Nissan Note - avanceret og rummelig

God bagsædeplads og masser af sjove løsninger gør Nissan Note interessant for den teknisk interesserede familie. Prisen er også en stærk trumf.

Den nye Nissan Note ser lidt mere personvognsagtig end den gamle udgave, der havde mere MPV over sig.
Forpremiere

Linjerne er dynamiske med udpræget brug af former, der bevæger sig i alle tre dimensioner. Udsynet skråt bagud er o.k.
Linjerne er dynamiske med udpræget brug af former, der bevæger sig i alle tre dimensioner. Udsynet skråt bagud er o.k.
Motor mener: Nissan Note er en bil, hvor næsten al energien er brugt på brugsværdi og smarte løsninger. Køreegenskaberne imponerer ikke, men i forhold til de helt små biler får man masser af værdi for pengene.

Nissan Note er godt nyt for dem, der vil have en god, rummelig familiebil, men som ikke vil ofre alverden på sagen. Billigste udgave uden aircondition koster under 140.000 kr., men mere interessant fås en meget flot udstyret udgave til 164.000 kr.

Den udgave indeholder en lang række nyskabelser i form af et sikkerhedssystem, Nissan selv kalder „Safety Shield”, hvor kameraer hele vejen rundt om bilen holder øje med trafikken, når man kører, og forhindringer, når man parkerer. Det hele præsenteres via en indbygget farveskærm i form af et billede, der får det til at se ud, som om man ser hele situationen oppefra.

Det er smart, og ellers noget man skal helt op i den nye Mercedes S-klasse for at se. Skærmen fungerer også som navigationsanlæg, bluetooth-forbindelse, musikafspiller, internetadgang med vejr og Google og andet godt. Det er smart!

Glimrende kabineplads i Nissan Note

Instrumentbordet er overskueligt og instrumenthuset meget flot. Men materialerne er ikke lækre at røre ved.
Instrumentbordet er overskueligt og instrumenthuset meget flot. Men materialerne er ikke lækre at røre ved.
Inde i bilen byder Nissan Note på overraskende god plads. Ikke så meget i bredden, hvor bilen kun måler 170 cm, men i længden er benpladsen fantastisk, og det giver gode forhold ved bagsædet.

På grund af de gode pladsforhold har det været muligt for Nissan at udvikle et forskydeligt bagsæde, hvor hele sædet kan skubbes 16 cm frem til gavn for bedre bagageplads.

Det er ikke standard i alle udgaver, men fås som del af en familiepakke til 7.000 kr., der foruden bagsædet også indeholder flyborde bag forsæderne, armlæn for og bag samt et fleksibelt gulv i bagagerummet. Bagtil er der 325 liter med sædet bagest, og køres det frem, øges volumenet med 86 liter.

Trecylindret benzinmotor

Kameraet bagtil er en del af sikkerhedssystemet Safety Shield. Linsen spules ren og tørres med luft helt automatisk ved behov.
Kameraet bagtil er en del af sikkerhedssystemet Safety Shield. Linsen spules ren og tørres med luft helt automatisk ved behov.
Motorprogrammet omfatter i begyndelsen en simpel trecylindret benzinmotor med 80 hk samt en hel del kraftigere 1.5-liters dieselmotor med 90 hk. Begge leveres med en femtrins manuel gearkasse.

Vi har endnu kun prøvet dieseludgaven, og den gør det godt. Gearingen er langbenet, så man kører på motorvej med kun 2.500 omdrejninger. Det er godt for støjen og for brændstofforbruget, der på papiret tillader helt op til 27,8 km pr. liter.

Senere næste år dukker en kompressorudgave af benzinmotoren op, hvorved effekten øges til 98 hk.

Hård undervogn i Nissan Note

Vi fik lejlighed til at prøve en række håndbyggede udgaver af Nissan Note på vejene omkring Bratislava i Slovakiet. Her fornemmede vi, at Nissan Note ikke ligefrem er skabt med henblik på at tilfredsstille den krævende kører. Affjedringen var hård og uskøn, og styretøjet er ikke rigtig vellykket.

AVM  ArroundViewMonitor  er en stor hjælp, når bilen skal parkeres. Den viser et billede hele vejen rundt om bilen set ovenfra.
AVM ArroundViewMonitor er en stor hjælp, når bilen skal parkeres. Den viser et billede hele vejen rundt om bilen set ovenfra.
Måske det stadig kan finjusteres, men ellers må man leve med, at Note har sine styrker på de føromtalte områder. Kører man kun kortere ture i bilen, vil man næppe blive ked af køreegenskaberne. I byen er bilen nemlig letkørt, og en kort vendediameter, et letbetjent gearskifte og fine bremser er med til at trække køreoplevelsen op.

Nissan sammenligner selv Note med Ford Fiesta, men i virkeligheden er den noget mere rummelige kabine mere i stil med biler som Honda Jazz og Kia Venga. I det felt er prisen på Note helt suveræn. Kabinens finish er ikke helt på samme niveau, men går man efter en rummelig bil til en skarp pris, er der ikke mange konkurrenter, der kan følge med Nissan Note.

Set i det lys, kan Note sagtens gå hen og blive efterårets store hit, når den når det danske marked omkring efterårsferien.