Motor mener: Frækt og vovet design, men teknikken er ganske traditionel. Det egentlig nye er den avancerede 1.6 DIG-T motor.
Hvis man krydser en rallybil med en motorcykel, får man en mildest talt aparte bil. En Nissan Juke. Den polariserer meninger. Er den smart, er den grim, er den for meget, er den overflødig, skaber den en ny klasse for by-orienterede SUV-biler?

Nissan Juke er noget af et vovestykke, og Nissan mener, at dens dristige og anderledes stil vil tiltrække kunder fra andre mærker – og at traditionelle Nissan-ejere vil kigge den anden vej. De, der sikkert vil blive fristet, er kunder på udkig efter mere spænding end deres konventionelle hatchback leverer, og som synes, at modebiler som Mini, Alfa Mito og Fiat 500 er blevet for almindelige.

Kørestillingen er kompromitteret af et rat uden teleskopisk længdeindstilling, blot med højde/vinkel-indstilling. Det afstedkommer, at ikke alle kan finde den rette kørestilling. Men de øvrige funktioner er i orden, og der er en gennemgående fornemmelse af kvalitet.
Tre forskellige motorer, to 1.6 benzin og en 1.5 dCi turbodiesel, er til rådighed. Af benzinmotorerne leverer den ene med konventionel benzinindsprøjtning 117 hk og 158 Nm. Den anden med direkte benzinindsprøjtning og turbo er ganske ny og har en topydelse på 190 hk og 240 Nm mellem 2000-5200 o/min. Det betyder at 1.6 DIG-T yder som en 4-cylindret 2.5 liter motor og forbruger som en 1.8 liter uden at fylde eller veje mere end en 1.6 liter motor. Med denne motor er det muligt at tilvælge firehjulstræk til en merpris på 80.000 kr. inkl. CVT-automatgear.

Lydsvagt og vibrationsfri begiver vi os af sted. Når speedometernålen passerer 80 km/t., strammer den elektriske servo styretøjet så meget, at der virker ubehageligt. Der er tre indstillinger fra Sport, Normal til Eco, men forskellen opleves ikke som særlig stor.
Igennem landevejens sving kører Juke komfortabelt, og på trods af den store frihøjde er krængningen moderat. Vognbetjeningen er nem fra et godt forhold imellem kobling og speeder til et præcist og letgående gearskifte og en gearstang tæt ved rattet.

Når Nissan Juke kommer til Danmark i oktober, er det til priser fra 244.990 kr. for 1.6 Pure Drive med Visia udstyr til 399.990 for 1.6 DIG-T Tekna med læderindtræk. En veludstyret Juke 1.6 Acenta 4x2 koster 262.990 kr., så den unge, ugifte og barnløse bycowboy kan godt begynde at spænde sadelgjorden og indstille stigbøjlerne.