Nissan Micra er tilbage i topform med flotte linjer, masser af energi og et sjældent set lækkert interiør. Også sikkerheden er opdateret.
Af
Søren W. Rasmussen
Foto
Nissan
Forpremiere
Bagfra er den nye Micra let at kende, men de små sideruder i bagdørene giver ikke ligefrem godt udsyn fra kabinen. Foto: NissanMotor mener:Det er virkelig godt, at Nissan har sat sikkerhed i første række, så man altid får alt det vigtige sikkerhedsudstyr med i handlen. Dermed er Micra nu blevet ledestjerne for alle konkurrenterne.
Engang var Nissan Micra en af Danmarks mest populære minibiler, men i løbet af de seneste 25 år er populariteten faldet, i takt med at den lille japaner har bevæget sig ud ad en tangent, hvor det ydre har set mere og mere særpræget ud.
Den udvikling skal nu vendes, og denne fjerde generation af Nissan Micra er derfor helt ny. Designet minder på ingen måde om forgængerens høje og buttede form – nu er Micra blevet klassens laveste bil med masser af markante linjer, der giver bilen en flot og personlig stil.
Førerpladsen er meget lækkert udformet med fine materialer og overskuelig placering af varmeanlæg og navigationsskærm. Læderbeklædte flader er ekstraudstyr.
Forandringen er blevet mulig, efter at det japanske mærke har forladt den gamle ide om at designe en (smagsløs) bil, der kan sælges i hele verden. Nu er Micra alene forbeholdt os europæere, og for at understrege den betydning er produktionen flyttet til Frankrig.
Masser af sikkerhed
Den nye strategi har foruden det nye design medført, at sikkerheden er blevet opprioriteret betydeligt. Alle udgaver får således automatisk nødbremse, der selv kan bremse for både biler og fodgængere ved alle hastigheder, ligesom andre systemer advarer, hvis man er på vej ud over vognbanens kantlinjer.
Bagagerummet er på 300 liter og er dermed på niveau med de fleste biler i klassen. Det er primært ved bagsædet, at pladsen er knebet en smule.
Et kamera holder øje med skilte med hastighedsgrænser og advarer samtidig, hvis man kommer for tæt på forankørende biler. Ingen tvivl om at fabrikken går efter en flot karakter, når Euro NCAP skal teste bilen senere på året.
Renault leverer motorer
Også køreegenskaberne har været et vigtigt mål for Nissan, og med sænket tyngdepunkt, avanceret undervogn og hjul med 16-tommerdæk mærker man med det samme, at Micra er anderledes sjov at køre, end det vi har været vant til.
Bag det store Nissan-logo i fronten gemmer der sig en radar, der arbejder sammen med kameraet i forruden. De benyttes bl.a. til den standardmonterede automatiske nødbremse.
Man sidder forbilledligt bag det multijusterbare rat, og både styring, gearskift og bremser er konstrueret, så man allerede fra første færd kører som om, man aldrig har kørt i andet. De gode køreegenskaber underbygges af en veltilrettelagt affjedring og et støjniveau, der virkelig er dæmpet i forhold til det, man forventer i denne klasse.
Der er tre motorer at vælge mellem, og de kommer alle fra Renault. Mindste bliver en trecylindret 1.0-liters motor uden turbo. Den har vi endnu ikke prøvet, men den er kun at finde i grundudgaverne.
Pladsen ved bagsædet er ikke bilens stærke side, men det går an for børn. Bemærk den indbyggede højttaler i hovedstøtten.
Langt mere interessant bliver den lidt kraftigere og ligeledes trecylindrede turbomotor på 0.9-liter. Den har vi kørt, og den passer fremragende til Micra. Den trækker flot, er støjsvag og holder sig et pænt stykke under 3.000 omdrejninger på motorvej og er derfor velegnet både som bybil og pendlerbil.
Micra fås også med en dieselmotor, men trods et flot, lavt forbrug, vurderer vi, at den ikke vil få stor udbredelse i Danmark. Hertil er benzinmotoren for stor en konkurrent samlet set.
Lækkert interiør
Farveskærmen er flot indbygget i instrumentbordet, og alle menuer er på dansk. Apple CarPlay er en del af standardudstyret.
Nissan Micra henvender sig særligt til dem, der primært kører i bilen med en eller to personer. Det gør de fleste ifølge Nissan, og i stedet for at skabe en bil, der giver en gennemsnitlig oplevelse ved både for- og bagsæder, har fabrikken valgt at gøre forsædernes pladser til en stor oplevelse, mens der er skruet ned for ambitionen ved bagsædet.
Fortil er der derfor glimrende plads, og med mulighed for at tilkøbe læderlignende beklædning af instrumentbord og midterkonsol øges velværet betydeligt. Og er det ikke nok, kan man få bilen i udgaver med klimaanlæg, et avanceret navigationsanlæg med kameraer, der holder øje hele vejen rundt om bilen, samt næsten alt i kommunikation og underholdning.
Hertil kommer et lydanlæg udviklet af BOSE, som med højttalere i førersædets hovedstøtte kan skabe en næsten tredimensionel lydoplevelse.
Den gamle Micra var høj og buttet og var bygget som en verdensbil - samme bil til alle markeder. Det er slut nu.
På den måde kan man få oplevelser i Micra, man ellers må op i meget dyrere biler for at kunne nyde. Udstyrslisten omfatter i øvrigt LED-forlygter, mulighed for at personalisere bilen med farvekombinationer og kontrastfarvede klistermærker på bilens ydersider. En trend, vi ifølge Nissan kommer til at se meget mere til i de kommende år.