Nissan Leaf strækker strømmen

Længere rækkevidde er hovedattraktionen i den faceliftede Nissan Leaf, der samtidig kommer i en EU-produceret udgave. Det giver mulighed for flere udstyrsniveauer og europæisk kabine.

Nissan Leaf er ændret på 100 punkter, men ikke meget er synligt udvendigt. En let modificeret front giver lavere luftmodstand
Forpremiere

Kabinen er nu sort som normalt for europæiske biler. Læderindtræk følger med i topmodellen.
Kabinen er nu sort som normalt for europæiske biler. Læderindtræk følger med i topmodellen.
Motor mener: Nissan Leaf var fra begyndelsen en fin elbil, men den øgede rækkevidde og „europæiske” kabine er en klar forbedring

Mens store bilproducenter som VW og BMW stadig har deres første elbil til gode, er Nissan nu klar med en forbedret version af sin Leaf, der har været på banen i to et halvt år. Det må være første gang, at en moderne elbil fra en større producent får et facelift.

Ansigtsløftningen af Nissan Leaf er nærmest ikke-synlig udefra. Det er i teknikken og i kabinen, at forbedringerne opleves. Først og fremmest kan Leaf nu køre længere på en opladning. Batteriet er ikke blevet større, men bilen har fået en ny motor, der bruger mindre strøm, styringen af batteri og energiforsyning er optimeret, bremseenergien genbruges bedre, og aerodynamikken er forbedret.

Dermed er den officielle rækkevidde øget fra 175 til 199 km, svarende til plus 14 procent.

Nissan Leaf kører længere

Lugen til ladestikkene er nu belyst, og stikkene låses fast til bilen, når selve bilen låses. Nissan Leaf har lynladestik til venstre og almindelig ladestik til højre.
Lugen til ladestikkene er nu belyst, og stikkene låses fast til bilen, når selve bilen låses. Nissan Leaf har lynladestik til venstre og almindelig ladestik til højre.
Mere interessant er, at den realistiske kørestrækning skulle være forbedret, især fordi mellem- og topmodellen nu har varmepumpe i stedet for traditionel kabinevarme. Nissan mener, at det under optimale sommerforhold nu er muligt at køre 183 km (plus 8 pct.), mens rækkevidden ved minus 10 grader skal være øget 24 procent til 124 km.

Under Motors første tur ved 0 grader, god varme i kupeen og blandet by- og forstadskørsel i Oslo så den samlede rækkevidde ud til at lande på 125 km.

Ladetid halveret

Undervogn og styretøj er strammet op til europæisk smag – dog uden det er lykkedes at fjerne den lidt hårde „elbil-fornemmelse”, når huller i vejen passeres.

Bagagerummet er vokset med 40 liter, efter at den store lader er flyttet hen i motorrummet.
Bagagerummet er vokset med 40 liter, efter at den store lader er flyttet hen i motorrummet.
En anden teknisk forbedring er, at laderen er skrumpet og flyttet fra bagagerummet til motorrummet. Det giver 40 liter mere bagageplads og mere reel pladsudnyttelse, særligt når bagsædet lægges ned. Det gør det også muligt nu at indregistrere bilen som varevogn.

Praktisk er også, at der nu er lys ved ladestikket, og at stikket låses fast til bilen, når man med fjernbetjeningen låser centrallåsen.

Som ekstraudstyr fås nu en 6,6 kWh indbygget lader, så bilen kan lades helt op på fire timer i stedet for otte. Denne 32 amperes forsyning er ikke mulig i private boliger og indtil videre heller ikke fra offentlige ladere, men f.eks. i firmaers og kommuners egne ladestandere.

Tre udstyrsniveauer i Nissan Leaf

Sædevarme er standard både i for- og bagsæder. Også rattet er elopvarmet. Dermed kan brugeren evt. sænke kabinetemperaturen lidt.
Sædevarme er standard både i for- og bagsæder. Også rattet er elopvarmet. Dermed kan brugeren evt. sænke kabinetemperaturen lidt.
Faceliftet kommer i forbindelse med, at Nissan har flyttet produktionen fra Japan til England – en bemærkelsesværdig stor investering på 3,7 mia. kr. Det giver mulighed dels for en mere „europæisk” bil, dels for at tilbyde tre udstyrsniveauer i stedet for ét.

Særlig synligt er, at kabinen nu er i traditionel, seriøs sort udførelse i stedet for den lidt fimsede, lyse, japanske stil, der blev brugt på Nissan Leaf I. Da produktionen er flyttet tættere på kunderne, tillader logistikken, at man kan vælge mellem tre udstyrsniveauer som normalt ved andre biler.

Mellemste niveau koster omtrent det samme som før, nemlig ca. 278.000 kr. Den dyreste Nissan Leaf til 22.000 kr. ekstra har helt usædvanlige ting for en elbil som læderindtræk, LED-lygter, Bose-musikanlæg og 17 tommer aluminiumsfælge. I grundmodellen er den nye varmepumpe-varmer sparet væk.

Derimod har alle biler til Norden standardmæssigt varme i både for- og bagsæder, varme i rattet og mulighed for at forvarme kabine og batteri, når bilen er tilsluttet elnettet.

Kabine i Nissan Leaf lavet af sukkerør

Nissan Leaf har under gulvet et batteri med 24 kWh energi.
Nissan Leaf har under gulvet et batteri med 24 kWh energi.
For at holde prisen nede er den elektroniske parkeringsbremse sparet væk og erstattet af en fodpedal. Kabeltrækket betyder, at „kardan-tunnelen” ved bagsædet er blevet højere og går lidt ud over benpladsen i midten. Til gengæld betyder nye forsæder, at bagsædepassagerer nu kan få fødderne ind under forsædet.

Et kuriosum er, at kabinematerialerne nu er fremstilles af 100 procent biomateriale, nemlig sukkerrør.

Som noget nyt kan man købe Leaf uden ejerskab til batteriet. Bilen bliver ca. 50.000 kr. billigere, men til gengæld skal man betale minimum 700 kr. månedligt til Nissan i batterileje.