre trykskærm og en adaptiv fartpilot, der fungerer godt på langture, trækker oplevelsen af den faceliftede Hyundai Ioniq op. Men overraskende er hurtigladningen blevet langsommere.

Pris: 279.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 235 km
Læs testen af Hyundai Ioniq

Grafik: Skillestreg

Seat Mii-e - Danmarks billigste elbil

Seat Mii-e forfra

Den før så populære mikrobil Seat Mii fås nu kun som elbil. Prisen er skarp og udstyrsniveauet i top, og det gør den til det bedste køb af billige elbiler lige nu. Vores bilbudget viser, at det kun koster 2,10 kr. pr. km at køre i den lille elbil.

Pris: 149.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Seat Mii-e

Grafik: Skillestreg

VW e-Up - VW's billigste elbil

VW e-Up set bagfra

Den populære VW Up har før kunnet fås som elbil. Nu er den lille elbil tilbage med et noget større batteri, men også en temmelig overraskende sikkerhedspakke.

Pris: 162.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af VW e-Up

Grafik: Skillestreg

Skoda Citigo-e iV - Tjekkernes første elbil

Skoda Citigo-e set forfra

Den før så populære mikrobil Skoda Citigo fås nu kun som elbil. Det er der kommet et fint køretøj og en billig elbil ud af.

Pris: 154.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 160 km
Læs testen af Skoda Citigo-e iV

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2019

2019 var et stort testår på Motor. Vi lavede den komplette gruppetest af samtlige elbiler på markedet. Det kommer vi ikke til at kunne gøre igen, for fremover kommer der mange nye elbiler. 

Grafik: Skillestreg

Smart EQ fortwo Cabrio - Den sjoveste elbil

Smart EQ fortwo

Man bliver glad af at kigge på Smart EQ fortwo Cabrio og glad af at køre i den. Men glæden varer ikke længe, for den lille elbils rækkevidde er kun til korte ture i nærområdet. For dem, der ikke har brug for at køre længere end 100 km ad gangen, er den et herligt bekendskab.

Pris: 237.098 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 85 km
Læs testen af Smart EQ fortwo Cabrio

Grafik: Skillestreg

Tesla Model X Long Range 6 personer - Den helt store raket

Tesla Model X forfra

Tesla Model X er på en gang for fed og for meget. Den får folk til at måbe, når den spreder sin kæmpe bagdøre ud og op. Men med en længde på over fem meter er den også stor at køre rundt i. Med plads til op til syv personer, sit rumskibsdesign og lynhurtige acceleration er Model X en helt unik elbil.

Pris: 892.664 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 403 km
Læs testen af Tesla Model X Long Range

Grafik: Skillestreg

Audi e-tron 55 Quattro - Tung på godt og ondt

Audi e-tron set forfra

Audi e-tron er en imponerende elbil fra Audi. Den har en gennemført lækker kabine og giver en magtfuld følelse bag rattet. Men vægten på 2,5 tons koster på både køreegenskaber og rækkevidde. Til gengæld lader den hurtigt.

Pris: 799.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 342 km
Læs testen af Audi e-tron 55 Quattro

Grafik: Skillestreg

Tesla Model S Long Range - Kongen af rækkevidde

Tesla Model S forfra

Selvom Tesla Model S har nogle år på bagen, fremstår den stadig som en smuk, topmoderne og ualmindelig velkørende elbil. Her er der ingen rækkeviddeangst, og der er masser af plads og komfort på et højt plan. Den lader endda ekstra 200 km på kun en halv time.

Pris: 772.474 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 486 km
Læs testen af Tesla Model S Long Range

Grafik: Skillestreg

Jaguar I-Pace EV400 AWD S - Rå og elegant

Jaguar I-Pace forfra

Der er masser af køreglæde i Jaguar I-Pace. Men med nye konkurrenter fra Mercedes og Audi er den ikke alene mod Tesla mere. Især ladetiden på den tunge bil trækker ned.

Pris: 713.880 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 334 km
Læs testen af Jaguar I-Pace EV400 AWD S

Grafik: Skillestreg

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic - Bedste elbil lige nu

Mercedes EQC bagfra

Den store og tunge Mercedes-Benz EQC kører direkte ind på førstepladsen i feltet af luksus-elbiler. Det tyske mærkes mange års erfaringer med at fremstille biler af høj kvalitet og med businessclass-komfort fornemmes i en elbil, der også fungerer fint i hverdagen med hurtig ladning og fin rækkevidde.

