Xpeng G6 – Skarpt kinesisk angreb på Tesla

Xpeng G6 er bygget med et eneste formål: at give Tesla kamp til stregen. Den ligner Model Y, men på flere områder mærker man, at Xpeng er både nyere og mere avanceret end forbilledet. Og så er den ovenikøbet billigere!

En hvid Xpeng G6 med himmel og by i baggrunden
Forpremiere

Motor mener: 

Det er både imponerende og skræmmende at se Xpengs styrke, når det handler om byggekvalitet, brugsværdi og avanceret teknik. Det må give rynker i panden hos flere bilproducenter i USA og Europa.

GUANGZHOU. Det privatejede kinesiske bilmærke Xpeng kan netop nu fejre sit 10-årsjubilæum. På den korte tid har fabrikken formået at udvikle fire forskellige elbiler, der på hver sin måde blander sig i toppen, når det handler om teknik og opbygning.

Nyeste er denne G6, der er første bil på en nyudviklet platform, der har revolutioneret den måde, man bygger biler på. Hver sin ende af undervognen er sprøjtestøbt i verdens kraftigste aluminiumsform.

Læs også FDMs test af Xpeng G6 her

Det betyder, at over 300 sammensvejsede pladedele nu er afløst af blot to store aluminiumsdele, der sammen med batteriet udgør hele vognbunden. Det giver en øget stivhed, en forbedret sikkerhed og frem for alt en mere enkel konstruktion.

Batteriet er af den nyeste 800 volt-teknologi, og det kan oplades med op til 280 kW – omtrent dobbelt så hurtigt som de europæiske konkurrenter og også hurtigere end hos den største konkurrent: Tesla Model Y.

Video: Se nærmere på Xpeng G6

Hvordan er kvaliteten i Xpeng G6?

Vi har som første danske medie allerede nu haft lejlighed til at køre i den nye G6. Og selvom vi endnu har til gode at prøve den europæiske version på europæiske veje, så var det en oplevelse, der imponerede os!

Inde i bilen mødes man af en kabine, der er opbygget i flotte materialer og med en samlekvalitet, der umiddelbart opleves at være bedre end hos de fleste konkurrenter.

Foran rattet er der et stort display, der viser fart og andre oplysninger, man selv kan vælge, og i midten er der monteret en 15-tommers skærm.

Den har fået et helt nyt styresystem, hvor man selv kan komponere, hvor de enkelte genvejstaster skal være placeret, og hvordan layoutet i det hele taget skal se ud. Den rummer naturligvis navigation, radio og trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Førerpladsen i en Xpeng G6
Førerpladsen er indrettet med et display foran rattet og en 15-tommer skærm i midten. Fra rattet styres mange funktioner, men der er både afviser- og viskerarm samt en gearvælger bag rattet. Interiøret kan frit vælges i sort eller som her hvidt kunstlæder.

God plads i Xpeng G6

Sæderne er eljusterbare, og forsæderne er altid udstyret med både varme og køling. Der er tænkt på hverdagen med hensyn til opbevaringsrum og plads til mobiltelefoner, hvor to styks kan oplades trådløst samtidigt i en afkølet holder.

Lydanlægget er med 18 højttalere, der giver en fremragende lydoplevelse, og over hele kabinen er der et stort glastag. Man kan frit vælge mellem en mørk eller en lys kabine af kunstlæder.

Ved bagsædet er gulvet helt plant, og her er der også sædevarme. Pladsen opleves så rigelig, at selv høje passagerer sidder komfortabelt på den ret høje sædehynde. Ryglænshældningen kan endda justeres, og der er et fint midterarmlæn og friskluftdyser mellem forsæderne.

Bagagerummet er ifølge Xpeng på mægtige 571 liter, men vi savner en frunk fortil til ladekablet. G6 må trække op til 1.500 kg.

Xpeng G6 set oppefra
Alle udgaver af Xpeng G6 har som standard glastag. Det kan ikke åbnes, og der er intet undergardin, men glasset er tonet, så det dæmper varme- og lysindfaldet.

Veludstyret og vildt hurtig

Køreindtrykket er præget af et lavt støjniveau takket være grundkonstruktionen og bilens støjdæmpning. Der er dobbelte ruder i fordørene, og som altid i en elbil er accelerationen vildt imponerende.

