Mercedes-Benz C-klasse – Diesel baner vejen

Mercedes C-klasse er kommet i en ny generation med øget komfort og sikkerhed. Nye dieselmotorer har ekstra fokus på miljøet.

Mercedes-Benz C-klasse set forfra
Forpremiere

Motor mener

Dette er landevejenes intercity-tog. Bag rattet bliver lange ture til en komfortabel rejse, og den nye dieselmotor trækker flot uden at forstyrre på turen.

KØBENHAVN Den nye C-klasse har hentet en del teknik og smarte løsninger fra den store S-klasse, og er dermed kommet op i en ny liga, når det drejer sig om komfort og sikkerhed.

Der er tale om en helt ny konstruktion fra ende til anden, og kort fortalt er den nye C-klasse blevet længere og bredere, men også en smule lavere end tidligere. Akselafstanden er øget to en halv cm, hvilket særligt kommer bagsædepassagererne til gode – noget taxi-kunder givetvis vil sætte pris på.

Priserne er stort set uændrede, men da mængden af standardudstyr samtidig er øget betydeligt, er den nye C-klasse samlet set blevet et billigere bekendtskab for dem, der ellers ville vælge dette udstyr.

Video: Se nærmere på Mercedes C-klasse

Diesel opfylder Euro 7-miljønormen

I Danmark er C-klassen en af de mest solgte Mercedes-modeller, mens den på verdensplan ligger klart nummer et. De biler, der kommer til Danmark, er alle produceret i Tyskland, men faktisk bygges C-klassen også i Sydafrika og Kina. Den nye C-klasse har fået modelkoden 206 og afløser 205, som har været på markedet siden 2014.

Modelprogrammet er indtil videre ret overskueligt, idet den nye C-klasse kun fås som firedørs sedan eller som femdørs stationcar, hvor merprisen for sidstnævnte er 15.000 kr.

Motorprogrammet omfatter to versioner af en toliters dieselmotor samt to benzinudgaver på hhv. 1.5 og 2.0 liter. Et ni-trins automatgear er altid standard.

Dieseludgaverne er forberedt til den kommende Euro 7-miljønorm, idet de har fået større NOx- og partikel-filtre samt nu to katalysatorer, der arbejder med AdBlue-teknologien.

Mercedes-Benz C-klasse kabine
Førerpladsen har virkelig fået et løft og benytter nu samme skærme som i den store S-klasse. Både den store skærm og det digitale instrumentbord er standard i alle udgaver. Her er det 300 d, der som standard er forsynet med AMG-pakken.

Hvor hurtig er Mercedes C-klasse?

Alle motorer er forsynet med en smart integreret starter og generator, der sidder som en ringformet elmotor mellem motoren og gearkassen.

Der er tale om en hybrid-teknik, der fungerer både som en startermotor, der bringer motoren helt op i 750 omdrejninger med det samme, og som en generator, der oplader et lille batteri, når man slipper speederen.

Den nye teknik betyder, at motoren starter næsten umærkeligt, både når den er kold og varm. Men hybrid-teknikken har også den fordel, at elmotoren kortvarigt kan hjælpe ved igangsætninger, hvor den yder op til 20 hk og leverer et moment på op til 200 Nm.

Det giver en mere smidig igangsætning, og gør også, at bilen kan accelerere lynhurtigt. Det sidste vidner 0 til 100 km/t.-tallet om: Blot 5,8 sekunder bruger 300 d på den opgave.

Mercedes-Benz C-klasse skærm
Den store skærm i midten er let at styre med fingeren, men kan også aktiveres med dansk tale. Den er flot og tydelig i sin grafik, og alle menuer er på dansk.

Hvilket udstyr har Mercedes C-klasse?

Førerpladsen i C-klassen er i den grad blevet digitaliseret. Foran rattet er der et instrumenthus med en enorm skærm, der kan konfigureres på mange måder, og i midterkonsollen er der samme opretstående 11,9”-skærm, som den man finder i den nye S-klasse.

Herfra kan man styre bilens mange funktioner, og orker man ikke at trykke sig gennem de mange danske menuer, kan man i stedet blot sige „Hey Mercedes“, så spørger bilen på dansk, hvad man vil. Man kan f.eks. sige „Åbn soltaget“, „Kør mig hjem“ eller „Sæt temperaturen til 18 grader“. Det prøvede vi, og det virkede overraskende godt.

Udstyrsniveauet er generelt hævet, og bl.a. har alle udgaver nu adaptiv fartpilot, LED-forlygter, Blind-spot-assist, bakkamera og trådløs opladning af mobilen. Og for stationcar-udgaverne finder man yderligere elektrisk bagklap og niveauregulering af bagakslen.

I de to C 300-udgaver er AMG-pakken altid standard, og der finder man bl.a. en lang række sportslige detaljer samt kunstlæder på instrumentbordet.

Vil man have mere udstyr, har Mercedes gjort det let. Man kan købe en Premiumpakke for 50.000 kr., der indeholder matrix-forlygter, som Mercedes kalder Digitalt lys. Derudover får man bl.a. et 360-graderskamera og nøglefri adgang. En Plus-pakke koster yderligere 50.000 kr. og tilføjer desuden bl.a. soltag, Burmester-lydanlæg og headup-display.

Mercedes-Benz C-klasse bagagerum
Bagagerummet er vokset, og nu er bagsædet tredelt nedfældeligt. Det vandrette rullegardin er let at have med at gøre. I stationcar-udgaven rummer det 490 liter.

Hvordan kører Mercedes C-klasse?

Oplevelsen af den nye C 300 d st.car efterlod et indtryk af en bil, der i den grad er skabt til de lange køreture. Man sidder glimrende bag rattet, og trods de store 19-tommerhjul, der var på vores bil, føltes undervognen smidig og rar.

Hjælpesystemerne, der bl.a. fastholder bilen i sporet på motorvejen, er let at aktivere, og alle indgreb fra både rat og bremser er justeret, så det hele sker gnidningsfrit.

Støj fra hjul og motor opleves til at være på et meget komfortabelt niveau, og ved bykørsel glæder man sig over en rolig genstart, hver gang motoren har været koblet af for at spare brændstof.

Det ni-trins automatgear skifter smidigt, og sætter man køreprogrammet over i Dynamic, skifter bilen karakter til noget af en hurtig bil.

Der var 19-tommer hjul på vores bil, men bilen kommer standard med 18-tommer hjul, og det er formentlig alligevel et bedre valg for dem, der sætter pris på bedst mulig komfort.

Pladsen føles fin ved både for- og bagsæder, og særligt det store bagagerum er rart i hverdagen. Bagsædet kan lægges ned i tre dele, og bilen må trække op til 1.800 kg, hvis man udstyrer den med et fabriksmonteret træk til 12.900 kr. ekstra.

Den nye C-klasse kan allerede nu bestilles fra fabrikken til levering efter sommer.

Læs de seneste bilnyheder

Mercedes-Benz C-klasse set bagfra

Mercedes-Benz C-klasse

19,6 km/l
Diesel
604.900 kr.
  • Komfort
  • Motor
  • Udstyr
  • Matrix-forlygter er dyrt udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    136 g/km
  • Effekt
    265 hk
  • Moment
    550 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.800 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.835 kg
  • Bagagerum
    490 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:475 cm B:182 cm H:144 cm
Luk