Pris: 679.998 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 375 km
Læs testen af Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 Long Range AWD - Sedan med fart på

Tesla 3 forfra

Danske bilkøbere er normalt ikke meget for sedaner. Men Tesla Model 3 er ikke nogen helt normal sedan, og den topper derfor årets salgslister blandt elbilerne. Den kører stille, hurtigt og langt på en opladning.

Pris: 460.484 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 457 km
Læs testen af Tesla Model 3 Long Range AWD

Grafik: Skillestreg

Nissan Leaf E+ Tekna - Populær elbil forbedret

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf har fået et større batteri, og det har givet den populære elbil en rækkevidde, der vil tilfredsstille de fleste i hverdagen. Ladetiden er desværre fortsat lang, og Leaf har problemer med at lynlade flere gange i træk på langturen. Sikkerheden er i top.

Pris: 361.400 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 317 km
Læs testen af Nissan Leaf E+ Tekna

Grafik: Skillestreg

VW e-Golf 5-dørs - Det sidste stik

VW e-Golf set forfra

VW e-Golf bliver snart erstattet af en helt ny generation elbiler fra Volkswagen. Det er en ældre konstruktion, men man kan faktisk blive helt glad for at føle sig hjemme i den velkendte kabine. Men rækkevidden og ladetiden er slet ikke fulgt med udviklingen.

Pris: 320.395 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 192 km
Læs testen af VW e-Golf

Grafik: Skillestreg

BMW i3 Charged Professional 120 Ah - Sjov letvægter

BMW i3 fra siden

BMW i3 er absolut ikke ny. Men dens fokus på lav vægt, nye materialer og anderledes design gør, at den stadig ser moderne ud. Rækkevidden er dog et problem, og bagdørene skal man ikke have brug for for ofte.

Pris: 379.000 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 231 km
Læs testen af BMW i3

Grafik: Skillestreg

Kia e-Soul Advance - Firkantet elbil

Kia e-soul bagfra

Pris: 339.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 364 km
Læs testen af Kia e-Soul Advance

Grafik: Skillestreg

Hyundai Kona Electric Premium - Imponerende rækkevidde

Hyundai Kona forfra

Pris: 349.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 407 km
Læs testen af Hyundai Kona Electric Premium

Grafik: Skillestreg

Kia e-Niro - Praktisk elbil til hverdagen

Kia e-NIro bagfra

Kia e-Niro har smart SUV-look, men den er faktisk nok den elbil, der lige nu minder mest om en stationcar. Der er god plads bagi og fine adgangsforhold til bagagerummet. Samtidig er der masser af udstyr, så hele familien kommer glade frem.

Pris: 349.999 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 388 km
Læs testen af Kia e-Niro Advance

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq - Bedre udgave på vej

Hyundai Ioniq set forfra

Hyundai Ioniq er en prisvenlig adgang til markedet for elbiler. Den er utrolig letkørt og byder på masser af udstyr. Men vent med at bestille den til sidst på året, når Hyundai tilbyder et større batteri.

Pris: 279.995 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 181 km
Læs testen af Hyundai Ioniq Electric Premium

Grafik: Skillestreg

Audi e-tron - Unik Audi

Audi e-tron set forfra

Audi første elbil overrasker ved ikke at gøre det store ud af at være en elbil. Den ligner en almindelig Audi, og det behøver den bestemt ikke at være ked af. Enhver, der kører Audi til daglig, vil føle sig hjemme i den gedigne kabine. Med en vægt på over 2,5 tons er e-tron ret tung, og det ses på rækkevidden. Til gengæld ligger den godt på vejen og må trække 1.800 kg. Den kan lades lynhurtigt, og det er ved at være det vigtigste parameter på de nye elbiler.

Pris: 799.990 kr.
Elbilens rækkevidde i Motors test: 290 km
Læs testen af Audi e-tron

Grafik: Skillestreg

Tesla Model 3 - Elbilen, alle taler om

Tesla Model 3

Efter lang ventetid strøg Tesla mindste model, Model 3, direkte ind på toppen af de danske salgslister for elbiler. Den er virkelig usædvanlig - på godt og ondt. Sedan-modeller er der normalt ikke rift om herhjemme, men her kører Model 3 altså sine egne veje. Bilnøglen er erstattet af en plastkort – og mobiltelefonen. Ellers er kabinen støvsuget for knapper, så al betjening af bilens - mange - features går gennem den store skærm. Man skal vænne sig til det – men så får man altså også en køreoplevelse, der vil noget.

