
Mens store bilproducenter som VW og BMW stadig har deres første elbil til gode, er Nissan nu klar med en forbedret version af sin Leaf, der har været på banen i to et halvt år. Det må være første gang, at en moderne elbil fra en større producent får et facelift.
Ansigtsløftningen af Nissan Leaf er nærmest ikke-synlig udefra. Det er i teknikken og i kabinen, at forbedringerne opleves. Først og fremmest kan Leaf nu køre længere på en opladning. Batteriet er ikke blevet større, men bilen har fået en ny motor, der bruger mindre strøm, styringen af batteri og energiforsyning er optimeret, bremseenergien genbruges bedre, og aerodynamikken er forbedret.
Dermed er den officielle rækkevidde øget fra 175 til 199 km, svarende til plus 14 procent.
Nissan Leaf kører længere

Under Motors første tur ved 0 grader, god varme i kupeen og blandet by- og forstadskørsel i Oslo så den samlede rækkevidde ud til at lande på 125 km.
Ladetid halveret
Undervogn og styretøj er strammet op til europæisk smag – dog uden det er lykkedes at fjerne den lidt hårde „elbil-fornemmelse”, når huller i vejen passeres.

Praktisk er også, at der nu er lys ved ladestikket, og at stikket låses fast til bilen, når man med fjernbetjeningen låser centrallåsen.
Som ekstraudstyr fås nu en 6,6 kWh indbygget lader, så bilen kan lades helt op på fire timer i stedet for otte. Denne 32 amperes forsyning er ikke mulig i private boliger og indtil videre heller ikke fra offentlige ladere, men f.eks. i firmaers og kommuners egne ladestandere.
Tre udstyrsniveauer i Nissan Leaf

Særlig synligt er, at kabinen nu er i traditionel, seriøs sort udførelse i stedet for den lidt fimsede, lyse, japanske stil, der blev brugt på Nissan Leaf I. Da produktionen er flyttet tættere på kunderne, tillader logistikken, at man kan vælge mellem tre udstyrsniveauer som normalt ved andre biler.
Mellemste niveau koster omtrent det samme som før, nemlig ca. 278.000 kr. Den dyreste Nissan Leaf til 22.000 kr. ekstra har helt usædvanlige ting for en elbil som læderindtræk, LED-lygter, Bose-musikanlæg og 17 tommer aluminiumsfælge. I grundmodellen er den nye varmepumpe-varmer sparet væk.
Derimod har alle biler til Norden standardmæssigt varme i både for- og bagsæder, varme i rattet og mulighed for at forvarme kabine og batteri, når bilen er tilsluttet elnettet.
Kabine i Nissan Leaf lavet af sukkerør

Et kuriosum er, at kabinematerialerne nu er fremstilles af 100 procent biomateriale, nemlig sukkerrør.
Som noget nyt kan man købe Leaf uden ejerskab til batteriet. Bilen bliver ca. 50.000 kr. billigere, men til gengæld skal man betale minimum 700 kr. månedligt til Nissan i batterileje.