Nissan Micra mander sig op

Nissan Micra har tre år efter sin lancering fået et mere maskulint design og en noget mere indbydende kabine.

Hele frontpartiet på Nissan Micra er nyt, mere markant og ifølge Nissan mere maskulint.
Forpremiere

Bagpartiet på Nissan Micra er ændret med bl.a. LED-lygter og ny kofanger.
Bagpartiet på Nissan Micra er ændret med bl.a. LED-lygter og ny kofanger.
Motor mener: Nissan Micra har nu fået den passende opgradering, bilen burde have haft fra begyndelsen.

Da den nuværende Nissan Micra kom for tre år siden, var den på flere områder et tilbageskridt fra sin forgænger. Dels i design, dels i den oplevede kvalitet i kabinen. Nissan mente, at man kunne spise europæerne af med stort set samme bil, som skulle sælges i Sydøstasien. Det globale gennemsnit.
Nu har Nissan fortrudt og har skabt en bedre bil til os europæere. Det sker med et facelift, der er væsentlig mere omfattende end normalt.

Fronten helt hen til forruden og fordøre er helt ny, og det er der kommet en mere markant og kantet stil ud af. Den hidtidige model var nok blevet for nuttet og feminin, erkender Nissan. Og det kan være et problem, for det holder mandlige købere væk.

Også bagpartiet er ændret en del med bl.a. nye baglygter.

Mere udstyr i Nissan Micra

Ny midterkonsol og bedre materialer på sæder og dørsider bringer Nissan Micra op på gennemsnitsniveau for minibiler.
Ny midterkonsol og bedre materialer på sæder og dørsider bringer Nissan Micra op på gennemsnitsniveau for minibiler.
Det er mest i kabinen, at forandringen opleves. Den forbedrede kabine er et stort fremskridt, uden at det dog sender bilen helt frem i klassens førerfelt på dette punkt. Den nye midterkonsol er med sort højglans, og selve instrumenthuset har fået mere tydelig grafik.

Kvalitetsfornemmelsen er også øget med bedre sædeindtræk og dørbeklædninger.

Bilen har fået mere udstyr, særligt mellemniveauet Acenta er opgraderet med klimaanlæg, fartpilot og regnsensor. Vælger man navigation, bliver det med en større skærm end før (5,8 tommer), mulighed for at sende destinationer fra f.eks. en PC til bilen (Nissan Connect), og så snakker anlægget nu dansk.

Desuden er det høje udstyrsniveau Tekna tilbage med bl.a. glastag, nøglefri betjening, parkeringssensor og parkeringsassistent. Motorprogram, undervogn m.m. er uændret.

Grafikken i instrumenthuset er blevet mere tydelig.
Grafikken i instrumenthuset er blevet mere tydelig.
Micra er altid femdørs og placerer sig i størrelse mellem de billige mikrobiler og den mere voksne minibilsklasse. Det afspejler sig i priserne, der også ligger midt mellem de to klasser. Den fornyede Micra koster stort set det samme som den hidtidige, og billigste model fås til ca. 111.000 kr.

Aircondition koster 9.000 kr. ekstra til denne model, mens næste trin, Acenta, begynder ved 149.000 og en ny topmodel, Tekna, fås fra 164.000 kr. Vil man opgradere fra 80 til 98 hk koster det 9.000 kr.