Pris: 464.674 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 404 km
Læs testen af Tesla Model 3

Grafik: Skillestreg

Jaguar I-Pace - Eksklusiv sports-SUV

Jaguar I-Pace er en sportslig SUV

Masser af klasse og sjove køreoplevelser kendetegner den første elbil fra Jaguar. Ikke overraskende kan Jaguar det der med at bygge en kabine, der oser af overdådig luksus. Til gengæld er vi ikke så imponerede over rækkevidden og en temmelig lang ladetid. I-Pace hører til i den dyrere ende af elbiler, men byder også på sjove og komfortable køreoplevelser.

Pris: Fra 700.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 320 km
Læs testen af Jaguar I-Pace

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2018

Her er de elbiler, vi har testet i 2018. Årets positive overraskelse var Hyundai Kona, der for første gang gav os en elbil med en rækkevidde, der kan dække de flestes behov, uden at den koster en formue.

Grafik: Skillestreg

Hyundai Kona Electric - Den bare kører og kører

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona er den første elbil, der til en overkommelig pris kan køre så langt på en opladning, at den for de fleste vil kunne erstatte en benzin- eller dieselbil. Der er rimelig plads til en familie på fire - dog er benpladsen på bagsædet ikke imponerende. Der er masser af udstyre, og Kona kører komfortabelt. Den tager noget tid at lade, så en hjemmelader er nødvendig. 

Pris: Fra 300.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 474 km
Læs testen af Hyundai Kona Electric

Grafik: Skillestreg

Renault Zoe - Alderen trænger sig på

Renault Zoe

Zoe har nogle år på bagen, og selvom den både løbende er blevet opdateret med større batteri og kraftigere motor, mærkes det. F.eks. fås den ikke automatisk nødbremse, der ellers er sikkerhedsudstyr, der bør findes på en moderne bil. Rækkevidden er fin nok, men den koster cirka det samme at eje som en Hyundai Kona, og den er altså bedre på alle punkter.

Pris: 273.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 247 km
Læs testen af Renault Zoe

Grafik: Skillestreg

BMW i3 - Anderledes bil med miljøet i fokus

BMW i3

Allerede når man ser BMW i3 udefra, ved man, at den er helt sin egen. I kabinen mødes man af særlige miljøvenlige materialer. i3 kører ellers friskt, og man sidder behageligt højt med godt udsyn og let ind- og udstigning. En underlig dørløsning, hvor fordørene skal åbnes, for at man kan åbne bagdørene, gør i3 knap så oplagt som familiebil.

Pris: 337.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 175-200 km
Læs testen af BMW i3S

Grafik: Skillestreg

Nissan Leaf - Danmarks mest solgte elbil

Nissan Leaf 2018

Det er ikke uden grund, at Nissan Leaf i 2018 var den mest solgte elbil på markedet. Den har været her længe og er bare blevet bedre og bedre. Den er dog ikke helt ovre to af elbilernes børnesygdomme: kort rækkevidde og et futuristisk design. Børn bagi har dårligt udsyn, og der er ikke meget plads på hverken bagsæder eller i bagegerummet. Flot sikkerhed. 

Pris: 303.880 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 195 km
Læs testen af Nissan Leaf

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2017

Her er de elbiler, vi har testet i 2017. Det var året, hvor der virkelig begyndte at komme nye varer på hylderne med elbiler.

Grafik: Skillestreg

Kia Soul EV - Sjov, lille elbil

Kia Soul forfra

Kia Soul ser så speciel ud, at man enten falder pladask for dens skæve charme eller løber skrigende bort. Prisen er til gengæld attraktiv for de fleste. Men sit lille bagagerum bliver den aldrig en familieflytter, men som bybil til en single eller et par med et overskueligt kørebehov er den en godt bud på en miljøvenlig bybil.

Pris: Fra 224.000 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 170 km
Læs testen af Kia Soul EV

Grafik: Skillestreg

Hyundai Ioniq - Meget bil for pengene

Hyundai Ioniq

Her er endelig en elbil med fin benplads på bagsædet - det vil børnene sætte pris på. Som fører kan du glæde dig over masser af udstyr i Hyundai Ioniq - og en rimelig lav pris. Sikkerheden er rigtig flot. Hvis du er vild med Ioniq, men har svært ved at klare dig med rækkevidden, fås den også som plugin-hybrid og hybridbil.

