
Nissan er tilbage i mellemklassen efter syv års fravær. Det har været en periode, hvor det japanske bilmærke har ladet forstå, at enhver ny Nissan skal være markant anderledes udformet end konkurrenternes biler. Strategien har kastet mange sjove modeller af sig, men har også begrænset mærkets mulighed for at vokse.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Golf

Det er der nu heldigvis kommet et ret godt resultat ud af, og Nissan Pulsar byder sig således til med en række detaljer, der nok skal trække kunder i butikken. Ikke mindst startprisen er med sine knap 214.000 kroner så attraktiv, at den i sig selv kan være et købsargument.
Plads og udstyr
Der er ikke de helt store revolutioner i Pulsar, men to steder har Nissan sat ind med det tunge skyts i kampen om at vinde kunder. For det første er bagsædepladsen overvældende i kraft af en akselafstand, der sætter rekord i klassen. Selv voksne personer kan nærmest sidde med strakte ben, og det er helt sikkert en egenskab, som familier med store langlemmede teenagere vil sætte pris på.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Kia Ceed
For eksempel er der en omfattende sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel og ikke mindst et bakkamera, der viser alt, hvad der er rundt om bilen, i et fugleperspektiv.
Også udstyr som LED-forlygter, nøglefri døre og tænding, DAB-radio og 17-tommer letmetalfælge følger med i den pakke. Det er unikt!
Overskueligt motorprogram

Dieselmotoren er på 1.5-liter, og den kendes fra en del biler fra Nissan og Renault. Her yder den 110 hk, men er endnu kun en Euro 5-motor, hvorfor vi allerede til næste år ser en opdateret version af den motor. Dieseludgaven er altid koblet sammen med den manuelle sekstrins gearkasse.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 3
Vores prøvekørsel af de to varianter satte et klart aftryk i retning af, at det er benzinudgaven, der er sjovest, og den man skal vælge. Den lille turbomotor trækker flot fra lave omdrejningstal, og ved motorvejsfart kan man nyde fordel af en langbenet gearing, der holder omdrejningstallet nede på omkring 2.500 omdrejninger i minuttet.

Komfortabel kørsel
Bag rattet befinder man sig grundlæggende godt. Både sæde og rat kan indstilles op/ned og frem/tilbage, og bag rattet findes et tydeligt instrumenthus med en meget omfattende info-skærm i farver.
Til højre for rattet er der i topversionen en stor skærm med styring af tripcomputer, radio, telefon, bakkamera og i versioner med navigationsanlæg også dette. Her kan man sætte anlægget til både at skrive og tale dansk, og det er en stor hjælp.

Nissan Pulsar er helt klart lagt ud til den komfortable side med en blød affjedring og masser af støjdæmpning. Det betyder, at kørslen er rolig og afslappet. Men det betyder også, at man ind imellem må leve med en undervogn, der aldrig falder helt til ro.
Er man derfor mest til sportslig kørsel, er der derfor andre og bedre biler på markedet i denne klasse. Alternativt kan man vente til en gang næste år, hvor en særlig peppet udgave med en 190 hestes benzinmotor dukker op.
Nissan Pulsar kommer til landet til november.