Nissan Pulsar – mere plads i Golf-klassen

Enorm bagsædeplads og et flot udstyrsniveau gør sammen med en attraktiv pris Nissan Pulsar til en interessant ny spiller i Golf-klassen.

Nissan Pulsar.
Forpremiere

Med Pulsar er Nissan tilbage i Golf-klassen. Bilen fås kun i denne udformning med fire sidedøre og en stor bagklap. Fotos: Søren W. Rasmussen
Med Pulsar er Nissan tilbage i Golf-klassen. Bilen fås kun i denne udformning med fire sidedøre og en stor bagklap. Fotos: Søren W. Rasmussen
Motor mener: Nissan Pulsar imponerer med sin generøse benplads ved bagsædet og sit flotte udstyrsniveau. Konkurrencen er benhård i Golf-klassen, men Pulsar har fundet sig en lille niche.

Nissan er tilbage i mellemklassen efter syv års fravær. Det har været en periode, hvor det japanske bilmærke har ladet forstå, at enhver ny Nissan skal være markant anderledes udformet end konkurrenternes biler. Strategien har kastet mange sjove modeller af sig, men har også begrænset mærkets mulighed for at vokse.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Golf

Instrumentbordet er overskueligt, og en stor farveskærm mellem speedometer og omdrejningstæller giver et godt overblik over bilens funktioner.
Instrumentbordet er overskueligt, og en stor farveskærm mellem speedometer og omdrejningstæller giver et godt overblik over bilens funktioner.
Der er derfor tale om en ny strategi, når Nissan nu introducerer en nærmest normalt udseende bil i Golf-klassen: Hvis man ikke kan få kunderne til at følge mærket, så må mærket følge kunderne.

Det er der nu heldigvis kommet et ret godt resultat ud af, og Nissan Pulsar byder sig således til med en række detaljer, der nok skal trække kunder i butikken. Ikke mindst startprisen er med sine knap 214.000 kroner så attraktiv, at den i sig selv kan være et købsargument.

Plads og udstyr

Der er ikke de helt store revolutioner i Pulsar, men to steder har Nissan sat ind med det tunge skyts i kampen om at vinde kunder. For det første er bagsædepladsen overvældende i kraft af en akselafstand, der sætter rekord i klassen. Selv voksne personer kan nærmest sidde med strakte ben, og det er helt sikkert en egenskab, som familier med store langlemmede teenagere vil sætte pris på.

Bagsædepladsen er bilens helt store fordel. Her kan man virkelig sidde godt uden at få knæene mast af forsæderne.
Bagsædepladsen er bilens helt store fordel. Her kan man virkelig sidde godt uden at få knæene mast af forsæderne.
Det andet område handler om bilens udstyr. Selv i den billigste udgave er udstyret ganske omfattende, og ofrer man 70.000 kroner på at gå fra billigste udgave til den dyreste, får man en udstyrspakke, der siger spar to til alle konkurrenterne.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Kia Ceed

For eksempel er der en omfattende sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel og ikke mindst et bakkamera, der viser alt, hvad der er rundt om bilen, i et fugleperspektiv.

Også udstyr som LED-forlygter, nøglefri døre og tænding, DAB-radio og 17-tommer letmetalfælge følger med i den pakke. Det er unikt!

Overskueligt motorprogram

Bagagerummet rummer 385 liter, og bagsædets ryglæn er to-delt.
Bagagerummet rummer 385 liter, og bagsædets ryglæn er to-delt.
Kort fortalt kan man vælge mellem benzin eller diesel, når det handler om motorer. Benzineren er en relativ ny firecylindret turbomotor med 115 hk. Den har som standard en sekstrins manuel gearkasse, men fås også med Nissans særlige automatgearkasse, som er af typen med milliongear.

Dieselmotoren er på 1.5-liter, og den kendes fra en del biler fra Nissan og Renault. Her yder den 110 hk, men er endnu kun en Euro 5-motor, hvorfor vi allerede til næste år ser en opdateret version af den motor. Dieseludgaven er altid koblet sammen med den manuelle sekstrins gearkasse.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 3

Vores prøvekørsel af de to varianter satte et klart aftryk i retning af, at det er benzinudgaven, der er sjovest, og den man skal vælge. Den lille turbomotor trækker flot fra lave omdrejningstal, og ved motorvejsfart kan man nyde fordel af en langbenet gearing, der holder omdrejningstallet nede på omkring 2.500 omdrejninger i minuttet.

AVM  ArroundViewMonitor  er en stor hjælp, når bilen skal parkeres. Den viser et billede hele vejen rundt om bilen set ovenfra. Dette er standard på Tekna og koster 13.000 kr. ekstra til Acenta.
AVM ArroundViewMonitor er en stor hjælp, når bilen skal parkeres. Den viser et billede hele vejen rundt om bilen set ovenfra. Dette er standard på Tekna og koster 13.000 kr. ekstra til Acenta.
Lave omdrejningstal mestrer dieseludgaven godt nok endnu bedre, og den er derfor rigtig fin på motorvej. Men ved mere varieret kørsel er det benzineren, der virker mest letfodet og dynamisk, og da den samtidig er 27.000 kroner billigere, er der ikke meget at betænke sig på.

Komfortabel kørsel

Bag rattet befinder man sig grundlæggende godt. Både sæde og rat kan indstilles op/ned og frem/tilbage, og bag rattet findes et tydeligt instrumenthus med en meget omfattende info-skærm i farver.

Til højre for rattet er der i topversionen en stor skærm med styring af tripcomputer, radio, telefon, bakkamera og i versioner med navigationsanlæg også dette. Her kan man sætte anlægget til både at skrive og tale dansk, og det er en stor hjælp.

Motorprogrammet er overskueligt, idet der kun er valg mellem en 1.2 benziner og en 1.5 diesel.
Motorprogrammet er overskueligt, idet der kun er valg mellem en 1.2 benziner og en 1.5 diesel.
LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic

Nissan Pulsar er helt klart lagt ud til den komfortable side med en blød affjedring og masser af støjdæmpning. Det betyder, at kørslen er rolig og afslappet. Men det betyder også, at man ind imellem må leve med en undervogn, der aldrig falder helt til ro.

Er man derfor mest til sportslig kørsel, er der derfor andre og bedre biler på markedet i denne klasse. Alternativt kan man vente til en gang næste år, hvor en særlig peppet udgave med en 190 hestes benzinmotor dukker op.

Nissan Pulsar kommer til landet til november.