Pris: 283.875 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 200 km
Læs testen af Hyundai Ioniq

Grafik: Skillestreg

VW e-Golf - Bare en god bil

VW e-Golf

VW Golf ligger i toppen af salgslisterne i mange lande, og de basale kvaliteter fra den almindelige Golf mister den ikke, bare fordi den kører på strøm. Tværtimod får du fornøjelsen af eldrift og dertil en bil, der virker gennemarbejdet i finishen og har pænt med plads. Rækkevidden er god, så e-Golf kan klare de fleste behov hos både den lille familie og børnefamilien. Prisen er måske lidt høj.

Pris: 309.874 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 230 km
Læs testen af VW e-Golf

Grafik: Skillestreg

Tesla Model X - Imponerende vingefang 

Tesla Model X

De færreste af os har råd til en Tesla Model X. Vi kan så stå og måbe, mens de imponerende "falkevinge-døre" hæver sig og åbner ind til en kabine, der ligner noget fra et rumskib. Op til syv mennesker kan være med, når den store, tunge SUV accelerer lydløst til 100 km/t. på 4,4 sekunder. Det kilder i maven, og det kan måske kompensere for, at det ikke er alle de fikse gadgets, der er helt praktiske i hverdagen.

Pris: 1.387.360 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 300 km
Læs testen af Tesla Model X

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2016

Det var Tesla Model S, der sad suverænt på markedet for elbiler i 2016. Priserne var dengang meget konkurrencedygtige i forhold andre luksusbiler, så der blev solgt mange.

Grafik: Skillestreg

Tesla Model S - Velkørende luksusbil

Tesla Model S

Tesla Model S var en sensation med sine smukke linjer, store skærm og heftige acceleration, da den kom på gaden i 2013. Men den faceliftede udgave fra 2016 kørte Teslaen helt over målstregen. Både præstationer og kvalitetsfornemmelse er løftet betragteligt. Model S tog en stor bid af luksussegmentet herhjemme, indtil afgifterne gjorde den til en lige så dyr bil, som den virker som.

Pris: 1.130.657 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 350 km
Læs testen af Tesla Model S

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2014

VW e-Up sælges ikke fra ny af længere. Når du ser på brugte elbiler fra denne periode, skal du være opmærksom på, at deres rækkevidde er meget begrænset - særligt om vinteren. Du bør nok bede om at få en god, lang prøvetur, så du selv oplever, hvor langt batteriet rækker.

Grafik: Skillestreg

VW e-Up - Billig elbil

VW e-Up

Det burde være et stort plus at være den billigste elbil på markedet. Men den lille VW e-Up kunne ikke engang køre 100 km på en opladning under vores test. Kan man leve med det - f.eks. hvis ens køremønster kun er til små ærinder - kører e-Up til gengæld rigtig godt.

Pris: 190.095 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 96 km
Læs testen af VW e-Up

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2011

I 2011 kunne Motor teste elbilen Mitsubishi Imiev, der havde de næsten identiske søskende Citroën C-Zero og Peugeot Ion. Med en rækkevidde i testen på 60-70 km, kneben plads til fire og en pris på 280.000 kr. blev dommen: "Imiev, C-Zero og Ion er starten, men ikke løsningen". Nissan Leaf blev et bedre bud på fremtidens bil.

Grafik: Skillestreg

Mitsubishi Imiev - Ebilen er landet!

Mitsubishi Imiev

Trillingebilerne Mitsubishi Imiev, Citroën C-Zero og Peugeot Ion var de første elbiler på markedet og indvarslede den elektriske omstilling. Motor anbefalende den til bilkøbere, som gerne ville være foregangsmænd.

Pris: 279.675 kr.
Elbilens rækkevidde (Motors test): 60-70 km
Læs testen af Mitsubishi Imiev

Grafik: Skillestreg

Nissan Leaf - Årets bedste elbil

Nissan Leaf forfra

Nissan Leaf var det første seriøse bud på en elbil, der kunne tage kampen op mod de fossile biler. Den lovede en rækkevidde på 175 km, men under Motors test nåede vi kun 117 km.

Pris: 294.360 kr.
Elbilens rækkevidde (i Motors test): 117 km
Læs testen af Nissan Leaf

Grafik: Skillestreg

Test af elbiler 2009

I 2009 testede vi denne elbil:

Grafik: Skillestreg

Tesla Roadster - Køreglæde med stærkstrøm

Tesla Roadster

Motor måtte låne en privatejet bil for at kunne køre i Tesla Roadster. Det blev en forrygende tur på tværs af landet. Men med den tids lademuligheder blev det også en langsom tur.

Pris: 950.000 kr.
Elbilens rækkevidde (officielt): 350 km
Læs testen af Tesla Roadster

Grafik: Skillestreg

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler. Kontakt rådgivningen