Selv oplyser Xpeng, at man kan nå 100 km/t. på blot 3,9 sekunder i Performance-udgaven med firehjulstræk, som er den, vi har prøvet. Man kan heldigvis vælge mellem flere køreprogrammer, så kørslen ikke altid behøver at være så vild, eller også kan man med fordel vælge en billigere udgave med baghjulstræk og færre hestekræfter

Alle udgaver har den store Xpilot som standard, og det betyder, at man ud over adaptiv fartpilot og vognbaneassistent også kan aktivere automatiske vognbaneskift på motorvejen og mulighed for at køre bilen på plads i p-båsen fra sin mobiltelefon, når man er stået ud af bilen.

Derudover sørger bilens i alt 12 kameraer for et altid opdateret billede af omgivelserne i et 360-graders-perspektiv. Til brug for sikkerhedssystemerne er bilen derudover udstyret med hele fem radarer og 12 ultralydssensorer.

I Kina virkede de opdaterede køreassistenter langt bedre end det, vi tidligere har oplevet i den større Xpeng G9, men her må en endelig dom afvente en dansk test, når bilen ankommer efter sommerferien.

Det gælder også forlygternes effektivitet. De er af LED-typen, men uden matrix-funktion. Fra en mobil-app kan man kontrollere eller programmere store dele af bilens funktioner, ligesom telefonen i sig selv fungerer som nøgle, når man nærmer sig bilen.

Bagsædet i en Xpeng G6
Ved bagsædet er gulvet plant fortil, og det ret høje sæde giver en god siddeposition. Der er god knæplads for selv høje passagerer, og loftshøjden er overraskende god. Der er friskluftdyser mellem forsæderne og isofix-beslag ved de to yderpladser.

Er Xpeng G6 et bedre køb end Tesla Model Y?

Billigste udgave af Xpeng G6 er den baghjulstrukne udgave med det lille LFP-batteri på blot 66 kWh. Den koster 340.000 kr. og har en officiel rækkevidde på 435 km. Det er som udgangspunkt 20.000 kr. billigere end billigste Model Y, hvor man dog skal tilkøbe en udvidet autopilot for at få samme assistentsystemer.

Til gengæld har Model Y som standard et aftageligt anhængertræk, mens man til G6 kan bestille et el-manøvreret træk for små 9.000 kr. Med sammenligneligt udstyr er prisforskellen her små 80.000 kr.

Denne testede topudgave, G6 Performance AWD, koster lige under 400.000 kr., og det er 40.000 kr. billigere end Tesla Model Y Performance, men hele 106.000 kr. billigere, hvis de to biler skal være udstyret så ens som muligt. Alt i alt er priserne på Xpeng G6 altså ganske attraktive.

Bagenden på en Xpeng G6
Den store bagklap åbner til et bagagerum på hele 571 liter. Bagklappen er elektrisk betjent, og under gulvet er et lille ekstra rum. Der er ingen frunk fortil, men bilen må udstyres med anhængertræk, der må trække op til 1.500 kg. Anhængertrækket er fuldt elektrisk og koster 8.900 kr.

Garantien på Xpeng G6 imponerer

Men det er faktisk ikke prisen, der imponerer mest. Det er derimod fabriksgarantien, der er på hele syv år og 160.000 km på hele bilen, og endda på otte år og 180.000 km på batteriet.

Det er blandt det bedste, der fås på markedet, og noget som kan skabe den tryghed, man som potentiel køber efterspørger, når man står over for en så avanceret bil fra et forholdsvist nyt bilmærke.

Xpeng G6 bygges i Kina på en helt ny og supermoderne fabrik med et usædvanligt højt antal robotter. Den danske importør er fabriksejet, og G6 kan enten købes på nettet eller hos en stor dansk forhandlerkæde.

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Elbilen Xpeng G6 set bagfra

Xpeng G6

El
399.900 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Garanti
  • Ingen frunk
  • Dørhåndtag
  • Ingen dansk tale
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): Ikke oplyst/88 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    476 hk
  • Moment
    660 Nm
  • Topfart
    202 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.095 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    571 liter
  • Akselafstand
    289 cm
  • Officiel rækkevidde
    550 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: maks. 160.000 km. Batteri: 8 år/180.000 km
  • Mål
    L:475 cm B:192 cm H:165 cm
Luk