Nissan Juke – ualmindelig, men traditionel

Nissan Juke er et bud på en bil, der skiller sig ud fra mængden. Men lige så ualmindelig, den ser ud, lige så traditionel er den at køre.

Nissan Juke
Forpremiere

Motor mener: Frækt og vovet design, men teknikken er ganske traditionel. Det egentlig nye er den avancerede 1.6 DIG-T motor.

Hvis man krydser en rallybil med en motorcykel, får man en mildest talt aparte bil. En Nissan Juke. Den polariserer meninger. Er den smart, er den grim, er den for meget, er den overflødig, skaber den en ny klasse for by-orienterede SUV-biler?

De brede baller og boomerangformede baglygter vil ingen tage fejl af, når Juke ruller på danske veje fra oktober til priser fra 245.000 kr.
De brede baller og boomerangformede baglygter vil ingen tage fejl af, når Juke ruller på danske veje fra oktober til priser fra 245.000 kr.
En tur rundt i gaderne i Frankfurt fortæller i hvert fald, at Nissan Juke skaber en vis opmærksomhed, måske fordi den er så uforskammet maskulin og højtråbende. Gevaldige forskærme, udstående forlygter, store balder bagtil, næsten usynlige bagdøre og boomerangformede baglygter trækker øjnene til.

Nissan Juke er noget af et vovestykke, og Nissan mener, at dens dristige og anderledes stil vil tiltrække kunder fra andre mærker – og at traditionelle Nissan-ejere vil kigge den anden vej. De, der sikkert vil blive fristet, er kunder på udkig efter mere spænding end deres konventionelle hatchback leverer, og som synes, at modebiler som Mini, Alfa Mito og Fiat 500 er blevet for almindelige.

Interiøret har også sin egen stil. Der er meget at se på, men alt er velfungerende.
Interiøret har også sin egen stil. Der er meget at se på, men alt er velfungerende.
Juke ser solid ud med en længde på bare 413 cm til en bredde på 176 cm og en højde på 157 cm. Også fordi der er meget metal i forhold til glas. Det er ikke en børnevenlig bil med de små vinduer, og udsynet skråt bagud får da heller ikke nogen roser. Fremad går det bedre, og chaufføren har de to toplygter som pejlemærker.

Kørestillingen er kompromitteret af et rat uden teleskopisk længdeindstilling, blot med højde/vinkel-indstilling. Det afstedkommer, at ikke alle kan finde den rette kørestilling. Men de øvrige funktioner er i orden, og der er en gennemgående fornemmelse af kvalitet.

Tre forskellige motorer, to 1.6 benzin og en 1.5 dCi turbodiesel, er til rådighed. Af benzinmotorerne leverer den ene med konventionel benzinindsprøjtning 117 hk og 158 Nm. Den anden med direkte benzinindsprøjtning og turbo er ganske ny og har en topydelse på 190 hk og 240 Nm mellem 2000-5200 o/min. Det betyder at 1.6 DIG-T yder som en 4-cylindret 2.5 liter motor og forbruger som en 1.8 liter uden at fylde eller veje mere end en 1.6 liter motor. Med denne motor er det muligt at tilvælge firehjulstræk til en merpris på 80.000 kr. inkl. CVT-automatgear.

Bagagerummet på 251 l kan udvides til 550/830 liter ved at lægge ryglænene ned. Gulvet er fladt, og rummet er praktisk udformet.
Bagagerummet på 251 l kan udvides til 550/830 liter ved at lægge ryglænene ned. Gulvet er fladt, og rummet er praktisk udformet.
Dieselmotoren med en effekt på 110 hk og 240 Nm stammer fra Renault og trækker forhjulene gennem en 6-trins manuel gearkasse. Et tryk på en knap sparker liv i hestene, og det er straks klart, at selv om der ikke er flere end 110 heste i stalden, er de der alle sammen.

Lydsvagt og vibrationsfri begiver vi os af sted. Når speedometernålen passerer 80 km/t., strammer den elektriske servo styretøjet så meget, at der virker ubehageligt. Der er tre indstillinger fra Sport, Normal til Eco, men forskellen opleves ikke som særlig stor.

Igennem landevejens sving kører Juke komfortabelt, og på trods af den store frihøjde er krængningen moderat. Vognbetjeningen er nem fra et godt forhold imellem kobling og speeder til et præcist og letgående gearskifte og en gearstang tæt ved rattet.

På trods af en længde på bare 413,5 cm og en akselafstand på 253 cm er der ganske god plads på bagsædet.
På trods af en længde på bare 413,5 cm og en akselafstand på 253 cm er der ganske god plads på bagsædet.
Svingegenskaberne er neutrale, og det eneste minus i kørebogen er aggressive bremser med et meget hårdt bid, så snart foden trykker lidt. Det kan selvfølgelig give en følelse af sikkerhed, men det er ubehageligt for andre i bilen end chaufføren.

Når Nissan Juke kommer til Danmark i oktober, er det til priser fra 244.990 kr. for 1.6 Pure Drive med Visia udstyr til 399.990 for 1.6 DIG-T Tekna med læderindtræk. En veludstyret Juke 1.6 Acenta 4x2 koster 262.990 kr., så den unge, ugifte og barnløse bycowboy kan godt begynde at spænde sadelgjorden og indstille stigbøjlerne.