Nissan Pixo - værd at vente på

Nissans minibil er bedre udstyret end tvillingen fra Suzuki, men sikkerheden skal være en del bedre.

Nissan Pixo
Forpremiere

Motor mener: Et fint bud i billigbil-klassen og bedre udstyret end tvillingen Alto.

Pixo er en tiltrængt udvidelse af sortimentet hos Nissan, som desperat har manglet en billigbil. Nissan Pixo er i bund og grund samme bil som Suzuki Alto, som allerede er på markedet, mens Pixo først kommer til salg til august.

Nissans udgave er imidlertid værd at vente på, fordi den byder på mere udstyr end Suzukien til samme pris, i hvert fald i de to topmodeller.

Udvendigt adskiller Pixo sig fra Alto med en anden, mere eksklusivt udseende front og lidt ændret bagkofanger. Indvendigt er der ingen forskel, al mekanik er den samme, og køreoplevelsen er selvsagt identisk.

Sikkerhedsudstyret er også ens: ESC og seks airbags, og selv om Pixo ikke er crashtestet, må vi forvente de samme skuffende tre stjerner.

Bagkofangeren er en af de få ting, der adskiller Pixo fra tvillingebilen Alto fra Suzuki.
Bagkofangeren er en af de få ting, der adskiller Pixo fra tvillingebilen Alto fra Suzuki.

På de to billigste udgaver, Alto GL og Pixo Acenta, er der ingen forskel ud over den kosmetiske. Priserne er også identiske, så valget er udelukkende et spørgsmål om smag og tillid til mærke og forhandler. Næste trin på udstyrsskalaen hedder GLS hos Suzuki og Acenta A/C hos Nissan.

Motors konklusion i testen af Alto er, at udstyret i GLS ikke er merprisen på 11.000 kr. værd. Det er det i Pixo Acenta A/C, der som navnet afslører tilbyder aircondtion. Det mangler i Alto GLS, og den samlede udstyrspakke gør således Acenta A/C til et interessant valg, også i sammenligning med f.eks. Kia Picanto og Hyundai i10.

Ligesom Alto kan Pixo fås med automatgear, som koster 30.000 kr. Det er 5.000 kr. mere end Suzuki, men så får man også aircondition. Dermed er Pixo-topmodellen at foretrække over sin tvilling.