Nissan GT-R – ligesom PlayStation

Nissan GT-R bringer dynamik til det ellers stillestående bilmærke. Der er tale om en supersportsvogn med egenskaber blandt de bedste i verden.

Nissan GT-R
Forpremiere

Motor mener: Nissan fremviser suveræne egenskaber i den nye GT-R. Men bilen er og bliver en drømmebil. 

GT-R er Nissans flagskib og indeholder teknologi, som er helt unik. Motoren er en 3.8-liters V6er med to turboladere, der bringer ydelsen op på 480 hk. Transmissionen er en helt ny sekstrins gearkasse med dobbeltkobling, der er placeret ved bagakslen sammen med en fordelergearkasse til firehjulstrækket.

Karrosseriet er opbygget i aluminium og kulfiber og er aerodynamisk udformet, så fartvinden presser både for- og
baghjul ned mod vejbanen. Vægten er ligeligt fordelt for og bag. Der er dermed lagt i kakkelovnen til en helt unik køreoplevelse.

Motor tog imod invitationen til at prøve vognen på Portugals gamle formel 1-bane ved Estoril. Og efter en kort demonstration af bilens teknik gik det løs bag rattet. Tre knapper styrer henholdsvis den elektroniske fordeling af trækkræfterne, den elektroniske affjedring og opsætningen af antiudskridningssystemet ESC.

Med alle tre knapper sat på „R” for Racing skulle det vise sig, at det kræver mere end rolige bevægelser af både arme og fødder for at holde bilen på den optimale linie rundt på banen. De mange kræfter står nærmest i kø for at komme ud, og blot en lidt for tidlig acceleration efter en kurve sender bilen direkte ud ad tangenten.

Et sjældent kig på lækkerierne. Nissan GT-R er et enkelt sekund langsommere end Porsche Carrera GT på Nürburgring, men koster en sjettedel af rekord-Porschen.
Et sjældent kig på lækkerierne. Nissan GT-R er et enkelt sekund langsommere end Porsche Carrera GT på Nürburgring, men koster en sjettedel af rekord-Porschen.
Gearskiftene foregår nærmest umærkeligt fra skiftegreb bag rattet, og når det går lige ud, er accelerationen enorm. Det lykkedes at få bilen gennem banens mange skarpe sving uden panik, og det var sjovt. Men også vildt!

Heldigvis kan man sætte de tre knapper tilbage i normal position, og bilen ændrer karakter i retning af en mere almindelig gadebil. 

Turen rundt på banen er en oplevelse, der demonstrerer Nissans evner som bilkonstruktør. GT-R har allerede sat en helt fantastisk omgangstid på Nürburgring i Tyskland. Med 7 minutter og 29 sekunder er der kun et enkelt sekund ned til verdens hurtigste standardvogn, Porsche Carrera GT.

Men oplevelsen med Nissan GT-R viser også, at biler som denne har det bedst på en bane eller på tv-skærmen som en del af et PlayStation-spil. Alt andet er simpelthen for farligt!
GT-R kommer til Europa i begyndelsen af 2009. Der er allerede forudbestilt 1.500 biler – et imponerende salgstal, der nok også skyldes, at prisen på små 600.000 kr. uden afgifter er omkring en sjettedel af prisen for rekord-Porschen.