Nissan Micra - alle gode gange fem

Nissan Micra bygges nu til europæisk smag og forventninger, og det mærkes. Sikkerhedsudstyret er topmoderne, en trecylindret turbomotor imponerer, og der er masser af muligheder for at give sin Micra et personligt præg.

Nissan Micra.
Forpremiere

Nissan Micra kommer nu i en femte generation med et helt anderledes og friskt design. Bilen kommer altid med fem døre og bygges nu i Europa. Foto: Simon Hamelius
Nissan Micra kommer nu i en femte generation med et helt anderledes og friskt design. Bilen kommer altid med fem døre og bygges nu i Europa. Foto: Simon Hamelius
Motor mener: Hvis de udgaver af Nissan Micra, som i maj 2017 dukker op i de danske forhandlere, lever op til de forserie-modeller, vi kørte, er der godt nyt på vej i minibilsklassen.

Nissan Micra har hidtil været en bil skabt til hele verden med en lav pris og en moderat kvalitet som følge. Med denne femte generation er den strategi nu helt ændret, og den nye Micra bygges i Europa til os europæere.

På sikkerhedssiden er bilen opgraderet enormt, så både nødbremse, linjevogter, advarsel for biler i den blinde vinkel og mulighed for LED-forlygter er på programmet fra starten. Vi prøvede nødbremsen under sikre forhold og kunne konstatere, at bilen kunne bremse helt ned ved op til 50 km/t., hvilket er flot.

LÆS OGSÅ: Om Citroën C3 - den farverige konkurrent til Micra

Førerpladsen i Nissan Micra er lækkert udformet med mulighed for valg af farver efter eget ønske. Radio med indbygget navigation bliver en del af de færdige udgaver  dette var en tidligt produceret udgave uden radio.
Førerpladsen i Nissan Micra er lækkert udformet med mulighed for valg af farver efter eget ønske. Radio med indbygget navigation bliver en del af de færdige udgaver dette var en tidligt produceret udgave uden radio.
Nissan har som udgangspunkt valgt at genbruge den gamle Micra-platform, men bilen er blevet markant større. Det ses især på bredden. Nu bygges bilen på Renaults fabrik i Frankrig, men den gennemsyres hele vejen igennem af Nissans idéer og komponenter, og det giver en klassisk Nissan-følelse, når bilen køres.

På ét område har Renault dog sat et stort aftryk, og det er i motorrummet, hvor den lille 0.9-liters trecylindrede turbomotor ligger og hygger sig. Den leverer 90 hk og er en perle i sig selv. Vælg den, og glem de øvrige motorer – 0.9’eren er en sand fornøjelse at køre.

125 farvekombinationer

Nissan tilbyder endnu flere former for personalisering end konkurrenten Citroën C3. Man kan således vælge mellem tre farver indvendigt og fire trimfarver udvendigt, der sammen med valg af bilens lak giver i alt 125 forskellige måder at sammensætte bilens farver på.

Det er moderne med små ruder i bagdørene, men de gør ikke noget godt for udsynet.
Det er moderne med små ruder i bagdørene, men de gør ikke noget godt for udsynet.
Pladsmæssigt er Nissan Micra knap så stor som Citroën C3, hvilket særligt mærkes ved bagsædet, hvor voksne ikke har rigtig god plads. Bagagerummet er derimod præcis så stort som i C3: 300 liter.

LÆS OGSÅ: Om Opel Adam, der puster sjov og liv i de små biler 

Nissan Micra havde verdenspremiere på Paris Motor Show i slutningen af september, og de biler, vi fik til test kort efter, var såkaldte forseriebiler, der kan afvige fra de endelige udgaver. Den egentlige produktion begynder i december, og vi får først bilerne til Danmark til maj næste år.