Motor mener: Nissan Qashqai er på kun få år blevet et hit. Nu er den fornyet en smule, men det kan være værd at vente på nye motorer og partikelfilter, før du hopper med på bølgen.
Da Nissan Qashqai kom på markedet i 2007, var den helt ny i sit segment af light-SUVer. Men den ramte alligevel plet i et nyt marked, og på kun tre år er over en halv million biler rullet af samlebåndet i England. Det har konkurrenterne fået øjnene op for, og biler som Peugeot 3008 og VW Tiguan er siden kommet til.

Man kunne nok have ønsket sig, at Nissan også havde taget fat på motorerne. 2010-udgaverne har fortsat motorer, der kun lever op til Euro 4, og det betyder for flere af dieselmotorerne, at de ikke har partikelfilter. Dem råder vi derfor til, at man ser helt bort fra, hvilket vi allerede har gjort i skemaet herunder.
Vi prøvede de to benzinmotorer på hhv. 1.6 og 2.0 liter. Den lille kan sagtens klare opgaven, men helt kønt bliver det aldrig. Den større toliters motor med 140 hk og seks gear har derimod fint magt over bilen, der i begge tilfælde udviser fin komfort og gode køreegenskaber.
Nissan Qashqai fås med enten forhjulstræk eller med træk på alle fire hjul. Sidstnævnte løsning koster 23.000 kr. ekstra, men har man behov for at udnytte Qashqais tilladte påhængsvægt på 1.400 kg (2.0), kan firehjulstrækket være et oplagt valg.
Den nye Qashqai er allerede på vej til Danmark og fås både i en kort udgave med plads til fem personer samt i den længere udgave, Qashqai+2, der har to små ekstra sæder allerbagest.